• Ellie75

Ledighet under rehabilitering?

Hej! Undrar om man få vara ledig 1-2 veckor med bibehållen rehabiliterings-ersättning när man går på en arbets-prövning. Någon som vet?

• Svar på tråden Ledighet under rehabilitering?
  • Anonym (Ditte FK)

Prata med arbetsgivaren samt AF och FK om det och motivera varför du behöver vara ledig. När det är en kortare ledighet så brukar det gå att lösa så länga alla planer är med i planeringen! Däremot om du skulle vilja vara ledig en månade eller nått så skulle du nog möta på patrull för då blir det ett förlångt avbrott i din rehabilitering.

• Anonym (phl)
    Anonym (Ditte FK) skrev 2017-05-30 15:24:19 följande:

Prata med arbetsgivaren samt AF och FK om det och motivera varför du behöver vara ledig. När det är en kortare ledighet så brukar det gå att lösa så länga alla planer är med i planeringen! Däremot om du skulle vilja vara ledig en månade eller nått så skulle du nog möta på patrull för då blir det ett förlångt avbrott i din rehabilitering.

Hur löser du det rent praktiskt? Jag brukade alltid tänja regelverket lite och bevilja 1-2 veckors ledighet även i de fall arbetsträningsplatsen inte hade sommarstängt.

Detta då jag inte ser hur en kortare sommarledighet för någon som arbetstränat x antal månader skulle kunna försvåra rehabiliteringen, tvärtom tror jag att det främjar den.

Förstår dock inte hur jag som handläggare ska kunna motivera ett sådant beviljande nu när rehabersättning endast utgår för de timmar man faktiskt arbetstränar... Är genuint nyfiken på hur du gör!
Svar på tråden Ledighet under rehabilitering?