• shivas

Trötthet och tidigare morgnar. Vecka 6

Hej!

Jag är nyfiken på om ni upplevt detsamma och om ni hittat något som hjälper eller har hjälpt?

Jag är i vecka 6 och i lite över en vecka nu så har jag vaknat tidigare och tidigare. Idag kvart i sex då sambon brukar gå upp till jobbet. Jag börjar ana att det handlar om att jag plötsligt blivit otroligt lättväckt, vilket är helt bisarrt eftersom jag oftast är extremt trög på morgonen och aldrig vaknar av något. Jag antar att det är både detta och graviditeten i sig som gör att jag är så fruktansvärt trött att jag stapplar omkring som en zombie från åtta på morgonen.

Kanske skulle jag kunna försöka klämma in en lur någon gång under dagen men jag brukar även ha väldiga svårigheter att somna mitt på dagen. Det kan dock vara skönt att lägga sig en stund och blunda, det ger mig dock ingen energi, tyvärr.

Om ni upplevt liknande under era graviditeter, har ni varit lite påhittiga då och hittat något som hjälpt? Jag går bara och fantiserar om att hälla i mig tjugo liter energidryck och blir nästan ledsen i själen när jag går förbi dessa drycker i affären. Jag är inte van vid att gå och vara såhär trött.

Öronproppar kanske hjälper för att slippa vakna när sambon går upp... Hmm...

• Svar på tråden Trötthet och tidigare morgnar. Vecka 6
  • Snuttis2

Hormoner och känslorna spökar runt genom hela graviditeten men sen hur de tar sig uttryck kan ju variera!

Minns att jag var Supertrött mellan kanske v 6-9 och sov ofta middag eller somnade kl 19 i soffan. Då kändes tröttheten förlamande på något vis men det släppte efter några veckor. Dock sov jag nätterna igenom då!

senare runt v 16-21 så fick jag jättebekymmer med sömnen och då vaknade jag varje natt runt 02-03 o kunde inte somna om. Blev super stressad av att ligga vaken så jag hittade tillslut en rutin då jag gick upp läste nyheter, familjeliv, åt och ibland lyckades somna om någon timma innan klockan ringde. Även den fasen släppte o Sen funkade sömnen rätt bra fram till nu v 32 då jag börjar bli stor o klumpig. Magen är hård och benen gör ont osv!!!

Känns som att jag verkligen säljer in detta : ) !!

Skämt osido det är vanligt med diverse sömn besvär genom olika faser i graviditeten! För mig som är extremt sömnkänslig o behöver minst 8 h per natt så har det varit jobbigt i perioder. Viktigast har varit att inte bli stessad av det utan mer hitta lösningar för det, när du kan vila! Nu i slutet av graviditeten så kan man ofta vakna för att kroppen tränar på det som komma skall!!

Nu Tänker mig att jag får sova ut om sådär 18 år : )

• shivas
    Snuttis2 skrev 2017-06-01 06:15:17 följande:

Hormoner och känslorna spökar runt genom hela graviditeten men sen hur de tar sig uttryck kan ju variera!

Minns att jag var Supertrött mellan kanske v 6-9 och sov ofta middag eller somnade kl 19 i soffan. Då kändes tröttheten förlamande på något vis men det släppte efter några veckor. Dock sov jag nätterna igenom då!

senare runt v 16-21 så fick jag jättebekymmer med sömnen och då vaknade jag varje natt runt 02-03 o kunde inte somna om. Blev super stressad av att ligga vaken så jag hittade tillslut en rutin då jag gick upp läste nyheter, familjeliv, åt och ibland lyckades somna om någon timma innan klockan ringde. Även den fasen släppte o Sen funkade sömnen rätt bra fram till nu v 32 då jag börjar bli stor o klumpig. Magen är hård och benen gör ont osv!!!

Känns som att jag verkligen säljer in detta : ) !!

Skämt osido det är vanligt med diverse sömn besvär genom olika faser i graviditeten! För mig som är extremt sömnkänslig o behöver minst 8 h per natt så har det varit jobbigt i perioder. Viktigast har varit att inte bli stessad av det utan mer hitta lösningar för det, när du kan vila! Nu i slutet av graviditeten så kan man ofta vakna för att kroppen tränar på det som komma skall!!

Nu Tänker mig att jag får sova ut om sådär 18 år : )

Klart du säljer in det. Det låter ju helt fantastiskt! Flört

Men du har i alla fall inte så himla långt kvar nu och det måste ju kännas helt underbart kan jag tänka mig.

Jo det där med att ha sömnproblem till och från under graviditeten har jag förstått. Ofta att folk måste springa upp och kissa? Även såhär tidigt har jag hört. För mig är det dock inte kisseriet utan det är troligtvis att jag blivit lättväckt. Förr kunde man droppat en bomb i sovrummet och jag hade inte vaknat, och jag är precis som du med mina åtta timmar så jag tror min hjärna stänger ut alla ljud så att jag får min skönhetssömn. Nu räcker det att katten hoppar upp i sängen eller att sambon går upp på morgonen.

MEN idag sov jag till hela sju och har varit en hel del piggare i alla fall så jag hoppas att det rätar ut sig lite.
Svar på tråden Trötthet och tidigare morgnar. Vecka 6