Bedragen och uppgiven
Att sitta och på tangentbordet försöka knappa in något någorlunda strukturerat är inte lätt.Vi träffades som rätt unga och blev ganska snart ett par. Efter ett antal år med utlandsresor, studier, karriär, äktenskap etc blev det dags att skaffa barn. Småbarnsåren var riktigt tuffa, både i familjen och i nära släkten, med bl.a. svår sjukdom och dödsfall. Men vi kämpade tillsammans i tiotalet år, med konsekvensen att vi fick mycket lite egentid för oss två föräldrar. (Något enstaka restaurangbesök per år, sex några gånger per år.)
Efter hand lättade kaoset och i alla fall jag kände att vi började komma upp till ytan igen. Lite äldre barn, lite mindre annat som dygnet runt krävde uppmärksamhet. Fortfarande inte så mycket tid tillsammans dock, och inte heller sex oftare än tidigare (inte ens varje månad). Jag ville verkligen ha sex mycket oftare och fick emellanåt nästan ångest för jag trodde att jag skulle få leva nästan utan sex resten av livet. (Jag såg oss som ett par som alltid skulle stå vid varandras sida!) Men min partner hade nästan aldrig lust/tid/ork då vi väl fick chansen.
Men plötsligt, för fem år sedan, uppträdde min partner annorlunda. Plötsligt hade vi sex flera gånger i veckan under en period. Sedan trappades det ner till kanske en gång per vecka, men ändå betydligt oftare än på tio år. Men något stämde inte riktigt tyckte jag, och ju mer uppmärksam jag var, desto mer kändes det fel. Då jag började misstänka att min partner inte var trogen kollade jag lite datorhistoria och liknande och hittade även ett gömt kondompaket. Hela världen rasade, men jag kunde inte ens konfontera min partner, men efter lagt pusselbitar med ledtrådarna kom jag fram till vem "den andre" kanske var. Skickade ett anonymt mail till den personen, lagom kryptisk. Någon timme senare kom min partner och erkände och vi pratade en kvart innan vi blev avbrutna av plikterna.
Jag bröt ihop totalt, hade självmordstankar, magrade fem kilo första månaden, sömnproblem, drack lite för mycket i några år. Min partner mådde inte heller bra, och dricker fortfarande lite för mycket. (Något mindre senaste året.) Då jag mådde som sämst blev fick min partner förändrad personlighet; mycket tvära kast i humöret, oberäknelig och extremt känslig. Jag känner mig aldrig trygg, utan trippar på tå hela tiden. Även barnen har fått lära sig leva med detta (om än i betydligt mindre omfattning).
Snart har fem år gått, och vi har aldrig talat mer om det som hände. Vi gick i familjeterapi några gånger, men ingen av oss kom till skott utan vi pratade allmänt om relationen. Min partner diskuterade separation, men jag hade totalt tappat fotfästet och klamrade mig envist fast för att överleva.
Vi har inte haft sex sedan dess. I sina sämre stunder skäller min partner på mig, kallar mig värdelös och påpekar hur usel jag är på sex. (Sker flera gånger per månad, dvs jag har hört det ett par hundra gånger vid det här laget.) Nästa dag så kommer ibland en liten kommentar att jag ska inte lyssna på allt vad som sägs. "
Mitt sexeuella självförtroende var inte så högt innan allt detta hände. Nu är det totalt utraderat. Jag har halva livet kvar ungefär, men kan inte ens fantisera om att ha sex någon mer gång, inte med min partner (som systematiskt har kört ner mig i botten), och inte med någon annan heller. Varför skulle jag utsätta någon för den hemska upplevelsen? Varför skulle jag skämma ut mig?
Inte heller har jag pratat med någon om vad som hänt och hur jag mår. Dels för att det är för tungt och deprimerande, dels för att jag skäms. Skäms för att jag inte duger.
Det här blir mycket att läsa märker jag, och jag är säker på att de flesta av er tänker att jag ska dumpa patnern och gå vidare, hitta någon ny att älska och leva resten av livet i lycka. Men tyvärr, så fungerar det inte. Jag mår för dåligt för att kunna resa på mig och kasta loss. Min partner mår för dåligt för att kasta ut mig. Vårt gemensamma ansvar, som föräldrar, har extra behov och vi förstår inte hur det skulle gå utan båda oss närvarande. Samtidigt går åren, och vi kommer ingen stans. Vad händer i framtiden? Jag kan inte se något ljusning.