• Kakmonsterarg

Anser ni att personer som ser "bra" behandlas bättre av lärare, arbetskollegor, myndighetspersoner samt vanliga privatpersoner?

Ni som råkat ut att lärare/kollegor/myndighetspersoner/läkare samt övriga privatpersoner behandlat er sämre vid ert första möte med denna eller ganska omgående tidigt i er "relation" .

Exempel: varit otrevlig i tonen, varit dryg utan anledning, fått "dåliga" blickar, blivit utfryst ,ren mobbning, osv

Tror ni de berott på ert utseende? Att folk som ser bättre ut enligt samhället behandlas därför bättre?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser ni att personer som ser "bra" behandlas bättre av lärare, arbetskollegor, myndighetspersoner samt vanliga privatpersoner?
  • hammarhajen

Det är möjligt att utseendet påverkar i viss grad omedvetet. Men jag har svårt att tro att utseendet påverkar negativt på det sättet du säger att man blir hånad, utfryst etc. Snarare att man kanske ger den vackra fördelar jämfört med den stora massan, än den "fula" nackdelar.

Kanske att den "fula" kan bli sämre bemött om det handlar om att man ser ovårdad och ointresserad ut, t.ex. oborstat hår, sjaviga kläder, synliga fläckar etc. Någon som inte alls verkar det minsta mån om att vara en hysat bra version av sig själv. En sådan person kanske kan ge intryck av att vara lite "egen" så att säga. 

• DenNamnbitne

Ja, jag tror att snygga människor behandlas bättre både medvetet och omedvetet. Det(skönhet) sänder positiva signaler. Man måste dock inte se bra ut för att sända dessa och en snygg person kan sända ut dålig energi också, men i grund och botten är det så.

• Anonym (Inte sant)

Jag har andra erfarenheter. Är utländsk tjej på 30 år.

Blir behandlad väldigt dåligt av andra kvinnor. I skolan, på arbetet, ibland bland vänner/bekanta! Varför? Jag ser otroligt bra ut (ja vad jag har hört och hör det i princip varje dag).

Jag är medveten om det och fortsätter "utveckla" min "skönhet" för det finns så många fördelar. Jag har fått gå före i köer. Får lämna tillbaka saker i affärer som annars inte hade gått. Fått lån på banken vilket annars hade varit omöjligt, fått godkänt på examinationer som varit totalt värdelösa, blivit stoppad av polis för både fortkörning och körning på bussfil utan konsekvenser, fått mina ex att göra vad som helst osv osv. Detta med villkoret att män är inblandade. Med kvinnor inblandade hade jag väl suttit i fängelse nu *skratt*.

Kvinnor är avundsjuka på andra kvinnors skönhet och män gör vad som helst för en vacker kvinna. Punkt slut.

• Amanda84

I de fall du talar om, så tror jag inte det generellt sätt. En person som är direkt "ful" kan däremot uppfattas helt olika beroende på om denne är utåtriktad och charmig eller är dryg och ohyffsad. En "snygg" person som beter sig plumpt kommer oftare undan med sitt beteende medan en direkt ful person blir betraktad som riktigt avskyvärd om den dessutom har ett tråkigt beteende.

• Anonym (Hanna)

Visst kan utseende påverka bemötande, inte minst pga fördomar mm.

När det gäller kränkande bemötande som är rasistiskt eller pga kön eller vissa funktionsnedsättningar så är ju utseende en central faktor. Det är ju utifrån utseendet som slutsatser kan dras om diverse saker och ett dåligt/kränkande bemötande kan ske.

Fast då handlar det ju inte om utseendet ur den aspekt som du skriver om, att olika grader av snygghet skulle påverka. Jag tror att traditionellt vackra mäniskor kan gynnas av sitt utseende men inte att trakasserier mm beror på att man är mer eller mindre vacker.

• Anonym (Tvärtom)

Jag har en helt annan uppfattning. Jag ser hyfsat bra ut och känner ofta att framförallt kvinnor är misstänksamma mot mig och jag måste anstränga mig mycket för att de ska se min personlighet istället för mitt utseende.

• hallonpannkaka

Jag har gått ner 50 kg och det är skrämmande hur annorlunda jag behandlas nu när jag är "normalviktig"...

• Anonym (Inte sant)
    Kakmonsterarg skrev 2017-06-04 01:48:40 följande:

De va intressant de du skrev du över :) men de är väl bara kvinnor som är avundsjuka?

Ja, bara kvinnor som är avundsjuka/elaka.

I min skola, när vi hade grupparbete så blev jag totalt utfryst. Detta är alltså i vuxen ålder, med andra vuxna. Kunde då verkligen få det bekräftat - att ser du bra ut så spelar det ingen roll hur intelligent eller proffesionell du är, är du snygg så är det bye bye. Hos kvinnor är man körd - hos män blir man satt på piedestal.

Det är orättvist för alla ser inte bra ut men borde bli behandlade som prinsessor!
  • Anonym (Bara därför)
    Anonym (Inte sant) skrev 2017-06-03 22:57:12 följande:

Jag har andra erfarenheter. Är utländsk tjej på 30 år.

Blir behandlad väldigt dåligt av andra kvinnor. I skolan, på arbetet, ibland bland vänner/bekanta! Varför? Jag ser otroligt bra ut (ja vad jag har hört och hör det i princip varje dag).

Är det bara därför du blir dåligt behandlad av andra kvinnor för att du är snygg
Svar på tråden Anser ni att personer som ser "bra" behandlas bättre av lärare, arbetskollegor, myndighetspersoner samt vanliga privatpersoner?