• Missmissmiss

Kontantinsats boende

Hej!

Jag skriver här då jag inte vet vad jag ska ta mig till och behöver rådgivning. Jag är tillsammans med en man som är äldre än mig och vi bor inte tillsammans. Han skilde sig från sin fru som han har 2 barn med (20, 14 år gamla). Han har ett välbetalt arbete likaså hans exfru och de bodde i ett mycket väl ansedd ort. Hon bor kvar i huset och han bor i en hyresrätt inne i stan. Hon hade ej råd att lösa ut honom från huset och för att hon skulle kunna bo kvar, samt att barnen inte skulle behöva flytta så äger han fortfarande huset med henne. Hon äger 70%, han resterande. Jag kan förstå att man vill sina barn sitt bästa, absolut. De har utformat ett avtal så att han kommer ju aldrig få loss sin del så länge hon bor där och det kommer hon fortsätta göra. Vid separationen skulle en skifteslikvid erhållas då han inte tagit något av inventarierna i bostaden. De har kommit överens om att hon slipper betala den till honom på cirka 130 tusen kronor.

Han älskar mig, ville leva med mig och köpa hus/ lägenhet. Han har ingen kontantinsats men jag har en del. Om jag går on med kontantinsatsen borde inte jag stå som ägare då? Han menar på att vi skulle upprätta ett avtal om låt säga vi skulle separera så att jag får tillbaka min insats men att vi ska vara 50 % ägare. Tycker inte det låter bra?

Jag visste om hans och exfruns " avtal" men jag trodde det var en slags tidsgräns men så är det inte och jag känner jag har svårt att hantera detta. Han är ju mao låst på ett sätt till henne eftersom äger 30 % av fastigheten där hon bor.

Snälla hjälp mig med råd.

Med vänlig hälsning

Förvirrad tjej

• Svar på tråden Kontantinsats boende
  • Anonym (Sandra)

Betalar han hälften av lån/ränta/hyra i er kommande bostad är det klart han ska stå med som ägare, MEN att du har rätt till det du gick in med från början, det skriver ni avtal på.

• Carambolan

Jag tycker att det låter rimligt som han föreslår, att ni äger lika men att du får tillbaka hela din insats innan ni delar på vinst (eller förlust) vid separation. Blir så bökigt vem som ska stå för ränta, renovering, värdeökning, etc. annars.

• Kerubmamman

Det är väldigt vanligt att man skriver avtal om kontantinsatsen när man går in med olika mycket trots 50/50-ägande. 

Men kan avtalet mellan honom och exet verkligen vara vattentätt så han aldrig tar sig ur det? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Tina)

Tycker ni kan göra som han gjorde med sitt ex, att du äger 70%....Annars kan du äga 100% (om det är du som lägger 100% av kontantinsats och står på lånen), och själv stå för amorteringen. Resten, drift och räntor delar ni på. Tänk på att om dom har lån kvar på förra huset påverkar det också hans möjligheter till nya lån.

• Anonym (12345)

För att inte krångla till det och göra det enkelt om ni skulle dela så är det enklat att ni äger 50% var.

Ni ska skriva en Revers när du går in med kontantinsatsen.
    Skulle ni separera så får du tillbaka din kontantinsats vid en försäljning, resterande vinst efter skulder delar ni 50/50 på.

• Anonym (Why?)

TS, varför tycker du inte hans förslag känns bra?

• Anonym (12345)

Bara ett förtydligande på mitt inlägg, självklart ska han betala hälften av alla kostnader om han äger 50% och ska ta del av halva vinsten.

• Missmissmiss

Hej!

Tack snälla för svar :). Vad gäller hans exfru så är deras avtal " livslångt". Han har gjort detta så att barnen inte skulle behöva byta bostad, förvisso en fin tanke, men han kraschar ju sin ekonomi. Hade känts bättre om han hade satt en tidsgräns med henne tex tills ens barnet gått ut skolan, men icke.

Kram!

• Ms H

Hur tänker ni göra med ekonomi i övrigt?

Om du ska äga (och betala), kom ihåg att skriva ett samboavtal innan ni flyttar ihop.

• Anonym (12345)
    Ms H skrev 2017-06-11 23:50:50 följande:

Hur tänker ni göra med ekonomi i övrigt?

Om du ska äga (och betala), kom ihåg att skriva ett samboavtal innan ni flyttar ihop.

Sjukt att man ska behöva göra det, men så är det tyvärr.
  • Anonym (Minna)

Konstigt att han satt avtalet som livslångt och inte tills barnen flyttar ut, det hade ju varit det rimliga. Kan de omforma avtalet tills 14-åringen är vuxen och flyttar ut?

Annars är det vettiga att ni skriver avtal där du får ta ut din kontantinsats om ni säljer, annars att ni delar lika om han betalar hälften av utgifterna i boendet. Skriv samboavtal oavsett vad ni kommer överens om.

• Kerubmamman

Kan verkligen ett sådant avtal vara juridiskt bindande?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (12345)

Jag tycker något inte stämmer, ingen vettig människa skriver sådana avtal.

• Anonym (A)

Vi har betalt 50/50 på huset men står för olika procentsatser på lånet, eftersom jag lade in hela kontantinsatsen. Så löste vi det

• Anonym (Why?)
    Anonym (A) skrev 2017-06-14 07:58:17 följande:

Vi har betalt 50/50 på huset men står för olika procentsatser på lånet, eftersom jag lade in hela kontantinsatsen. Så löste vi det

Men ni äger 50/50?
Svar på tråden Kontantinsats boende