• Teeddan

Skaffa barn gpb

Hej min tjej har gjort en gpb för 1år sen typ.

Men nu vill vi ha barn. Men frågan är om man får ta bort överflödig hud efter graviditeten eller måste hon göra det innan (är dålig på att formulera mig) mvh är tacksam för alla svart :)

• Svar på tråden Skaffa barn gpb
  • Wazp

Huruvida hon får en bukplastik beror på vilket landsting ni tillhör då det är olika regler. Men det brukar hänga på att en viss BMI-nivå ska ha uppnås samt att hon ska ha varit viktstabil en viss tid.

Jag skulle överväga att vänta med plastiken tills ni är klara med barnfödandet. Då är det ju störst möjlighet till bäst resultat än att hon får magen tillsnyggad och sedan blir gravid och spänner ut huden igen. Finns ju en risk att magen inte drar ihop sig lila mycket igen. Men kolla med hennes läkare vad hon säger, kan vara så att om hon ska få en bukplastik så måste hon göra den innan graviditeten

• Birgitta02

Jag skulle sagt rakt av: vänta med bukplastiken. Det tar ungefär tre månader att läkas från en stor bukplastik. Den magen hon får som gravid kommer spänna ut huden rejält. Ibland delas magmusklerna också på sig under en graviditet och de måste sys ihop för ett snyggt resultat. De musklerna kan åtgärdas i samband om hon gör bukplastiken senare.

Svar på tråden Skaffa barn gpb