• Venator

    Tips på nöjen/sevärdheter mellan Stockholm och Lund?

    I sommar är det släktträff i Lund. Datumet för släktträffen ligger i samband med vår semester så vi tänkte göra något roligt utav det och köra en roadtrip. WOHO!!

    Vi åker från Stockholm och tänkte åka till Göteborg, sen kusten ner till Lund. Och på hemvägen åker vi kusten upp via Kalmar. Eller tvärtom. Vi har inte kommit så långt än.

    Jag söker alltså alla möjliga tips på små och stora nöjen och sevärdheter runt denna rutt. Om det skulle bli några avstickare från vår betänkliga rutt är inga problem. Vi planerar resvägen efter vad vi vill besöka.
    Vi hade tänkt att vi varje kväll bokar in en hotellnatt i en stad, men har ni tips på stugor/bed&breakfast/herrgård eller liknande som ligger lite avsides där vi kan övernatta för en natt så tar vi tacksam emot det. Tar gärna emot tips på vackra rastplatser också.

    - Vi älskar natur och fint landskap.
    - Vi är båda intresserade av historia. Allting som har en historia bakom sig är intressant, stort som smått.
    - Sambon är intresserad av allt som har en motor i sig.
    - Jag är intresserad av djurliv, antikviteter och arkitektur.


    (Vi har en 8månaders bebis med oss, så nöjen som t.ex. Liseberg eller dylikt är inte intressant).

    Spamma oss med ALLT ni kan komma på. Udda resmål är inga problem, snarare mer intressant.

    Tack på förhand :D

  • Svar på tråden Tips på nöjen/sevärdheter mellan Stockholm och Lund?
  • nnnnnnnn

    Varbergs fästning, har även vandrarhem tror jag, annars är stadshotellet fint. Vissa vill bo på hotellet som har Lening-spa (googla)...

    Ängelholm har en större gratispark som heter Hembygdsparken. Lite djur och stor lekplats, mysigt och bra rastplats med grillplats mm

  • Venator
    nnnnnnnn skrev 2017-05-23 11:30:01 följande:

    Varbergs fästning, har även vandrarhem tror jag, annars är stadshotellet fint. Vissa vill bo på hotellet som har Lening-spa (googla)...

    Ängelholm har en större gratispark som heter Hembygdsparken. Lite djur och stor lekplats, mysigt och bra rastplats med grillplats mm


    Varbergs fästning låter väldigt intressant. Och hembygdsparken verkar trevligt och mysigt. Precis såna här platser som vi vill besöka. Tack så jättemycket för tipsen!

    Vet du om Varbergs fästning är ett populärt ställe i semestertider?
  • MadHatter
    Venator skrev 2017-05-23 12:09:12 följande:

    Varbergs fästning låter väldigt intressant. Och hembygdsparken verkar trevligt och mysigt. Precis såna här platser som vi vill besöka. Tack så jättemycket för tipsen!

    Vet du om Varbergs fästning är ett populärt ställe i semestertider?


    Ska man bo på vndrarhemmet behöver man boka i gid tid vet jag av erfarenhet :)

    Nu år jag lite osäker på hur man kör sthlm-göteborg men antar att man endera kör via Linkping, Jönköping Borås eller över Örebro/Allingsås?

    Kör ni den övre vägen kan jag tipsa om Örebro slott som har visningar samt "Open Art" som är en konstbiennal i offentliga miljön o hela stan (Örebro) och som pågår hela sommaren.

    Lidköping samt Läckö slott är två andra tips på avstickare den vägen. Läckö slott är jättefint och har bra visningar (fattar som att ni inte har större barn men de har även bra barnvisningar). Lidköping är Sveriges bästa cafestad enligt mig om man gillar sånt. Naturen på Kinnekulle är fantastiskt och där finns också ett stort stenbrott som är intressant att se. Hantverksbyn i Hällekis på Kinnekulle är också väl värt ett besök.

    Nu måste jag avbryta men kan tipsa mer senare.
  • Venator
    MadHatter skrev 2017-05-23 12:41:04 följande:
    Ska man bo på vndrarhemmet behöver man boka i gid tid vet jag av erfarenhet :)

    Nu år jag lite osäker på hur man kör sthlm-göteborg men antar att man endera kör via Linkping, Jönköping Borås eller över Örebro/Allingsås?

