• tulip79

Ögoninflammation (bild)?

Min treåring har haft rinniga och variga ögon hela helgen. Först idag såg att det ena var rött och det fanns en liten vit fläck på ögongloben (har markerat den med en fyrkant). Vet inte om det varit så tidigare eller om det kom idag. Kan det vara ögoninflammation? Vad kan det annars vara? Hon säger att det kliar, men jag har inte sett henne klia sig nämnvärt i ögat, och att det inte gör ont. 

• Svar på tråden Ögoninflammation (bild)?
  • syntharen

Ögat ser väldigt varigt ut så jag skulle säga att det är ögoninflammation. Tvätta ögat ofta så borde det gå bort efter 10 dagar. Om inte, om det klibbar igen ordentligt eller hon får feber så kontakta vårdcentral. Vad det vita är vet jag inte, tyvärr.

• kokos

Ser ut som ögoninflammation. Koka kamomill te och låt det bli rumstempererat. Sedan doppar du kompress eller bomull, vilket du nu torkar ögat med, i teet och torkar ögat utifrån och in.

• brallison

Och hon har inte reagerat tidigare på pollen? Förra året fick min dotter väldigt stark reaktion på björkpollen som gjorde att hennes ögon var helt röda, kliade och tårade.

• kvarnfot
    syntharen skrev 2017-06-06 09:14:56 följande:

Ögat ser väldigt varigt ut så jag skulle säga att det är ögoninflammation. Tvätta ögat ofta så borde det gå bort efter 10 dagar. Om inte, om det klibbar igen ordentligt eller hon får feber så kontakta vårdcentral. Vad det vita är vet jag inte, tyvärr.

Det finns salva att köpa på apoteket så går det bort på ca 3 dagar.
  • Yuu vill sörvajv

Torka ögat utifrån och inåt med bomullspads doppade i koksaltlösning. Det måste vara salt i för att inte svida, 1 ml salt/1 dl vatten. Tvätta dina händer före och efter.

Torka så fort ni ser var och låt inte barnet gå till förskolan när det varar. Det är väldigt smittsamt.

• tulip79

Hon var varit hemma även idag. Har tvättat med varmt vatten på bomullsrondeller efter behov. Varet är borta och även det röda. Rinner ytterst lite. Det verkar vara många som har det på dagis, både barn och personal. Så jag vet inte om jag vågar lämna henne där...

Svar på tråden Ögoninflammation (bild)?