• Jheld

    Enkelt mellanmål med broccoli och blomkål

    Vi äter mycket grönsaker och ofta broccoli och blomkål så vår lilla dotter (snart 2 år) har fått det i sig med modersmjölken. För andra kan följande mellanmål vara ett enkelt sätt att introducera t.ex. broccoli och blomkål.

    För tre personer (föräldrar + barn)
    Sex skivor bröd (t.ex. Rasker eller Fiberrost)
    Olivolja
    Tomat
    Finskuren kokt skinka alternativt tonfisk på burk
    Broccoli
    Blomkål
    Ost
    Oregano

    Koka upp lite broccoli och blomkål (ett par buketter av vardera) i ett par minuter så att de mjuknar lite.
    Under tiden, skvätt lite olja på varje brödskiva och gnid in tomatsaften. Hacka ner resten av tomaten och lägg på brödskivorna. Spola broccolin och blomkålen i kallt vatten så att du enkelt kan skära ner dem i småbitar. Lägg på finskuren kokt skinka alternativt tonfisk. Strö över oregano. Lägg ostskivor ovanpå så att hela brödskivan täcks. In med det i ugnen, 200-225 C i ca 5 minuter.
    Jag brukar lägga brödskivorna på ett ugnsgaller och ha en vanlig plåt under så att smält ost inte hamnar på ugnsbotten.

    Smaklig spis.

  • Svar på tråden Enkelt mellanmål med broccoli och blomkål
  • Carambolan

    Det där verkar gott! Men kanske väl matigt för ett mellanmål? Låter mer som en hel lunch för mig

  • Jheld
    SweetJune skrev 2017-06-04 18:32:12 följande:

    Tack, har du fler nyttiga recept för barn?


    Vi lagar all mat själva och vår dotter äter samma mat som vi gör. Det är normal husmanskost med mycket grönsaker, linser och bönor. Några små tips kan jag passa på att dela med mig.

    Spaghetti och köttfärssås

    Stek finskuren aubergine i olivolja, tillsätt köttfärs, hackade champinjoner, hackad lök och vitlök, linser (mjuka, finns i kartongförpackning), riven morot och finhackad stjälkselleri. Fräs med lite kinesisk soyasås och tillsätt passerade tomater. Skär små buketter av broccoli och strössla över köttfärssåsen. Salta försiktigt (undvik salt och soyasås om barnet är under 1 år). Låt stå och småputtra så att broccolin blir mjuk. Serveras med kokt spaghetti och riven hårdost, lite finskuren sallad, delade cocktailtomater och bitar av mogen avokado.

    Man behöver naturligtvis inte ta just de grönsakerna jag nämnt i receptet ovan. Poängen är att ge barnet en varierad och näringsriktig kost.

    När jag kokar ris, bulgur, quinoa eller nudlar brukar jag ta i röda linser och ibland även finskurna grönsaker. Det är ett enkelt sätt att införliva linser och grönsaker i maten. Tänk bara på att skölja av linserna först. Röda linser blir snabbt mjuka och löses helt upp efter ca 20 minuters kokande.

    Nyttiga chokladbollar (inget socker och inget smör)
    10 dadlar
    1 dl mjölk
    1 dl kokosflingor
    havreflingor (så att smeten får önskad konsistens, flera dl behövs)
    2 msk kakaopulver
    kokosflingor att rulla chokladbollarna i

    Dela dadlarna i småbitar, tillsätt kakaopulver och kokosflingorna, häll över mjölken. Stavmixa i en hög behållare. Tillsätt havregryn i omgångar och stavmixa tills lagom konsistens erhålls. Forma till små bollar och rulla i kokosflingor. Sätt in i kylen och/eller frys in.

    Här kan man experimentera med ytterligare ingredienser såsom, torkade blåbär, aprikoser, russin, honung (om barnet är över 1 år), hampafrön, hirsflingor...you name it Skrattande

    Kakaon kan bytas ut mot någon tsk vaniljpulver och då blir det vaniljbollar istället.
  • Jheld
    Här kommer ett litet inspirationstips till Flört

    Vispa ihop ca 5 dl mjölk, 1 ägg, 1 msk maizenamjöl, 2 msk grahamsmjöl, 1 msk rapsolja och ½ msk kakaopulver. Koka upp under omrörning. Mosa en banan och blanda med smeten. Äts med sked.

    Smaklig spis
  • Johannus

    Enkel mellanmål med broccoli gör jag som så att jag hackar broccolin smått och steker med 
    champinjoner och tärnad squash . Riktigt gott.

Svar på tråden Enkelt mellanmål med broccoli och blomkål