• Emmapemma92

Dags för ännu en namnrenässans - flicknamnen

För ungefär två år sedan gjorde DenNam­nbitne en tråd om namn som är mindre populära idag men som brukade vara väldigt populära förr. Detta är uppföljaren till den tråden - med 21 helt nya intressanta namn att välja mellan.

Siffran inom parentes är hur många som fick namnet förra året, om det inte finns någon siffra efter namnet betyder det att mindre än två fick det, alltså bara en eller ingen alls.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dags för ännu en namnrenässans - flicknamnen
  • Emmapemma92
    Anonym (Jess) skrev 2017-06-03 02:45:06 följande:

Är parantesen förnamn eller bara mellannamn? För mellannamn kan jag förstå att man vill föra vidare. Men som första namn känns de lite väl elaka av föräldrarna att ge.

Talet inom parentes är förnamn

Tycker du att de hundratusentals föräldrar som gav dessa namn till sina barn förr i tiden också var elaka?
  • Emmapemma92
    fluu skrev 2017-06-03 07:00:10 följande:

Med tanke på att det är du som är elak mot namnen så kan ju du själv avhjälpa det.....

Det är inte det minsta elakt att ge dessa namn. Ragnhild är för övrigt mee tidsenligt än Teresia.

Äsch hon fick mig bara att skratta! Roligt att du gillar Dagmar förresten! Det är ett sånt unikt kvinnonamn, kan inte komma på något som ens påminner lite om det

Tycker dock att Berta är ett sött namn. Träffade en flicka för ett tag sen som hette så. Hennes mamma var från Katalonien och där är det tydligen väldigt populärt - lilla Berta var verkligen ett litet charmtroll och så smart hon var för sin ålder!
    DenNamnbitne skrev 2017-06-02 23:22:57 följande:

Helt okej kan väl Dagmar anses.

Och Dagmar som är en av mina favoriter. Så olika smak man kan ha hehe
  • DenNamnbitne
    Emmapemma92 skrev 2017-06-03 09:02:35 följande:
    Äsch hon fick mig bara att skratta! Roligt att du gillar Dagmar förresten! Det är ett sånt unikt kvinnonamn, kan inte komma på något som ens påminner lite om det

Tycker dock att Berta är ett sött namn. Träffade en flicka för ett tag sen som hette så. Hennes mamma var från Katalonien och där är det tydligen väldigt populärt - lilla Berta var verkligen ett litet charmtroll och så smart hon var för sin ålder!
    DenNamnbitne skrev 2017-06-02 23:22:57 följande:

Helt okej kan väl Dagmar anses.

Och Dagmar som är en av mina favoriter. Så olika smak man kan ha hehe
    Berta har alltid varit ett namn som jag spontant inte gillat men det känns som att det bubblar kring det. Eventuellt kan jag börja gilla det. Jag gillar helt klart att andra gillar det Skrattande

Dagmar började tycka mindre om när jag första gången hörde att det skulle uttalas Daggmar och inte Daagmar som jag hade tyckt bättre om. Men som du skriver är det ytterst unikt.

Både Dagmar och Berta är således namn som jag tycker är urcoola att ge till små flickor - men jag skulle inte sjävl göra det.
  • Anonym (Mo)

Alida var det enda jag gillade lite.

• Anonym (Sissa)

Alida och Dorotea är rätt söta, men inget av dom på listan föll mig egentligen i smaken. Annars gillar jag ju äldre namn som är lite ovanliga, men många känns alldeles för rejäla tycker jag.

Kul dock att Sissa är med. Heter själv Cecilia, alla vänner säger Cissi men mina föräldrar (och min man av någon anledning) säger Cissa. Så det är ett namn som jag förknippar med att vara väldigt liten :P

• Emmapemma92
    DenNamnbitne skrev 2017-06-03 09:16:19 följande:

Berta har alltid varit ett namn som jag spontant inte gillat men det känns som att det bubblar kring det. Eventuellt kan jag börja gilla det. Jag gillar helt klart att andra gillar det 

Dagmar började tycka mindre om när jag första gången hörde att det skulle uttalas Daggmar och inte Daagmar som jag hade tyckt bättre om. Men som du skriver är det ytterst unikt.

