• hallonsaftens

Flytta hem eller bo kvar utomlands med partner?

Hej,

Söker råd. Jag har bott utomlands i snart fyra år, träffade min sambo här och har fram tills nu trivts jättebra. Senaste halvåret har varit riktigt tufft. Har mått väldigt dåligt psykiskt och gör fortfarande även om det är lite bättre. Under mina år här har jag alltid haft ganska mycket svenska vänner jag umgåtts med men nu har nästa alla (5-6 personer) flyttat hem till Sverige. Min sambo har hela tiden varit öppen med att han kan tänka sig bo i Sverige i nåt år eller två men vill inte stadga sig där, vilket jag förstår.

Det jag känner är ensamhet, inte när jag är med min pojkvän men när jag inte är det eftersom jag knappt har någon att umgås med. Det blir så påtagligt eftersom han har en väldigt stor umgängeskrets och mina vänner just nu består av 4-5 personer. Jag känner mig ensam eftersom han jobbar väldigt långa dagar och är ofta hemma närmare midnatt och på helgen spelar han alltid rugby. Jag har mina intressen också men dom infaller oftast på veckodagar. Han har ett riktigt bra liv medan jag hatar mitt liv. Jag älskar livet med honom men det tar död på mig att inte ha några nära vänner omkring mig.

Jag har funderat på om jag ska flytta hem men vi älskar varandra så mycket att bara tanken på det gör ont och jag vill inte vara utan honom. Men jag mår psykiskt dåligt av att bo här, vet inte hur länge jag står ut. Jag är så van att han mycket vänner omkring mig och nu har jag ingen. Att skaffa sig nya vänner när man är 30 känns typ omöjligt. Vet inte om det finns några råd till det, vet inte vad jag söker. Kanske någon som varit i samma situation själv?

Kram på er.
  • Svar på tråden Flytta hem eller bo kvar utomlands med partner?
  • Carliis

Jag bodde ett år i Brasilien med min pojkvän, men nu är jag hemma igen för att avsluta min utbildning. Jag gillade Brasilien men skulle aldrig kunna tänka mig att bo där, och han känner liknande för Sverige. Det är också svårt att flytta till varandras land för den ena parten har allt och den andra börjar på noll, så vi har bestämt oss för att börja om på ett nytt ställe, så att båda två har samma förutsättningar, men också för att få vara med i ett nytt äventyr tillsammans

• Boriengland

Hejsan,

Sitter i exakt samma sits. Har bott i England i 8 år och har haft stark hemlängtan dem senaste 2 åren. Mer eller mindre alla gamla vänner har flyttat vilket inte gör saken bättre.

Är 30 år och har börjat tänka mycket på barn, stadga mig etc och vill inte göra det här pga många orsaker! Vill absolut till Sverige men min pojkvän vägrar... Han är inre speciellt förtjust i Sverige och kan inte tänka sig ett liv där.

Förstår att det är en sjukt jobbig situation (går ju själv igenom samma skit) men jag tror du måste fråga dig själv om du kan tänka dig ett liv utan din familj utomlands med din pojkvän?

Jag kan absolut inte tänka mig att bo här resten av mitt liv och att låta mina framtida barn växa upp här samtidigt som min familj och släkt är i Sverige. England är är jättebra land och fast jag lever ett väldigt bra liv längtar jag helt enkelt hem mer och mer för varje år. Vill vara nära min familj och stadga mig i Sverige så jag har tyvärr insett att jag kommer få flytta tillbaka själv om min pojkvän inte skulle ändra sig drastiskt :(

• Boriengland
    Boriengland skrev 2017-06-04 17:45:04 följande:

Hejsan,

Sitter i en liknande situation . Har bott i England i 8 år och har haft stark hemlängtan dem senaste 2 åren. Mer eller mindre alla gamla vänner har flyttat vilket inte gör saken bättre.

Är 30 år och har börjat tänka mycket på barn, stadga mig etc och vill inte göra det här pga många orsaker! Vill absolut till Sverige men min pojkvän vägrar... Han är inre speciellt förtjust i Sverige och kan inte tänka sig ett liv där.

Förstår att det är en sjukt jobbig situation (går ju själv igenom samma skit) men jag tror du måste fråga dig själv om du kan tänka dig ett liv utan din familj/vänner utomlands med din pojkvän?

Jag kan absolut inte tänka mig att bo här resten av mitt liv och att låta mina framtida barn växa upp här samtidigt som min familj och släkt är i Sverige. England är är jättebra land och fast jag lever ett väldigt bra liv längtar jag helt enkelt hem mer och mer för varje år. Vill vara nära min familj och stadga mig i Sverige så jag har tyvärr insett att jag kommer få flytta tillbaka själv om min pojkvän inte skulle ändra sig drastiskt :(

Svar på tråden Flytta hem eller bo kvar utomlands med partner?