• Johosefin

Så stor gravidmage

Hej,

Jag är gravid med första barnet efter år med försök och hormonbehandlingar. Är nu i vecka 19 (18+2). Trots att jag och min sambo är överlyckliga, så går jag runt och nojar, oroar och deppar om vartannat. Är verkligen behov av pepp och råd. Jag får konstant kommentarer kring min kropp. Att "det bara måste vara tvillingar", att "du kommer se ut som en elefant innan detta är över", "hjälp vilken stor mage du har". Så pass att jag tänker på detta jämt. känns som detta är onaturligt, att ha en "stor mage" redan. Jag känner mig oroad hur stor och otymplig jag kommer bli. Någon som känner igen sig? Eller har nåt råd att ge? Kan magen"lugna sig"/stanna av ett tag?

• Svar på tråden Så stor gravidmage
  • Linnis92

Nästa gång så ber människan att hålla käften rent ut sagt.

Så jäkla tröttsamt att folk tror man får säga vad som helst bara för att en är gravid

• Hittepånamne

Är också gravid med första barnet, är i vecka 27+3 å stor som ett hus haha. Fördelen är att det verkligen syns att man är gravid och man har en jätte mysig gravidmage, nackdelen är att man är lite otymplig men vadå alla gravida blir ju de förr eller senare. Sträck på dig å njut av graviditeten även om magen ser stor ut, man kommer garanterat sakna den när den är borta.

• Johosefin

Det sjuka är att det är kommentarerna som gör mig oroad. Har inte tidigare tyckt jag "haft sååå otroligt stor mage" förrän alla kommentarer kom och förstår inte hur förskräckt folk blir.

• Hittepånamne

Förstår dig, har fått kommentarer från läkare som löd: är du gravid? Brukar titta ner på magen såna gånger å svara: syns det så tydligt?

Folk är klumpiga, kommer dom med idiotiska påståenden ge idiotiska svar tillbaka :D

• JPT

Säg åt folk att hålla tyst fortsättningsvis. De har inget att göra med hur stor din mage är; gravid eller inte gravid. Blir galen på att folk tar sig såna friheter! 

Sedan är det inte klart att du slutar jättestor bara för att du är det nu (om du ens är det, folk tenderar att tycka en normalstor gravidmage är gigantisk ibland). Njut och var glad över den lilla istället Glad Jag vet, lättare sagt än gjort. Men försök i alla fall. 

• BuoBä

Vi hade också kämpat i många år och jag såg framför mig hur jag skulle klä mig i tighta kläder för att riktigt framhäva min fina mage. Tjenahejsan, det slutade med stora koftor och sjalar för att kamoflera den så mycket som möjligt. Dels för alla som bara inte kan hålla tyst utan måste kommentera. Jag lovar att du kommer få höra _allt_: stor/liten/tvillingar/pojkmage/tjejmage/"har du inte ätit lite många bullar, höhöhö?"/etc/etc. Till leda!

(Dels för att jag inte ville bli reducerad till "den gravida" på jobbet. Jag mådde jättebra och hjärnan - som är det jag främst anstränger - var det sannerligen inget fel på.)

Öva in några småspydiga svar, typ "magen är helt normal säger min BM, hur är det själv?"

Svar på tråden Så stor gravidmage