• Anonym (Ledsen)

Bonus har sagt att vi inte får skaffa barn.

Min sambo har barn sen tidigare, inte jag. Vi försöker sen en tid tillbaks att få ett gemensamt barn ihop.

Allt flyter på bra med hans barn som vi har vv, trodde jag.

Men igår så dök det fram en massa konstiga ultimatum eller snarare utpressning från bonus håll. Nu vet inte hen att vi försöker få barn men uttryckte till sin pappa att hen flyttar hem till sin mamma på heltid ifall han skaffar ett till barn med mig.

Jag bryr mig egentligen inte för det där är inget som ett barn kan eller ska bestämma men min sambo blir såklart ledsen. Det stressar mig lite för jag vet att han gör allt för sitt barn.

Hur bemöter jag detta? Är i desperat behov av tips.

• Svar på tråden Bonus har sagt att vi inte får skaffa barn.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (.liuyg) skrev 2017-06-11 12:25:17 följande:

Att älska sin bonus som vissa kan göra är ofta HELT annorlunda än att älska sitt eget barn.

Att bonus nu säger att ni inte får bottnar i, som ni ju förstår, i hens egen osäkerhet. Om du tar dig tid att hitta på kul saker med bonus, i högre grad om du redan nu gör det, så kan ni kanske prata om det som ska ske, du kan säga att du är så glad att ditt barn kommer att få bonusen som syskon osv.

Din sambo måste ta sig i kragen dock, det går inte an att han jamsar runt som en mes och inte vågar ta diskussionen. Tala om för honom att han är elak mot barnet som inte tar hens oro på allvar. Han måste prata med bonus och stå fast vid att fler barn eller inte är ditt och hans beslut, men att det beslutet inte innebär mindre kärlek för bonus eller att bonus blir utesluten. Låt bonus vara delaktig i så mycket som möjligt, kanske ska bonus få vara med och bestämma om bebisens rum? Köpa lite kläder eller någon leksak till bebisen? Är bonus så pass stor så man kan be bonus sy en liten gose eller så? Kan man ge bonus en tröja med storasyster/bror på? Eller tom Världens bästa storasyster/bror?

Visst är det helt annorlunda att älska ett eget barn givetvis. Men jag ser det lite som så att jag ser det som en fördel med att bonus finns, jag vill bara ha ett barn men mitt barn får ändå ett syskon. Lite win win.

Tycker också min sambo ska va tydligare o våga prata. Hans barn kommer aldrig bli mindre viktig för att han får ett till barn osv. Bra poäng av dig där, det ska jag framföra till honom.

Jag vill inte prata så mycket med bonus om det eftersom jag inte är gravid, känns onödigt.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ella) skrev 2017-06-11 12:34:08 följande:

Ditt liv,ditt beslut.Vad din mans barn säger ,ska inte påverka ditt liv.Kör på -det som är viktigt för DIG.

Nej det påverkar inte viljan alls, vi försöker ändå. Däremot så blir man ledsen när konflikter uppstår. Vill inte att bonus ska må dåligt heller såklart.
  • Anonym (?)

Hur gammalt är barnet du berättar om? Det finns ju olika faser där barn kan vara mer eller mindre utåtagerande pga utvecklingen, både bonusar och biobarn Skrattande

Tycker hans pappa måste ta det här, du kan ju vara med om han tycker det är jobbigt om barnet blir upprört. Samtidigt, jag håller med en ovanstående skribent som sa att om pappan är "flat" och vill vara tillmötesgående till sitt barn lite för mycket så kan det i värsta fall resultera i att han vill kompensera det äldre barnet på felaktiga sätt. Det här måste du och pappan ha rett ut innan ni blir gravida! 

Du och pappan måste ju också hela tiden visa barnet att även om det skulle komma en bebis så älskar vi dig och vi kommer göra saker tillsammans med dig, fast samtidigt måste ett syskon också inse att det tar tid med en bebis, amning, sövning, skrik osv. Så ni kan ju inte lova att allt bara ska vara som vanligt för det är det ju inte.

• Anonym (Just saying...)

