• Anonym (S)

Tandläkare innan tänder

Fick idag en kallelse till en familjecentral till en tandsköterska åt vår 6-månaders bebis. Vi fick för några veckor sen även en kallelse till tandläkaren som jag avbokade eftersom detta är vårt tredje barn och jag vet informationen man får tillsammans med en tandborste och tandkräm. 
    När jag ringde och skulle avboka denna sa hon att det var från familjecentralen och att hon skulle göra en anteckning och hoppades de inte skickade en ny kallelse.
    Är inte detta märkligt? Tror de föräldrar saknar sunt förnuft vad det gäller munhygien på deras barn att de måste kalla till ett möte med sjukt basic info innan barnet ens fått tänder? Och vadå hoppas de inte skickar ny kallelse, MÅSTE man gå eller fast man fått informationen två gånger innan? 

• Svar på tråden Tandläkare innan tänder
  • Lena

Ja det finns folk med jättekonstiga idéer om tandhälsa

Ibland missas noteringar så man kan få fler inbjudningar. Inget konstigt alls.

• Juy

Nej, alla föräldrar har verkligen inte koll på hur man sköter om barnets tänder. Och det får väldigt stora konsekvenser om man hinner missköta tänderna på barnet ett tag innan infon kommer.

Det är alldeles lagom att få den infon innan barnet får sina första tänder så att man redan från början vänjer vid att borsta och vilka livsmedel som ska undvikas för att skydda från hål i tänderna.

Visst kan det kännas onödigt att ni kallas när ni redan har fått infon och har barn sen innan, men kallelsen skickas säkert rutinmässigt och ingår i paketet liksom BVC- kontrollerna.

Vissa saker är bra att höra igen också, även om man tycker att nan har koll.

• Troy

det var genom att börja på BVC med information om tandhälsa som man kunde bryta kariesgörekomsyen i Sverige på 60-70 talet. Innan dess hade 90% av alla barn karies vid 2-3 års ålder.

Idag är det mycket bättre kunskaper generellt men i vissa grupper är kunskaperna små och tandvården kan ju inte veta hur just dina kunskaper är. Därför kallar man alla.

• enmamma

Jo, folk, föräldrarna kan vara dumma i huvet.

När mitt första barn var litet gick jag på motsvarande infimöte.

Där fanns en mamma som gav sin baby saft i nappflaska med motiveringen att barnet inte tyckte om vatten.

• Anonym (Tdl)

Ja, "folk" har så dålig koll på munhälsa och kost. Föräldrar ger juice, saft, proviva i nappflaska för att de själva tycker att vatten är tråkigt, låter barnet somna med välling i munnen, tycker inte att de behöver borsta mjölktänderna för de kommer de ändå växla till permanenta tänder. Låter 5 åringar borsta själva trots att de inte har motoriken.

Ger choklad och kakor dagligen till småbarn "för att man måste ju få unna sig"..

Folk struntar även att komma till tider för lagningar av stora kariesangrepp på barnen tills dess att de kommer med värk.

Bara för att du är välupplyst betyder inte det att alla är det. Det är jättebra att du är det men ju tidigare vi kan fånga upp dessa barn och föräldrar ju bättre tandhälsa kommer barnen att få/Tdl

• Anonym (Ja)

Vår bebis fick det också. Först tänkte jag ja men hallå vad ska vi där, hon är dessutom helt tandlös inu men sen slog det mig att det är väl toppen att man får in det som "vana" att gå till tandläkaren redan från start. Lite som en påminnelse hur viktiga tänderna är.

• Litet My

Har avbokat 2 av 3 "första möten", ingen tyckte det var konstigt.

Svar på tråden Tandläkare innan tänder