• Anonym0617

Har fått "infektion" på min iPhone 5s?

Råkade klicka på en länk å kom till en "vuxen sida" och sedan kom det upp typ din iPhone är infekterad av virus och att det skulle "ta över/ ta bort" allt jag har på telefonen och sen började den räkna ner från 5 minuter och att jag skulle installera ett virus program från app store som heter onavo protect och gjorde de och nu står det VPN i displayen längst upp på mobilen och sen stog ner räknaren på 0 och inget hände för att jag hade virus skyddet? Så stängde ner sidan och undrar om jag har virus eller om jag måste ha på virus skyddet hela tiden nu?

• Svar på tråden Har fått "infektion" på min iPhone 5s?
  • Carambolan

Betalade du för virusskyddet...? I så fall blev du troligen lurad bara. Inget hade hänt om du inte hade installerat det.

• anonym061700
    Carambolan nej betalade inte men laddade ner det från app store och app store har väl inte virus program?
  • suziz
    Varför skulle ett virus informera dig om hur du ska skydda dig mot sig själv? 

Varför ska man lita på vad ett virus säger eller vem tror du det egentligen var som uppmanade dig att installera antivirus-appen? 

Detta kallas för scam och syftet är ju helt enkelt att lura dig att installera en app.

Jag skulle avinstallera Onavi Protect snarast möjligt, inte för att jag nödvändigtvis tror att den innehåller virus men för att deras sätt att få användare att använda sin app är fult och inger inte något förtroende.

• Coccolina

Avinstallera programmet du laddade ner. Det är troligen en scam du fallit offer för och inget annat. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym0617
    har av installerat det allt värkar vara som det ska och sidan som komme upp att jag skulle installera det var nån google sida men tro att det bara var för att jag skulle installera det för det borde inte vara virus?
Svar på tråden Har fått "infektion" på min iPhone 5s?