• Bilibop

Fick reda på idag att jag är gravid i vecka 8, har druckit 4 öl senaste veckan och ätit adhd medicin!

Jag får panik. Fick reda på idag att jag är i vecka 8!

Jag har senaste veckan druckit 4 öl. Innan dess har jag inte druckit en droppe alkohol. Jag har en kväll tagit imovan för jag har problem med sömnen. Och började medicinera mot min adhd. Hann dock bara äta dom 3 dagar. Kan jag ha skadat fostret?! Jag läser över allt men hittar bara att avstå från det helt då man inte vet. Vet inte vad jag ska göra har en abort tid inbokad nästa vecka då jag är så rädd att jag skadat plutten. :(

Men vill innerst inne behålla men skulle aldrig förlåta mig om något var fel.

• Svar på tråden Fick reda på idag att jag är gravid i vecka 8, har druckit 4 öl senaste veckan och ätit adhd medicin!
  • Erizajo

Så tidigt i graviditeten är det inte särkilt stor risk att du skadat fostret! Ta det lugnt och hör dig för hur du ska göra med medicinen framöver om du väljer att behålla! Lycka till!

• Bilibop

Är det säkert? Har sån ångest! Tänk om nått hänt. När är mamma sammankopplad med fostret?

• Faxlin

Såklart kan man aldrig veta säkert men det är låg risk att du skadat barnet.

En abort kan lämna djupa sår som aldrig läker. Jag hade behållt.

• Snuttis2

Gör ingenting förhastat för det kommer du ångra ! Beslutet du tar vilket det än blir ska du leva med resten av livet. Kontakta mödravården och be om att få träffa en barnmorska och/eller kurator, för information. Så att du vet på vilka grunder du väljer bort fostret. Precis som flera sagt ovan så JA det sker mkt i fostrets utveckling tidigt i graviditeten men fostret är också på många vis fram till v 10-13 skyddat då de får sin näring via gulekroppen och inte dig som mamma.

Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig men kanske avsluta medicineringen och/eller få ett annat preparat där mer forskning gjorts på läkemedlet kontra graviditet. så ha kontakt med din ordinerande läkare!

Kan tillägga att Hade det funnits tydliga bevis på fosterskador av din medicin hade det gått att läsa(syrran är läkare o då jag själv är gravid diskuterar vi allt möjligt)

Lycka till....

• Bilibop

Tack för ditt svar. Medicinen har jag inte tagit med av sen jag fick veta. Är nog mest orolig över alkohol intaget. Blev verkligen full på två öl och drack två dagar i rad!

Är orolig! Tänk om något skulle vara helt åt helvete som visar sig när barnet är fött , skulle inte kunna leva med mig själv då.

• DragonWoman

Åt concerta och hade festat nån gång när jag upptäckte att jag var gravid -12. Födde året efter en välskapt flicka som idag är 4 år. Vissa medicinerar hela graviditeten så risken för allvarliga skador är nog inte speciellt stor. Och du åt den så kort tid.

• MalinMalin

Försök att ta det lugnt TS.

Ring till närmaste MVC och be att få prata med en barnmorska så snart som möjligt. BM kan hänvisa till läkare om det behövs.

Du kan även söka hjälp via kvinnokliniken på sjukhuset.

Jag tror inte att det är någon fara. Det är många som festat innan de visste att de var gravida.

• anna0902

Läkemedlet kan du kolla upp här, samma som läkare använder vid förskrivning till gravida: 
    http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/janusmed-fosterpaverkan/

Vad gäller alkohol finns det inga studier som kunnat påvisa att mindre mängder alkohol (som 2 x 2 starköl räknas som) i tidig graviditet skadat något barn, däremot har studier inte heller kunnat påvisa motsatsen och därför rekommenderas nolltolerans för alla som vet att de är gravida. Det är absolut mest troligt att ingen skada alls är skedd och därför finns heller ingen anledning att överväga abort i din situation. 

Svar på tråden Fick reda på idag att jag är gravid i vecka 8, har druckit 4 öl senaste veckan och ätit adhd medicin!