• Anonym (Mår dåligt)

Illa behandlad på jobbet

Hej. Jag har börjat på ett nytt jobb för cirka två månader sedan och jag känner att jag blir mer och mer illa behandlad. Jag har inget att säga till om och jag har bland annat blivit hånad när jag sjukanmälde mig, för att de inte trodde på mig. Gillade arbetsplatsen till en början men nu känns det bara tungt att gå dit. Jag har inte så stora chanser till nytt jobb och det känns extremt jobbigt att prata med chefen. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Illa behandlad på jobbet
  • Anonym (Hmm.)

Frågan är om du har väldigt låg självkänsla så du inte riktigt hänger med i "jargongen" og tar det personligt eller om de faktiskt är direkt elaka? Tänker när du säger att du inte har stor chans till bytt jobb...

Ge gärna lite exempel så är det lättare att svara hur du ska hantera saken. Du har ju bara jobbat 2 månader så det är ju en inläeningsperiod och anpassningsperiod så att komma in och ställa massa "krav" kan säkert uppfattas fel. Att vara sjuk och stanna hemma så pass direkt är inte heller så bra, men sker det bara en gång (och inte dagen efter en det exv) så tycker jag det är olämpligt av folk att kommentera det.

Nu är det ju som sagt lite svårt att svara konkret när man inte vet hur det ligger till men om det verkligen är så att folk är direkt elaka så vänta inte med att gå till chefen. Jag har själv blivit utsatt för mobbning på jobbet och de var sjukt jobbigt (och svårt) att få hjälp, men det är bättre du försöker fixa till det innan det blir en infekterad konflikt.

• Anonym (Hmm.)

Dagen efter en fest skulle det stå. Då tror ju inte folk på dig om du är hemma sjuk.

• Anonym (Emma, 37.)
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2017-06-10 11:44:49 följande:

Hej. Jag har börjat på ett nytt jobb för cirka två månader sedan och jag känner att jag blir mer och mer illa behandlad. Jag har inget att säga till om och jag har bland annat blivit hånad när jag sjukanmälde mig, för att de inte trodde på mig. Gillade arbetsplatsen till en början men nu känns det bara tungt att gå dit. Jag har inte så stora chanser till nytt jobb och det känns extremt jobbigt att prata med chefen. Vad hade ni gjort?

Vad gör dom mot dig som du anser är hån? Och är du sjukskriven nu? eller du går dit trots att du mår dåligt över det?
  • Anonym (Sara)

Från en som ofta blivit ulla behandlad från start för att jag är försiktig och lite tystlåten. Gå med huvudet högt, visa att du är självsäker. Träna på att visa självrespekt. Fake it til you make it.

Svar på tråden Illa behandlad på jobbet