• mfgr

Hur löser man en flygresa om man har Klaustrofobi och panikångest?? :(

Sist jag flög fick jag panikångestattack när vi startade. Hade typ googlat innan för att lugna mig osv men det triggade mig nog mer. Är inte rädd för att kracha, det händer ju liksom inte, utan det är att vara instängd!! har känt samma på tåg och spårvagn men där kan man iaf hoppa av nästa station.. Har flugit förut och gått bra men nu har det bara vänt , jag vill inte flyga mera. Vet att man ska utsätta sig igen för att komma över det, alkohol är inget alternativ. Kanske ta en lugnande tablett? har någon erfarenhet av det? Jag är rädd för att få det igen o skulle helst avstå men framförallt så "vill" jag se världen samtidigt som kroppen bara säger nej! . Jag går hos psykolog också (inte pga det men lite annat, så pratar lite med henne om det men är kluven om jag ska ta lugnande el bara utmana mig. Aldrig tagit tablett innan men om en tablett kan få mig lugn, värt det då, eller får jag panik av att tappa kontrollen av tabletten?! :( 

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Hur löser man en flygresa om man har Klaustrofobi och panikångest?? :(
  • Steven01

Jag har haft precis samma problem som du och så här har jag gjort för att kunna flyga:
    1. Bestäm dig att ångesten inte ska få bestämma vad du ska göra och inte göra, detta är det absolut viktigast.
    2. Ångesten går faktiskt över, även om det inte känns så kommer du inte ha ångestpåslag hela tiden, kanske första 30 minuterna är värst sen klingar det av.
    3. Det kan hjälpa att resa med någon som vet vad du går igenom, obs inget daltande mer som ett stöd bara.

Angående tabletter finns det en som heter stensolid som funkar mycket bra. Men bäst är att bara ha den som backup om det skulle bli för jobbigt, men om du följer råden ovan kommer du inte behöva den hjälpen.

• LionQueen88

Tack för tråden, kommer följa den då jag har lite liknande problem. Fast mina brukar uppstå efter 3-4 timmar i planet, känns som en kombination av extrem rastlöshet och lätt klaustrofobi. Det går bra då jag ändå kan intala mig att det bara är 30 min. kvar tills jag är framme men är orolig för hur jag skulle reagera på en 8-12 timmars flygresa.
    Ser fram emot att få en del tips så jag förhoppningsvis kan våga mig på längre flygresor. Har funderat på om insomningstabletter skulle vara något, för då sover jag ju bort en stor del av resan, eller Stensolid som Steven01 skrev om.

• paisa

Som ovanstående tipsade om: STESOLID! 
    Jag är inte flygrädd och har inte klaustrofobi men däremot har jag vänner som jag rest med som hellre åker tåg i 3 veckor än flyg i 10 timmar.
    När min vän åkte med mig så slängde jag i honom 2st x 5mg Stesolid och han flög som aldrig förr. (Jag har Stesolid som medicin för andra besvär) 

-Det är däremot väldigt svårt att få stesolid utskrivet av läkare eftersom det är ett benzo preparat.  Men det tror jag med 98% säkerhet skulle göra så att du inte alls känner samma sak inför din flygresa som du gör nu. :)

Själv brukar jag slänga i mig 2 st på långflyg eftersom jag har svårt att somna sittandes, om jag tar stesolid och blundar så somnar jag på fläcken. 
    Om man inte försöker sova - så somnar man inte utan man är bara jävligt lugn och avslappnad.

Lycka till.

• LionQueen88
    paisa skrev 2017-05-30 13:37:46 följande:

Som ovanstående tipsade om: STESOLID! 
    Jag är inte flygrädd och har inte klaustrofobi men däremot har jag vänner som jag rest med som hellre åker tåg i 3 veckor än flyg i 10 timmar.
    När min vän åkte med mig så slängde jag i honom 2st x 5mg Stesolid och han flög som aldrig förr. (Jag har Stesolid som medicin för andra besvär) 

-Det är däremot väldigt svårt att få stesolid utskrivet av läkare eftersom det är ett benzo preparat.  Men det tror jag med 98% säkerhet skulle göra så att du inte alls känner samma sak inför din flygresa som du gör nu. :)

Själv brukar jag slänga i mig 2 st på långflyg eftersom jag har svårt att somna sittandes, om jag tar stesolid och blundar så somnar jag på fläcken. 
    Om man inte försöker sova - så somnar man inte utan man är bara jävligt lugn och avslappnad.

Lycka till.

