• Anonym (Den svarta)

Svartsjuk och misstroende

Jag är väldigt svartsjuk, så svartsjuk så det är synd om mig... lider enormt mycket av det. Mycket sväljer jag i tystnad, för att inte förstöra förhållandet.

Tillsynes har jag egentligen ingen anledning till det, vilket jag försöker lugna mig med, men mina tidigare erfarenheter spökar hela tiden.

Han älskar mig väldigt mycket, vilket märks tydligt, men vad är det som säger att han inte kollar in andra/letar andra/vill ha en vid sidan om? Hjärnspöken....

Är fruktansvärt jobbigt att hela tiden misstro. Finner aldrig lugnet.

Vad kan jag, som blivit extremt bränd på många plan tidigare, göra för att finna lugnet i förhållandet? Att sluta tänka mörka tankar om vad min pojkvän kanske gör bakom ryggen på mig eller inte..?

Tacksam för all stöttning och hjälp.

• Svar på tråden Svartsjuk och misstroende
  • Anonym (Lilly)

Det du snarast behöver göra är att fundera kring relevansen av s.k självuppfyllande profetia.

Om du drar ner stämningen och tillvaron i ert förhållande med dina ologiska och ogrundade katastroftankar så riskerar du att driva honom ifrån dig pga din (osäkra) inställning/attityd.

Det som annars hade kunnat vara bra riskerar att bli dåligt just pga dina katastroftankar.

Kanske behöver du professionell hjälp med att bearbeta dina erfarenheter och tankemönster.

• Anonym (Stina)

Sök proffshjälp, kanske börja gå till en kurator/psykolog

• holidodi

Vad som är dåtid är dåtid. Njut av livet, låt inte ditt katastoftänk råda.

• Anonym (...)

Har du talat med din partner om detta? Även om det vore bäst att försöka gå iväg och prata med någon proffesionell, så bör du även tala med din partner. Inte vid ett tillfälle då dina hjärnspöken härjar runt, utan när du känner att du kan hantera samtalet.

Svar på tråden Svartsjuk och misstroende