• Emlan1986

Havandeskapsförgiftning även andra gången?

När jag fick mitt första barn för 5 år sedan fick jag en svår havandeskapsförgiftning och hon kom i vecka 31, med akut snitt och jag fick ligga på IVA Osv.

Nu är jag gravid igen med en annan pappa, och får trombyl denna gång.

Någon med Liknande erfarenheter? Får ni det varje gång eller har ni fått de första gången men inte mer?

Har förloppet sett olika ut?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning även andra gången?
  • Carambolan

Jag fick med första barnet men inte alls med de andra två.

• Emlan1986
    Carambolan skrev 2017-05-26 20:52:06 följande:

Jag fick med första barnet men inte alls med de andra två.

Intressant fick du de tidigt med första? Men inte alls med de andra?
  • Florpan10

Fick allvarlig havandeskapsförgiftning med första barnet i v27 men dottern klara sig tyvärr inte.. :( fick ligga på iva å sjukhuset ett tag efter. Är nu gravid igen och ätit trombyl sen v10 el 12 (minns inte exakt) och började nu i v30 att äta blodtrycks medicin för å sänka blodtrycket då det är högt. Förmodligen början till havandeskapsförgiftning trotts jag ej har protein i urinet.. (än) håller tummarna att jag ej får det igen! Kontroller minst en gång i veckan.

Inte säkert att man får det alla sina graviditeten även om risken ökar! Gjorde dem någon utredning på dig efteråt när du fick de förra gången ?

• Carambolan
    Emlan1986 skrev 2017-05-26 21:40:21 följande:

Intressant fick du de tidigt med första? Men inte alls med de andra?

Inte jättetidigt, i vecka 32 tror jag det upptäcktes. Fick blodtryckssänkande och massa extrakontroller och till slut blev det planerad igångsättning i v 39 men förlossningen hann starta spontant dagen innan. Inga tendenser alls med de andra två.
  • Emlan1986
    Florpan10 skrev 2017-05-26 21:55:46 följande:

Fick allvarlig havandeskapsförgiftning med första barnet i v27 men dottern klara sig tyvärr inte.. :( fick ligga på iva å sjukhuset ett tag efter. Är nu gravid igen och ätit trombyl sen v10 el 12 (minns inte exakt) och började nu i v30 att äta blodtrycks medicin för å sänka blodtrycket då det är högt. Förmodligen början till havandeskapsförgiftning trotts jag ej har protein i urinet.. (än) håller tummarna att jag ej får det igen! Kontroller minst en gång i veckan.

Inte säkert att man får det alla sina graviditeten även om risken ökar! Gjorde dem någon utredning på dig efteråt när du fick de förra gången ?

Beklagar dottern ????

Jag har kroniskt högt blodtryck så det är ju bökigt men har trandate redan nu då de oxå ska hjälpa att hålla de undan.

Ingen utredning efter men vi har det i släkten så.

Men vecka 30 är bra att du kommit till då behöver du inte vara orolig för att det sa hända nåt igen.

Lycka till och skriv gärna hur det går
  • Florpan10
    Emlan1986 skrev 2017-05-26 23:03:35 följande:

Beklagar dottern ????

Jag har kroniskt högt blodtryck så det är ju bökigt men har trandate redan nu då de oxå ska hjälpa att hålla de undan.

Ingen utredning efter men vi har det i släkten så.

Men vecka 30 är bra att du kommit till då behöver du inte vara orolig för att det sa hända nåt igen.

Lycka till och skriv gärna hur det går

Okej är trandate jag äter också nu. Kan tyvärr ske igen när som helst, slog till från ingenstans förra gången och hon dog av kramperna jag utsattes för tyvärr :( Får hålla tummarna att du inte får det du nu heller! <3
  • MrsP79

Jag hade måttlig hf med de två första, upptäcktes i v 35 ungefär. Med tredje (eg fjärde för nr 3 dog i magen i v. 22) tog jag Trombyl och fick väldigt lindrig hf precis i slutet. Med sista barnet hände det ingenting, även det med Trombyl!

• SkogsstjärnN

Fick havandeskapsförgiftning och hellp med första barnet. Blev sjuk redan kring vecka 25 men hade en värdelös barnmorska så vi hade tur som klarade oss. Protein i urinen redan vecka 28-29. Moderkaksavlossning i vecka 36. Fick ingen behandling där emellan.

Andra barnet (tio år senare med annan pappa) fick jag trombyl redan från vecka sjuk. Täta kontroller och tillväxtultraljud och sjukskriven med ordinerad vila vecka 24. Fick börja med blodtrycksmedecin kring vecka 27 och blev inlagd då jag fick protein i urinen vecka 37 och snittad några dagar senare. Tror inte jag fick diagnosen havandeskapsförgiftning utan de ansåg att jag var dagar/timmar därifrån och det fanns ingen anledning vänta.

Gravid med nummer tre nu. Vecka 10. Äter trombyl sedan plus och tar även blodförtunnande sprutor (pga upprepade missfall där emellan). Spännande se hur se går. Tror jag kommer klara mig ännu bättre denhär gången.

• Miriami

Har haft havandeskapsförgiftning två graviditeter. Tredje graviditeten fick jag veta att Trombyl förebygger havandeskapsförgiftning och fick heller inte havandeskapsförgiftning i tredje graviditet.

• Oliviaolivia
    Emlan1986 skrev 2017-05-26 20:43:52 följande:

När jag fick mitt första barn för 5 år sedan fick jag en svår havandeskapsförgiftning och hon kom i vecka 31, med akut snitt och jag fick ligga på IVA Osv.

Nu är jag gravid igen med en annan pappa, och får trombyl denna gång.

Någon med Liknande erfarenheter? Får ni det varje gång eller har ni fått de första gången men inte mer?

Har förloppet sett olika ut?

Tacksam för svar

Emlan1986 hur har det gått för dig?

Jag fick måttlig havandeskapsförgiftning i v.32 med första barnet, men hade också en kass barnmorska som inte gjorde alla rutinkontroller på mig. Blev tillslut allvarligt, blev igångsatt och det kändes som om vi med nöd och näppe klarade oss. Fick sedan HELLP efter förlossningen och låg inlagd med dåliga värden.

Är nu gravid igen, men endast i v.5 och är livrädd att få det igen. Skönt att höra att flera inte fick i andra iaf.

Håller alla fingrar och tår för att du sluppit få det denna gång!!
  • Clinnea15

Jag fick preklamsi med första blodtrycket blaja stuga redan i vecka 23/24
    Och de blev akutsnitt iv33
    Nu är jag gravid med andra barnet, så orolig att det ska hända igen...

• Maria och Chris

Fick det med första blev. Igångsatt och han föddes vecka 39+ och andra fick jag det när jag hade gått över tiden och då hade jag själv öppnat mig dagen efter inskrivning 4cm och så hjälpte dom på traven och stack hål i hinnan. Är nu gravid med tredje i vecka 32+5 och än så länge finns det inga tecken på det. Hoppas jag slipper =)

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning även andra gången?