• Anonym (Velig)

Bli gravid nu eller inte (polyp)

Behöver råd.. Hade ett missfall nyss, var hos läkaren som sa att han såg en fläck som kan vara rester efter missfallet eller en polyp. Han sa att jag nog ska vänta tills efter mens med att försöka bli gravid, men att jag inte behöver undvika det. Himla tvetydigt alltså. Risken för mf ökar ju om det är en polyp, men idag har jag den tydligaste ägglossning jag någonsin haft, (första efter missfallet) och jag vill inget hellre än att försöka igen. Är sjukt velig nu. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Bli gravid nu eller inte (polyp)
  • EpicNurse

Man bör alltid vänta minst en normal cykel innan man försöker bli gravid efter missfall pga den ökade missfallsrisken, oavsett polyp eller ej :)

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Velig)
    EpicNurse skrev 2017-06-01 12:38:14 följande:

Man bör alltid vänta minst en normal cykel innan man försöker bli gravid efter missfall pga den ökade missfallsrisken, oavsett polyp eller ej :)

Tack! Du har nog rätt.

.. Men nu blir jag sjukt orolig att jag blivit gravid denna äl. Hade oskyddat någon dag innan, eftersom jag inte hade varit hos gyn än, och trodde det var fritt fram att bli gravid.. Nu känns det precis som förra gången, med molvärk o illamående, och äl-testen fortsätter visa positivt. Så nu är det väl bara att vänta in mf igen...

Så himla dumt. Någon som blivit gravid trots rester eller polyp i livmodern utan att det sedan blivit mf?
  • EpicNurse

Det är absolut ingen fara! Om det nu skulle vara så att du blivit gravid så är det lixom ingen garanti för missfall bara för det! :) fortfarande övervägande chans att graviditeten fortgår!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Velig)
    EpicNurse skrev 2017-06-04 16:25:25 följande:

Det är absolut ingen fara! Om det nu skulle vara så att du blivit gravid så är det lixom ingen garanti för missfall bara för det! :) fortfarande övervägande chans att graviditeten fortgår!

Tack snälla för snabbt svar! Känns bättre nu.
    EpicNurse skrev 2017-06-04 16:25:25 följande:

Tack snälla för snabbt svar! Känns bättre nu.
Svar på tråden Bli gravid nu eller inte (polyp)