• Anonym (jas)

Hur ofta tycker du att man ska få åka på utomlandsresa när man säger sig vilja vara miljövänlig?

Man källsorterar, undviker kött, tar cykeln eller bussen/tåget istället för bilen när det går och undviker plastpåsar när man handlar i affären. (osv)

Hur ofta ska dessa människor få åka utomlands (där det krävs en flygplansresa) för att fortfarande klassas som miljövänliga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta tycker du att man ska få åka på utomlandsresa när man säger sig vilja vara miljövänlig?
  • Anonym (Miljövänlig)

Tycker det beror lite på syftet med resan. Har man t ex släkt utomlands är det mer förståeligt att man vill åka oftare, men så sällan som möjligt skulle jag säga. Någon enstaka gång när tåg inte är ett alternativ.

T ex: En flygresa till USA vid något tillfälle där man stannar borta några veckor och passar på att verkligen se landet = ok i mina ögon.

En weekendresa vartannat år till New York = inte ok.

• sextiotalist

Tycker frågan är felställd. För att åka utomlands behöver inte vara mer miljöbelastande än att åka inom Sverige.

Jag kan väldigt miljövänligt ta mig till Danmark och kontinenten (via tåg) och det tar inte längre tid att ta mig till Danmark än att åka till Småland.
    Jag belastar nog miljön mer om jag flyger till Kiruna än om jag flyger till Berlin.

• Abegayle70

Precis så ofta jag vill. Flyger till Israel 3-4 gånger/ år samt en resa någon annan stans varje år. Däremot har jag ingen bil och reser med tåg hemma i Skåne.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Flash Gordon

Vil man kalla sig miljövänlig kan man inte flyga alls.

Men de flesta av oss har inte behov av att kalla oss miljövänliga.

• Anonym (uttråkad)
    Anonym (Miljövänlig) skrev 2017-06-09 07:38:17 följande:

Tycker det beror lite på syftet med resan. Har man t ex släkt utomlands är det mer förståeligt att man vill åka oftare, men så sällan som möjligt skulle jag säga. Någon enstaka gång när tåg inte är ett alternativ.

T ex: En flygresa till USA vid något tillfälle där man stannar borta några veckor och passar på att verkligen se landet = ok i mina ögon.

Om man knappt har någon släkt som kan uppfylla jorden eftersom man haft ensambarn i tre generationer borde det ju spara mycket mer på miljön i så fall?

Sätt genast reseförbud på alla med fler än åtta levande nära släktingar (mor och far, två barn, mor/farföräldrar) de har redan fått sitt!

(Suck, så fjantigt detta resonemang är)
  • Anonym (uttråkad)

Känns väl dessutom som det spelar mindre roll om jag flyger två gånger om året när jag har vänner som flyger 30-60 arbetsdagar om året...

• Anonym (Miljövänlig)
    Anonym (uttråkad) skrev 2017-06-09 21:07:18 följande:

Känns väl dessutom som det spelar mindre roll om jag flyger två gånger om året när jag har vänner som flyger 30-60 arbetsdagar om året...

Det finn alltid någon som är värre. Man måste inte jämföra sig med dem.
    Anonym (uttråkad) skrev 2017-06-09 21:05:37 följande:

Om man knappt har någon släkt som kan uppfylla jorden eftersom man haft ensambarn i tre generationer borde det ju spara mycket mer på miljön i så fall?

Sätt genast reseförbud på alla med fler än åtta levande nära släktingar (mor och far, två barn, mor/farföräldrar) de har redan fått sitt!

Nej, ditt resonemang är fjantigt.
  • Fagerlund
    Anonym (Miljövänlig) skrev 2017-06-09 07:38:17 följande:

Förklara gärna hur koldioxidens miljöpåverkan är olika beroende på syftet med resan?

• Anonym (uttråkad)
    Anonym (Miljövänlig) skrev 2017-06-10 10:31:08 följande:
    Det finn alltid någon som är värre. Man måste inte jämföra sig med dem.
    Anonym (uttråkad) skrev 2017-06-09 21:05:37 följande:

Nej, ditt resonemang är fjantigt.
    Varför det? Om din släkt är så dumma så de väljer att bo utomlands, varför skulle någon få slösa på planetens resurser för att hälsa på dem då?

