• fellanbellan

Inget hjärtljud i vecka 9 :(

Jag har pcos och har svårt att bli gravid. Har 1 barn som blivit till på naturligt sätt och 1 barn som blivit till med pergotime (ägglossningsstimulerande). Nu blev jag gravid igen. Helt oplanerat och utan hormoner tack vare min nya kost. Vi blev super lyckliga över att kroppen fixade det helt själv utan hjälp. Men som vanligt är jag superorolig! Har varit med om ett missfall tidigare så jag bokade in ett VUL denna gång för att veta så att allt såg bra ut. 
    Jag gjorde ett VUL igår i vecka 9(8+3) hos min gynekolog som jag har gått hos länge. När hon kollade så stämde inte veckan som jag trodde att jag var i. Men jag är säker på när bebisen blev till. Jag har i stort sett aldrig mens, men helt plötsligt fick jag en liten blödning som varade 1 dag och därefter ägglossning. Och jag vet att jag hade ägglossning för jag gjorde ett digitalt test. Vi hade samlag och 2 veckor senare så fick jag ett positivt gravtest. Så datumet kan inte vara fel. Hon fick det lilla fostret till att bara vara i vecka 8(7+4). Hon hittade inget hjärtljud och hon tyckte att fostersäcken såg konstig ut. Den ska vara helt rund, men min var lite avlång. När jag kollar på bilder från olika ultraljud på nätet så tycker jag att dom flesta ser avlånga ut.:/ Jag hade även som 2 stora skuggor på sidan om fostersäcken som hon tyckte såg ut som att det skulle komma en blödning :( Hon sa att det förmodligen har stannat av och att det är missfall på gång:( Jag visste inte vart jag skulle ta vägen! Allt bara togs ifrån oss. Vår glädje över att få en till liten skatt försvann. 

Så nu ska jag få en kallelse till en skrapning om inte kroppen fixar det själv. Men det känns så konstigt! Ska man bara ta bort det utan att kolla igen? Känns så hemskt att man ska gå runt med ett dött foster i magen och vänta på att det ska tas bort.

Har någon varit med om detta? Att man inte ser hjärtljud ena veckan, men en vecka senare så gör man det:) Och kan fostret vara lite mindre även fast att veckan stämmer utan att det behöver vara fel? Kan hon ha mätt fel?

Vill så gärna att hon ska ha fel! Kram

• Svar på tråden Inget hjärtljud i vecka 9 :(
  • EpicNurse

Om fostret är större än 6mm och saknar hjärtaktivitet så behöver man inte vänta och se, utan kan säga direkt att det är ett uteblivet missfall!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • fellanbellan
    EpicNurse skrev 2017-05-30 15:00:49 följande:

Om fostret är större än 6mm och saknar hjärtaktivitet så behöver man inte vänta och se, utan kan säga direkt att det är ett uteblivet missfall!

Okej! Hon sa aldrig hur stort fostret var i mm. Eller är den så stor i vecka 8? Hon lät tveksam under hela undersökningen och jag var i chock och kunde inte riktig fråga det jag behövde få veta. 
  • EpicNurse

Om hon mätte fostret till 7+4 så bör det har varit ca 11-12 mm, tyvärr. Fostret växer ca 1 mm om dagen i de veckorna.

• fellanbellan
    EpicNurse skrev 2017-05-30 15:39:52 följande:

Om hon mätte fostret till 7+4 så bör det har varit ca 11-12 mm, tyvärr. Fostret växer ca 1 mm om dagen i de veckorna.

okej! Då vet jag att det inte finns något hopp. Tack för svaret. 
  • syntharen

Fast nog tycker jag att du ska komma tillbaka för en extra koll innan skrapningen. När jag fick ett s.k uteblivet missfall som upptäcktes i v 12 så fick jag komma tillbaka efter några dagar till en annan läkare, mest för att det inte skulle råda några tvivel om att det avstannat. Så för att vara på den säkra sidan så tycker jag du ska göra ett till ultraljud.

• EpicNurse
    syntharen skrev 2017-05-30 16:27:36 följande:

Fast nog tycker jag att du ska komma tillbaka för en extra koll innan skrapningen. När jag fick ett s.k uteblivet missfall som upptäcktes i v 12 så fick jag komma tillbaka efter några dagar till en annan läkare, mest för att det inte skulle råda några tvivel om att det avstannat. Så för att vara på den säkra sidan så tycker jag du ska göra ett till ultraljud.

Då var i och för sig den "extra kollen" för att det ska vara två olika läkare som konstaterar missfallet, inte för att se om det utvecklats för då måste man vänta minst en vecka, gärna 10 dagar! Men det kan lika gärna vara två läkare vid samma tillfälle som ställer diagnosen.
  • Anonym (J)

Beklagar om det är som du befarar. Men de ska alltid kolla mer än en gång! Kan inte tänka mig att de bara gör en skrapning utan att kolla igen!

• Snuttis2

Du ska alltid in på en andra bedömning innan en cytotec behandling eller skrapning! Så Kräv det innan!

• Anonym (min levde)

Jag hade som du med första barnet, de såg inget hjärta v 6+2 och jag fick komma en vecka senare, då såg man hjärtat slå på 7+3 men de mätte fostret som en vecka mindre. Sen på RUL så mätte de fostret två veckor mindre så jag flyttades bak, men jag hade isf fått plus när jag hade ägglossning, så det stämde ju inte (använde ÄL-test när jag blev gravid). Barnet var litet på alla UL och så även när det föddes, moderkakan var lite för liten och på förlossningen sa de att det kunde vara orsaken till att bebisen växte mindre för sin vecka. 

Men det var ett levande barn och som är friskt och normalstort idag Glad

Man ska ALLTID få en andra bedömning innan man ev startar en medicinsk abort, så kräv ett UL till nästa vecka, helst av annan läkare:

Hade ett MA förra året, och då såg två läkare på UL att fostret inte levde, men blev ändå skickade till ett annat sjukhus för en slutgiltig bedömning och för bokning av uppstart då fostret var så stort....även om vi alla kunde se på skärmen att det inte levde. 

• Axe

Min första dotter såg de ej hjärtat slå på förrän i v 8+1. Hade då varit på 3 ultraljud innan.

Svar på tråden Inget hjärtljud i vecka 9 :(