    Kör ni den övre vägen kan jag tipsa om Örebro slott som har visningar samt "Open Art" som är en konstbiennal i offentliga miljön o hela stan (Örebro) och som pågår hela sommaren.

    Lidköping samt Läckö slott är två andra tips på avstickare den vägen. Läckö slott är jättefint och har bra visningar (fattar som att ni inte har större barn men de har även bra barnvisningar). Lidköping är Sveriges bästa cafestad enligt mig om man gillar sånt. Naturen på Kinnekulle är fantastiskt och där finns också ett stort stenbrott som är intressant att se. Hantverksbyn i Hällekis på Kinnekulle är också väl värt ett besök.

    Nu måste jag avbryta men kan tipsa mer senare.
    Vi har åkt via Jönköping förut så att åka via Örebro denna gång är absolut en idé. Hantverksbyn och andra sevärdheter runt Lidköping ser mycket intressant ut! Tror sambon skulle gilla stenbrottet speciellt. Tack snälla för tipsen. Du får jättegärna tipsa om mer när du har tid :)
  • MadHatter
    Venator skrev 2017-05-23 15:20:05 följande:

    Vi har åkt via Jönköping förut så att åka via Örebro denna gång är absolut en idé. Hantverksbyn och andra sevärdheter runt Lidköping ser mycket intressant ut! Tror sambon skulle gilla stenbrottet speciellt. Tack snälla för tipsen. Du får jättegärna tipsa om mer när du har tid :)


    Kör man den nedre vägen kan man ta en avstickare mot Motala och Motala motormuseum, de har också en mycket fin sandstrand där. Längst vättern har ni också Vadstena som är en mycket fins stad fylld av historia, bland annat Vadstena slott. Gränna är också roligt om än väldigt turistigt. Vi har bokat en gång aå vi fick baka egna polkagrisar, det var kul. Vid campingen i Gränna har de en fin badstrand för den lilla. Visingsö är ju också fint, kanske kan man hyra cyklar och åka runt annars kan man ta en tur med renmalag (häst och vagn).

    Halland har jag tyvärr ingen koll på mer än att Varberg är en fin sommarstad och jag har bott över i en cell på fästingen, det var mysigt.

    På östkusten sen får jag rekommendera övernattning i Kalmar, där har ni mycket historia. Slottet förstås men också ett fint länsmuseum med utställning om regionalskeppet Kronan som jag kan rekomendera. Även själva stan är fin, ta en promenad runt Kattrumpan". Det finns också ett bevarat Klapphus (där man tvättar), som jag tyckte var kul att se i alla fall. Kalmar Teater är otroligt fin, vet inte om de har visningar på sommaren, väldigt roligt att se i så fall. Krusenstiernska gården är en fin utflykt också där Robert Gustafsson har sin sommarteater om ni vill hitta på nåt sånt (kanske svårt med bebis). Men själva trädgården är fin med eller utan Robert :).

    En fin promenad i Kalmar är om man går från stan mot slottet genom parken ochbsedan längst med kusten ut till Stensö och Vasastenen - där Gustav Vasa steg i land efter sin landsflykt. Minns ej hur barnvagnsvänlig promenaden är. Man behöver förstås inte gå hela vägen ända från stan, det är en lång promenad.

    Sen älskar ju jag Öland och Alvaret även om det kanske är finast utanför turistsäsongen. Småland har ju många fina glasbruk också men i och med att ni ska åka längst med kusten kommer ni ju inte förbi dem.

    Tyvärr har jag inga tips på hotell då vi främst brukar tälta.
  • Elsis

    I Ängelholm finns förutom Hembygdsparken ett Järnvägsmuseum samt härliga stränder.

    Tykarpsgrottan i norra Skåne är värd ett besök.

  • Anonym (Liv)

    Håller med om Varberg. Fantastisk sommarstad, har sommarstuga där. Fästningen, societetsparken, strandpromenaden, Spa, fina bad, Apelviken mm. Inåt landet finns Åkulla bokskogar med många sjöar och vandringsleder, några för barnvagn.

    Söderut Sofiero slott, Söderåsen nationalpark, Bjärehalvön med Hovs Hallar, Torekov. Kullen.

    I Lund kulturen, Skrylle friluftsområde. Lomma strand.

    Er andra rutt Gränna, Visingsö, Västervik beroende på hur mycket tid ni har.

Svar på tråden Tips på nöjen/sevärdheter mellan Stockholm och Lund?