• lisa889

Har man betald semester som mammaledig

Hej . Alltså nu kanske det kommer en riktigt dum fråga.. men detta är något jag funderat över.. har man semester veckor från sitt arbete när man är mamma ledig? Är 27 år och detta är första barnet så jag har ingen direkt koll..

• Svar på tråden Har man betald semester som mammaledig
  • Carambolan

Det kanske varierar med kollektivavtalen, men på mitt jobb är de första fyra månaderna semestergrundande.

• lisa889

Ah okej! För jag får ju lönelapp även att jag är mammaledig. Och där stod de att jag har 14 betalada och 6 obetalda .. fattar ingenting ????

• Carambolan
    lisa889 skrev 2017-05-22 12:47:15 följande:

Ah okej! För jag får ju lönelapp även att jag är mammaledig. Och där stod de att jag har 14 betalada och 6 obetalda .. fattar ingenting ????

Hur länge har du varit ledig? Får du semester samma år som den tas ut eller har ni året innan som intjänandeår?
  • nnnnnnnn

Första 120 dagarna är semesterlönegrundande = du tjänar in semester under en del av året = du får en del betald semester när du tar ut din semester.

Du får lov att ta ut 5 veckors semester, men om du inte har råd att göra det så behöver du inte ta ut den obetalda delen.

SKulle gissa att du hittills tjänat in 16 semesterdagar och sen blir resten obetalda. Att det inte blir 25 semesterdagar beror nog på att det inte gått 1 år sedan förra semestern. Så när det är dags att ta semester så står det att du har 16 dagar betald semester och rätt att ta ut ytterligare 9 dagar obetalt.

Svar på tråden Har man betald semester som mammaledig