• Anonym (Assistenten)

Min brukares föräldrar stänger inne sina barn. Vad kan jag göra?

Min brukare älskar att göra saker, men vågar inget göra i rädsla av föräldrarna. 

Föräldrarna hotar oss assistenter med att säga upp assistansen om vi inte sköter oss. DVS om vi inte gör så som föräldrarna vill. 

Min brukare får inte ens umgås med andra personer, för det anser föräldrarna är för oss assistenters skull. Denne får inte gå ut och äta, fika etc etc.

Vi får absolut inte äta något med socker, för vi ska tänka på vikten, men när föräldrarna kommer eller när denne är hemma vid föräldrarna då äts det godis, chips och glass i mängder! 

Nu har föräldrarna hittat på att min brukare är sjuk med, hon vet precis hur hon ska läsa av folk och ojar hon sig när föräldrarna kommer då får hon godis, glass etc. för att det är synd om henne då enligt föräldrarna. (NEJ vi får absolut inte ge något sådant, men föräldrarna får tydligen, gör vi det skäller föräldrarna på oss efter noter, hotar med att säga upp oss osv ) 

Så min brukare har ojat sig lite, vilket har gjort att föräldrarna hittat på att hon har problem med ena foten och inte får gå längre sträckor än ca 100 meter. Nej de har inte varit till sjukvården. Detta har pågått i flera månader nu. 

Åh så fort föräldrarna sticker vill hon ut och gå, cykla, simma, busa osv. Det finns inga tecken på att hon har ont alls. Detta är inte heller första gången hon har något problem som inte finns. Något föräldrarna hittat på att hon har. 

Alla runtikring vet att det är såhär, men ingen orkar ta tjafset med föräldrarna. De har historia av att ha sparkat folk och snackar alltid skit om dem. 

• Svar på tråden Min brukares föräldrar stänger inne sina barn. Vad kan jag göra?
  • Anonym (pop)

Handlar det om ett minderårigt barn? Då kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten. Det kan du kanske ändå. Annars kan du väl anmäla det till lss-handläggaren.

• Anonym (345)

Håller med ovanstående inlägg. du måste ta detta vidare. självklart ingen bra situation. prata med din chef/ arbetsgivare.

• Anonym (Svårt)

Som (pop) skrev kanske du kan vända dig till socialförvaltningen och anmäla detta. Det innebär att du troligen blir av med anställningen hos just den här brukaren, men det är ju hennes välmående det gäller.

Det svåraste i assistentjobbet är just anhöriga. De kan vara en otroligt positiv förstärkning, men också en ren pain in the ass.

Har du pratat med din arbetsgivare? Då menar jag kommun eller ass.bolag. För jag antar att du inte är privatanställd? De här föräldrarna har ett osunt kontrollbehov. Jag tror inte de gör detta för att vara elaka, men det har gått åt helvete för långt.

• Anonym (Jo)
    Anonym (345) skrev 2017-05-24 10:41:43 följande:
    Håller med ovanstående inlägg. du måste ta detta vidare. självklart ingen bra situation. prata med din chef/ arbetsgivare.
    Håller med.
  • Litet My

Varför har ni inte kontaktat chef/assistansbolag? Låter ju som det tom vore dags med någon form av socanmälan om det gäller en minderårig brukare.

• Anonym (Tystnadsplikt)

Har du inte Tystnadsplikt ? Tycker du lämnar ut för mycket på ett öppet forum.

• Anonym (men lägg ner)
    Anonym (Tystnadsplikt) skrev 2017-05-24 15:58:36 följande:

Har du inte Tystnadsplikt ? Tycker du lämnar ut för mycket på ett öppet forum.

Det har den väl inte! Inga namn eller nånting som kan kopplas. Personen måste ju få berätta om en jobbig och orättvis situation! Hur tror du annars att nån förändring kan ske??
Svar på tråden Min brukares föräldrar stänger inne sina barn. Vad kan jag göra?