• Melissenta

    Svag och känslig med 0 kondition, går det att träna upp?

    Har alltid varit liten och smal och svag och haft dålig kondition. Försökt att träna i omgångar, åker lite inlines och spelade badminton och squash..men har alltid känt mig svag och klen..

    Sprang stafet på sonens träning med andra föräldrar..200 m och jag trodde jag skulle bokstavligen dö..

    Min fråga är - går det att träna upp utthålighet och styrka för såna som jag?

    (Tjej på 36)

  • Svar på tråden Svag och känslig med 0 kondition, går det att träna upp?
  • Reseguide i Österrike

    Äter du ordentligt? Det är ju en förutsättning för att kunna bygga muskler. Gör du det och är frisk är det bara att sätta igång och träna.

    Har du kollat dina järnvärden? De kan spöka om man har dålig ork. Rökning känner du såklart också till inte är bra.

  • Melissenta
    Reseguide i Österrike skrev 2017-05-21 20:20:19 följande:

    Äter du ordentligt? Det är ju en förutsättning för att kunna bygga muskler. Gör du det och är frisk är det bara att sätta igång och träna.

    Har du kollat dina järnvärden? De kan spöka om man har dålig ork. Rökning känner du såklart också till inte är bra.


    Jag behöver inte bygga upp muskler, bara vara tajt i kroppen, stark och utthålig.

    Är annars frisk, alla värdena är bra, inget avvikande, är bara av superklen konstruktion ))
  • Reseguide i Österrike
    Melissenta skrev 2017-05-21 20:30:54 följande:

    Jag behöver inte bygga upp muskler, bara vara tajt i kroppen, stark och utthålig.

    Är annars frisk, alla värdena är bra, inget avvikande, är bara av superklen konstruktion ))


    Att bygga upp muskler är att bli tajt, stark och få bra kondition. Styrka innebär starka muskler. "Tajt" blir man om musklerna är starka. Kondition är (bla) starkt hjärta, och hjärtat är en muskel.

    Vi har ju olika förutsättningar, men bättre kan du med all säkerhet bli. I ditt läge hade jag börjat träna både styrka och kondition.
  • paisa

    Självklart går det!
    Se till att inte jämföra dig själv med andra, utan utgå alltid från dig själv.
    Du ska inte tävla mot någon annan, du ska bara tävla emot den personen du var igår, dvs alltid sträva efter att göra bättre än vad du gjorde sist.

    Börja litet, ta en promenad i rask takt till att börja med i dina omgivningar, därefter när du börjat lära känna området lite, så kan du försöka ge dig ut på en liten jogging tur.
    Det är okej att stanna, det är okej att bli trött, det är okej att vila, det är däremot aldrig okej att ge upp! Har du bestämt dig för att ta dig igenom 5kms löpning, och du bara skulle orka 3, så promenera de sista två km! :) 

    5 situps blir till 7, 1 armhävning blir så småningom 3 osv osv.
    Du måste bara kämpa och kriga :) DU BESTÄMMER ÖVER DIG SJÄLV.

  • John22

    Ja, du kan utan tvekan träna din kondition och styrka.

    Det gäller dock att vara mycket konsekvent och regelbunden. Det funkar inte att "lira lite badminton ett par dagar i månaden". Dra ut på en löprunda dagligen eller åtminstone fem dagar i veckan.

    Det behöver inte vara långt, men tillräckligt för att du ska bli trött. 15 minuters löpning, 5 minuters nedvarvning och sedan en dusch, sen är det klart.

  • Carlii

    JAG MED!


     


    Känner igen mig i dina tankar så mycket!


    Jag är också klen! Är rätt lång och man kan lätt tro att jag har lite muskler och grejer, men det är tack vare en stor kärlek för kanelbullar, inga muskler här inte. 


    Blev så himla trött på att alla alltid skämtade m hur svag jag var, så nu under våren har jag verkligen försökt få igågn någon slags kondition


    Jag vill inte gå på gym och saker i grupp, vill inte att andra ska se att jag inte kan, så istället för styrka har jag fokuserat på att få up min kondition,


    Jag är ute och "springer" 3 gånger i veckan, en kort runda men jag blir ändå svettig och får hög puls, men jag springer mellan varrannan lykstolpe och går mellan varrannan, så är det jämna mellanrum och det är lät att se sitt mål, och det har verkligen fungerat för mig.


    Har gjort detta sedan slutet av mars och känner så stor skillnad, och är så nöjd över det, och nu när jag blivit bättre så kör jag fortfarande varrananan lykstolpe, men tar bara en längre runda, eller lite snabbare tempo mellan stolparna


     

Svar på tråden Svag och känslig med 0 kondition, går det att träna upp?