• MsFridlyst

Graviditetsmask Chlosama era erfarenheter

Jag drabbades av melasma/chlosama "gravidtetsmask" en bit in i graviditeten och följer rekommendationer för att det inte ska bli värre. Så just nu kan jag inte göra något åt saken, bara vänta 2-6 månader på att det ska försvinna. Problemet är att jag skäms så oerhört mycket och det tar upp en stor del av min tankekraft. Jag känner mig så ful och vill inte visa mig ute. Har nästintill isolerat mig. läste att 60 % av alla gravida drabbas av melasma men aldrig träffat någon med samma problem. Ni som haft graviditetsmask, hur hanterade ni det och hur mådde ni? Hur lång tid tog det innan masken försvann helt? Kommer den tillbaka i solljus? Blev den permanent? Tips på smink som faktiskt hjälper? Jag är så glad för min nyfödde son så det var det värt men har blivit så tillbakadragen och ledsen för det här. Tacksam för alla andras erfarenheter av andra i samma båt!

• Svar på tråden Graviditetsmask Chlosama era erfarenheter
  • blomman 2

Jag googlade lite på graviditetsmask och såg att det handlar om pigmentering som man kan få. Jag fick detta när jag började med P-piller en sommar. Hade mörk pigmentering runt hela munnen,såg ut som en av " Björnligan" i Kalle Anka! Min mormor tipsade mig ( hon var frisör) att köpa veteoxid ( kommer ej hur stark,procent, det var. Men jag köpte det på Apoteket och duttade med det på en bomullstuss varje morgon och kväll. Det "bleknade" bort med andra ord! Inget farligt då detta används mot hud när vi bleker håret. Kanske det går lika bra med det veteoxid som finns i färdiga toningar? Det är den FLYTANDE vätskan av de två komponenterna som används,inte det krämiga. Hoppad det även hjälper dig,kram.

• Kasperina

Testa täckande underlagskräm tillsammans med mineralpuder.
    Jag fick melasma i samband med ett p-pillerbyte och började då med täckande underlagskräm och sen var jag noga med keps i många år för att undvika att få tillbaks det. Nu har det nog gått 15 år (och två barn och tre mf) och jag kan vara i solen igen utan att det kommer tillbaks.
    Det viktigaste är att sluta skämmas för det utan försöka bära det som inte kan döljas med stolthet Lättare sagt än gjort, jag vet, men du kommer att få dras med det i flera år, så OWN IT  

• Kasperina

Jag kanske ska tillägga att jag skämdes jättemycket i början, jag var ju inte ens gravid! En läkare jag pratade med fick mig att förstå att det inte var hållbart att gå omkring och skämmas för något jag inte kunde rå för och faktiskt måste leva med. 

• blomman 2
    blomman 2 skrev 2017-05-29 17:48:01 följande:

Jag googlade lite på graviditetsmask och såg att det handlar om pigmentering som man kan få. Jag fick detta när jag började med P-piller en sommar. Hade mörk pigmentering runt hela munnen,såg ut som en av " Björnligan" i Kalle Anka! Min mormor tipsade mig ( hon var frisör) att köpa veteoxid ( kommer ej hur stark,procent, det var. Men jag köpte det på Apoteket och duttade med det på en bomullstuss varje morgon och kväll. Det "bleknade" bort med andra ord! Inget farligt då detta används mot hud när vi bleker håret. Kanske det går lika bra med det veteoxid som finns i färdiga toningar? Det är den FLYTANDE vätskan av de två komponenterna som används,inte det krämiga. Hoppad det även hjälper dig,kram.

Kan ju tala om att all pigmentering gick bort med min metod och jag fick aldrig mer tillbaka det.
Svar på tråden Graviditetsmask Chlosama era erfarenheter