Både Dagmar och Berta är således namn som jag tycker är urcoola att ge till små flickor - men jag skulle inte sjävl göra det.

Jaha men då förstår jag

Dagmar har redan börjat bli populärt i Danmark igen. På danska uttalas det typ som "Dauma" - det uttalet tycker jag drar ner lite på dess charm, men det är ett något mjukare uttal så det är kanske därför det har kommit tillbaka hos dem. Danmark brukar vara i framkant vad gäller populära namn, till exempel Freja, Signe och Malte var superpopulära redan på 90-talet. Nu är namn som Asta, Albert och Valdemar populära där så de kanske blir det i Sverige med om ett par år

Jag gillar båda Dagmar och Berta väldigt mycket - de står med på min lista över potentiella flicknamn! Märta är ju så populärt så varför inte Berta - jag tycker att det är så gulligt
  • Emmapemma92
    Anonym (Sissa) skrev 2017-06-03 09:25:58 följande:

Kul dock att Sissa är med. Heter själv Cecilia, alla vänner säger Cissi men mina föräldrar (och min man av någon anledning) säger Cissa. Så det är ett namn som jag förknippar med att vara väldigt liten :P

Ja jag tycker att Sissa är rätt fint faktiskt, man skulle ju inte tro att det var så vanligt som det var förr i tiden
  • Emmapemma92
    gisela85 skrev 2017-06-03 00:30:27 följande:

Mitt älsklingsnamn är Dagmar, om jag får en dotter till ska hon heta det! Gillar även Berta väldigt mycket

Hurra! De är två av mina favoriter med
  • Emmapemma92
    Anonym (Sigyn) skrev 2017-06-03 00:05:44 följande:

De bästa namnen:

Alida

Berta

Dorotea

Elfrida

Hulda

Justina

Nanny

Serafia

Sissa

Teresia

Roligt att Alida, Berta och Hulda gillas! De står med på min lista över potentiella flicknamn

Det är rätt konstigt att inte Dorotea är vanligare eller hur!? Nanny med, med tanke på att namn som Lilly och Nellie är så populära, Betty börjar också att klättra i listorna
  • Emmapemma92
    Anonym (Mo) skrev 2017-06-03 09:18:42 följande:

Alida var det enda jag gillade lite.

Jag gillar det mycket
  • Emmapemma92
    Anonym (Jess) skrev 2017-06-03 02:45:06 följande:

16. Nanny Är inget namn, det är en barnvakt.

19. Sissa finsk sisu

Nanny är ett smeknamn för Anna/Anne i engelsktalande länder

Vad är "sisu" för något? Aldrig hört ordet förr
  • Tessan989
    Tessan989 skrev 2017-06-03 21:08:42 följande:

Sisu betyder envishet/seghet ????

Skulle vara en smiley där och inte frågetecken
  • DenNamnbitne

Ett namn som klingar samma känsla är Amalia. Det är väl lite vanligare dock men "käck madam" är det man tänker på. Såg en sådan ni ikväll tex i underbara "Munkbrogreven" med Ingrid Bergman, Edvin Adolphson mfl.

• Emmapemma92
    DenNamnbitne skrev 2017-06-03 22:15:19 följande:

Ett namn som klingar samma känsla är Amalia. Det är väl lite vanligare dock men "käck madam" är det man tänker på. Såg en sådan ni ikväll tex i underbara "Munkbrogreven" med Ingrid Bergman, Edvin Adolphson mfl.

Ja det är vackert med, Amelia börjar bli ganska populärt och de påminner om varann, ville ge plats åt några lite ovanligare namn
  • Anonym (BabraBush)

Jag gillar namnet Borat, it's nice!

Svar på tråden Dags för ännu en namnrenässans - flicknamnen