Förbjud sånt!

Det finns Skype, nöj er med det.
  • Anonym (yzx)

www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/

Om vi räknar med att jag pendlar till jobb med en liten bil, 4 mil enkel resa, så kommer jag släppa ut 3,25 ton CO2 på ett år (ca 250 arbetsdagar). Om jag istället pendlar kollektivt kan jag flyga Stockholm-Malmö ToR 6ggr.

Har jag istället en SUV släpper jag ut 5,5 ton CO2 på ett år, och blir det 11 flygresor Stockholm-Malmö ToR.

Nu är det väl inte så att varje individ har ett 'miljökonto' som de kan välja att belasta på ena eller andra sättet, spara/sälja utrymme osv. (Men det hade varit en underbar idé!)
    Men hade det varit så, hade jag som faktiskt åker kollektivt, äter vegetariskt, ekologiskt, närodlat osv kunnat "unna mig" några flygresor jämfört med 95% av mina kollegor som bilar (de flesta samåker inte ens), äter kött, och inte bryr sig på närodlat/ekologiskt etc.
    Fast jag hade helst bytt mitt kollektiv-åkande mot två långa, varma duschar (minst 45 min) och ett långt hett bad i veckan.

• Anonym (Miljövänlig)
    Fagerlund skrev 2017-06-14 21:04:53 följande:

Förklara gärna hur koldioxidens miljöpåverkan är olika beroende på syftet med resan?

Det blir färre resor givetvis. Om främst de som har ett rimligt skäl att flyga till t ex Vietnam gör det, begränsas utsläppen på ett nationellt plan kraftigt jämfört med om alla svenskar som anser att det är deras mänskliga rättighet att få bada och sola på jullovet gör det.
  • Anonym (Trötter)

Problemet blir väl att bedöma vad som är "rimligt" eftersom allt handlar om egna intressen. Vem bryr sig det minsta om huruvida någon annan person vill åka och hälsa på en släkting på andra sidan jordklotet? Är det en mänsklig rättighet att träffa släktingar (om de nu valt att sprida sig över jordklotet)?

Det som är rimligt för dig är totalt oviktigt för andra.

• Anonym (uttråkad)
    Anonym (Trötter) skrev 2017-06-16 07:40:49 följande:

Problemet blir väl att bedöma vad som är "rimligt" eftersom allt handlar om egna intressen. Vem bryr sig det minsta om huruvida någon annan person vill åka och hälsa på en släkting på andra sidan jordklotet? Är det en mänsklig rättighet att träffa släktingar (om de nu valt att sprida sig över jordklotet)?

Exakt.

Om någon flyger för att förhandla och möjliggöra 100 nya jobb i Sverige, hur räknas värdet av det mot din weekendvisit till barnbarnen liksom?

Blir på det hela ganska fånigt.
  • Anonym (Miljövänlig)
    Anonym (Trötter) skrev 2017-06-16 07:40:49 följande:

Det som är rimligt för dig är totalt oviktigt

[quote=77761948][quote-nick]Anonym (Trötter) skrev 2017-06-16 07:40:49 följande:[/quote-nick]Problemet blir väl att bedöma vad som är "rimligt" eftersom allt handlar om egna intressen. Vem bryr sig det minsta om huruvida någon annan person vill åka och hälsa på en släkting på andra sidan jordklotet? Är det en mänsklig rättighet att träffa släktingar (om de nu valt att sprida sig över jordklotet)?

Ja, nu hade jag inte tänkt arbeta för en lagstiftning om "rimliga resor" utan var och en får väl tänka efter själv vad som verkar rimligt för dem.

Men ok, detta är familjeliv. Att solbada och "uppleva en annan kultur" är precis lika viktigt som att besöka en släktings dödsbädd. Nåde den som ens försöker antyda nåt annat.????

(Och nej, jag har inte släktingar utomlands som en del verkar tro)
Svar på tråden Hur ofta tycker du att man ska få åka på utomlandsresa när man säger sig vilja vara miljövänlig?