• Lijnah120

Blivit storebror och jättejobbig

Hej på er!

Vi fick vårt andra barn för tre veckor sedan, innan dess har vi en pojk på 2.5 år.

Från det att vi kom hem från bb har storebror blivit helt annorlunda. Jag vet att det är en stor omställning för honom oxå att ha fått en lillebror.

Han har iaf blivit mycket mer krävande. Känns som han kommit in i en riktigt jobbig trotsålder.

Ett stort problem är att han så fort lillebror gråter, gråter han oxå. Han har iofs alltid gjort så mer eller mindre. Tex på dagis. Men när man är ensam med båda barnen och den lille börjar gråta är det inte lätt. Vill bara bli tröstad av pappa. Varför gör han så och hur ska man hantera Det? Trodde han skulle vänja sig vid det nu närdet gått tre veckor. Men icke.

Sen krånglar han något oerhört med maten, alltid gjort men ni är det extremt. Äter knappt något på en dag o vill bara ha glass o såna goda grejer.

Han har börjat slåss. Slog och knuffade en kompis. Han vet att han inte får slåss.

Blev så ledsen när han slog henne. Oss är en annan sak men när han het sig på andra barn blir jag orolig.

Han är fin mot sin lillebror i övrigt. Klappar och pratar med honom det är just det när han gråter.

Hur ska vi hantera honom? Jag känner att det är svårt. Någon som känner igen sig? Tips mottages tacksamt

• Svar på tråden Blivit storebror och jättejobbig
  • Carambolan

Tre veckor är ingen tid alls att hinna vänja sig, när man varit ensambarn hela livet. Ge honom tid och ge honom mycket mycket mer positiv uppmärksamhet än vad ni gör nu. Kan pappan ta föräldraledigt ett par veckor? Det måste vara tufft att vara ensam med två så små i början.

• syntharen

Har inga tips direkt mer än att det kommer bli bättre. Jag fick mitt andra barn i höstas, då var visserligen mitt första barn 6 år så inte riktigt samma situation men det tog honom ca 3-4 mån innan han helt accepterade sin nya roll som storebror. Han var som vanligt men lillebror behandlade han som luft

• Fru Ve

Jag har tre barn och när tvåan föddes var ettan drygt 3,5 år. Jag kan säga så att han blev genast minst ett år yngre i beteendet när lillebror kom, och det höll i sig 6-12 månader. Man får räkna med det att det kan bli jobbigt en längre tid för det stora barnet. Nu när vi fick trean var ettan 9 år och tvåan 5,5 år. Den första månaden märkte jag ingen reaktion alls på 5,5-åringen men det har kommit mer nu efter 3 månader. Han är också mycket snäll mot bebisen men för övrigt mycket vredesutbrott med gråt, kastar saker, slår storebror, skriker dumma saker åt oss etc etc.... Han uttrycker också att han hellre velat fortsätta vara minst och att han ibland tycker bebisen är "dum" och att jag är med bebisen för mycket. Men så kan ju inte en 2-åring uttrycka sig och då blir det ju andra reaktioner.

Det tipset jag har är att försöka så mycket det går att vara två vuxna hemma (pappan kan ju ta dubbeldagar t.ex.), Eller om man har någon snäll mormor/faster som kan ta sig an 2-åringen lite och hitta på saker. Försök också göra det mysigt för storbarnet då du ammar. Jag brukar läsa för 5-åringen under tiden vilket han gillar.

• nnnnnnnn

Var hemma båda så mycket det går. Kanske kan du och pappan ta semester omlott om ni inte vill ta dubbeldagar eller klarar er utan att ta ut så mycket FP.
    Då kan du ta semester 5 veckor och sedan pappan semester 5 veckor, så har de första 2-3 månaderna gått och omställningen är gjord på ett lugnare och mysigare sätt.

Svar på tråden Blivit storebror och jättejobbig