Det låter ju perfekt för mig. Har liksom du väldigt svårt att somna sittande.
  • paisa
    LionQueen88 skrev 2017-05-30 16:40:27 följande:
    Det låter ju perfekt för mig. Har liksom du väldigt svårt att somna sittande.
    Hahaha stesolid is the shit then :) för flera olika anledningar isf! 
    Blir en mycket behaglig flygresa lovar jag.
  • LionQueen88
    paisa skrev 2017-05-30 23:30:48 följande:
    Hahaha stesolid is the shit then :) för flera olika anledningar isf! 
    Blir en mycket behaglig flygresa lovar jag.
    Jag har provat benzopreparat innan, tror det hette Temesta och kände ingen effekt. Är Stesolid liknande? Inte insatt alls.
  • mfgr

Tack så mycket för svaren! Stesolid låter ju som att många har positiv erfarenhet av! Får jag fråga när ni väl tagit den, hur fort verkar den och kan oron typ "gå igenom" och man börjar bli nojjig för att den inte ska funka eller må illa av den? El den har bra effekt och får en lugnt och de stressade tankarna ebbar ut?

• Tiinuli
    mfgr skrev 2017-05-31 12:09:30 följande:

Tack så mycket för svaren! Stesolid låter ju som att många har positiv erfarenhet av! Får jag fråga när ni väl tagit den, hur fort verkar den och kan oron typ "gå igenom" och man börjar bli nojjig för att den inte ska funka eller må illa av den? El den har bra effekt och får en lugnt och de stressade tankarna ebbar ut?

Verkar inom en timme och blir som spagetti och somnar så fort sätter mig på planet. Mår inte illa av den. Dock blir man seg långt efter man tagit den, för mig hela dagen.
  • paisa
    LionQueen88 skrev 2017-05-30 23:44:32 följande:
    Jag har provat benzopreparat innan, tror det hette Temesta och kände ingen effekt. Är Stesolid liknande? Inte insatt alls.
    Vet ej, har inte prövat Temesta, men stesolid är grym iallafall, den verkar direkt inom 20-35 minuter och den gör jobbet bra! :)

På långa flygresor (8h+) så tar jag ca 10-20 mg, men tror det skulle funka med 5-10 mg också :) 20 mg för å va på den säkra sidan då deckar man fint.
  • paisa
    mfgr skrev 2017-05-31 12:09:30 följande:

Ja den verkar jätte fort och du kommer känna hur du helt plötsligt inte bryr dig om att vara nojjig typ. Jag har aldrig mått illa av den och som ovanstående sade så är det enda att man kan vara lite "bakis" eller seg ett litet tag efter, men kastar man lite kallt vatten på ansiktet och örfilar upp sig själv så brukar även det släppa efter 30-60 minuter när man vaknar (under förutsättning att man somnat).
  • LionQueen88
    paisa skrev 2017-05-31 20:18:58 följande:
    Vet ej, har inte prövat Temesta, men stesolid är grym iallafall, den verkar direkt inom 20-35 minuter och den gör jobbet bra! :)

På långa flygresor (8h+) så tar jag ca 10-20 mg, men tror det skulle funka med 5-10 mg också :) 20 mg för å va på den säkra sidan då deckar man fint.
    När jag ändå har dig på tråden måste jag ställa en fråga till. Hur gör man med receptbelagda mediciner? Förstått att man måste ha papper från läkaren, i säkerhetskontrollen är det bara att visa upp förpackningen och pappret eller hur funkar det?
  • paisa
    LionQueen88 skrev 2017-05-31 20:31:24 följande:
    När jag ändå har dig på tråden måste jag ställa en fråga till. Hur gör man med receptbelagda mediciner? Förstått att man måste ha papper från läkaren, i säkerhetskontrollen är det bara att visa upp förpackningen och pappret eller hur funkar det?
    Om man ska ta med dem utomlands så ska man egentligen be om en speciell blankett från apoteket och fylla i så ska man få nån form av intyg efter det.

Jag själv har aldrig gjort det, eftersom mitt namn och person nr står på förpackningen så tycker jag själv att det bör räcka som bevis.
    Ingen frågar efter dina mediciner i säkerhetskontrollen :) De ser ingen skillnad på om det är ett paket ipren eller ett paket stesolid.

Däremot skulle man kunna få problem av tullen i landet man besöker - men det tror jag inte skulle hända för en liten burk på 25 tabletter :) Har aldrig hänt för övrigt heller, å då har jag ändå rest till Sydamerika, Asien, Afrika osv :) 
Svar på tråden Hur löser man en flygresa om man har Klaustrofobi och panikångest?? :(