Kontantinsats boende
Hej!
Jag skriver här då jag inte vet vad jag ska ta mig till och behöver rådgivning. Jag är tillsammans med en man som är äldre än mig och vi bor inte tillsammans. Han skilde sig från sin fru som han har 2 barn med (20, 14 år gamla). Han har ett välbetalt arbete likaså hans exfru och de bodde i ett mycket väl ansedd ort. Hon bor kvar i huset och han bor i en hyresrätt inne i stan. Hon hade ej råd att lösa ut honom från huset och för att hon skulle kunna bo kvar, samt att barnen inte skulle behöva flytta så äger han fortfarande huset med henne. Hon äger 70%, han resterande. Jag kan förstå att man vill sina barn sitt bästa, absolut. De har utformat ett avtal så att han kommer ju aldrig få loss sin del så länge hon bor där och det kommer hon fortsätta göra. Vid separationen skulle en skifteslikvid erhållas då han inte tagit något av inventarierna i bostaden. De har kommit överens om att hon slipper betala den till honom på cirka 130 tusen kronor.
Han älskar mig, ville leva med mig och köpa hus/ lägenhet. Han har ingen kontantinsats men jag har en del. Om jag går on med kontantinsatsen borde inte jag stå som ägare då? Han menar på att vi skulle upprätta ett avtal om låt säga vi skulle separera så att jag får tillbaka min insats men att vi ska vara 50 % ägare. Tycker inte det låter bra?
Jag visste om hans och exfruns " avtal" men jag trodde det var en slags tidsgräns men så är det inte och jag känner jag har svårt att hantera detta. Han är ju mao låst på ett sätt till henne eftersom äger 30 % av fastigheten där hon bor.
Snälla hjälp mig med råd.
Med vänlig hälsning
Förvirrad tjej