• fanilen

hur blir man privat dagmamma

Hej

Jag har ringt idag min kommun för att jag skulle vill bli kommunal Dagmamma och dom svarade att tyvärr dom behövde ingen ''just nu'' blablabla .
    Hon var inte så trevligt då jag frågade inte om hur man bli Privat ist.
    Vet nån av er nåt om det här ,hur blir man privat dagmamma?
    är det svårt?
    och sen jag förstå att när man är Kommunal Dagmamma då det är kommunen som hittar barn för dig ,men när man är privat hur gör man för att hitta kunder?

Merci

mitt första språk är franska,andra är engelska, så va snälla folk :)
  • Svar på tråden hur blir man privat dagmamma
  • Hinsniret54

Om jag förstår dig korrekt så vill du sälja en tjänst "barnpassning". Du bör alltså annonsera. Då du talar franska så kan du berätta det i din annons det är säkert av intresse om det är en fransk/svensk familj som söker. Jag tror också att de kan få RUT-avdrag för tjänsten.

Sätt in en annons i din lokaltidning, lämpliga lokala Facebook-grupper, Blocket t. ex. Var beredd på att familjerna vill se utdrag ur belastningsregistret.

• Carambolan

Du får ringa din kommun igen. Det är inte alla kommuner som har privata dagmammor. Har de det så brukar de vilja att du gör en ansökan där du beskriver din plan för verksamheten, din personliga bakgrund, hurdan lokal du kommer använda, hur du planerar att lösa omsorgen om du blir sjuk, etc. och sen ska det godkännas av kommunens förskolenämnd (eller motsvarande).

• Carambolan

Då menar jag alltså sådana dagmammor som har egen verksamhet och själva rekryterar barn, men som får en motsvarande "förskolepeng" från kommunen. Inte det som Hinsniret54 beskriver som är mer av en nanny

Svar på tråden hur blir man privat dagmamma