Är han typen som redan tassar på tå för sitt första barn nu, är risken stor att det blir sju resor värre med ett gemensamt barn i huset  Mannen kan känna att han  vill  kompensera sitt första barn som bara får ha honom på halvtid, medan det nya barnet får ha honom på heltid.  År sen inte barnet förtjust i tanken på ett syskon, kan det bli ännu värre.
    Jag skulle nog ta en paus i bebisverkstan, och tänka mig för väldigt noga. Alltför många kvinnor sitter där med det gemensamma barnet, och beklagar sig över att mannens tidigare barn alltid går först. Finns många trådar i det ämnet.

• Anonym (Gå vidare)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-06-11 12:06:46 följande:

Jag och hans barn är hans prioriteringar så jag är inte orolig på så sätt ifall vi får barn. Men jag vill på något sätt stötta honom till att inte bli så himla ledsen över bonus utpressningsförsök. Har tom bett honom att tala med exet om det här så att bonus inte kan spela ut sina föräldrar, hans ex är en vettig kvinna så tror inte hon går med på det ändå.

Tror det hade varit samma sak om det vart en kärnfamilj, bonus är van med att få all uppmärksamhet o varit omgivningens minsting. Tror att det är där skon klämmer.

Är det här vanligt eller ovanligt?

Du skriver ju att du är rädd att han inte kommer vilja ha barn längre pga bonus. Då är du ju inte alls speciellt högt prioriterad. Om du är orolig för att han väljer bort ett barn med dig, väljer att inte uppfylla dina drömmar pga sitt barn så måste du ju ha en ganska tråkig historia i ert förhållande. Vad händer om du blir gravid och bonus vägrar vara hos er? Ska ni tvinga bonus? Ska pappan lägga all sin tid på att fjäska på bonus? Ska bonus få bo hos sin mamma heltid? Kommer pappan då skita i sitt äldre barn eller kommer han spendera sin lediga tid hos exet för att umgås med sin dotter? Detta är inget ovanligt. Massor trådar är skrivna av kvinnor som skaffat barn i din sits och sedan mår otroligt dåligt.

Det är inte samma som i en kärnfamilj. Min man har aldrig haft något ex som han tassar runt för. Dom barnen vi har är våra och vi båda har valt dom och älskar dom lika mycket. Barnen har båda sina föräldrar lika mycket, ingen flyttar runt och ingen behöver tassa runt för någon. Äldre syskonet behöver inte ha en sämre livssituation än det yngre (livssituationen blir sämre när man får flytta runt, inte kan bo med båda sina föräldrar osv). Ingen i vår familj blir tvingad att bo med någon som man älskar mindre eller blir älskar mindre av. Bonusbarn har ofta en skitsvår och väldigt stressad livssituation.
  • Maria 434

Problemet verkar ju vara din sambo och inte din bonus.

Prata med honom först ordentligt. Varför tassar han på tå? Låter mer som han är osäker i sin papparoll.

Du säger själv att mamman till hans barn är vettig, då ligger ju problemet hos honom.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2017-06-11 12:58:20 följande:

Hur gammalt är barnet du berättar om? Det finns ju olika faser där barn kan vara mer eller mindre utåtagerande pga utvecklingen, både bonusar och biobarn Skrattande

Tycker hans pappa måste ta det här, du kan ju vara med om han tycker det är jobbigt om barnet blir upprört. Samtidigt, jag håller med en ovanstående skribent som sa att om pappan är "flat" och vill vara tillmötesgående till sitt barn lite för mycket så kan det i värsta fall resultera i att han vill kompensera det äldre barnet på felaktiga sätt. Det här måste du och pappan ha rett ut innan ni blir gravida! 

Du och pappan måste ju också hela tiden visa barnet att även om det skulle komma en bebis så älskar vi dig och vi kommer göra saker tillsammans med dig, fast samtidigt måste ett syskon också inse att det tar tid med en bebis, amning, sövning, skrik osv. Så ni kan ju inte lova att allt bara ska vara som vanligt för det är det ju inte.

Bonus är snart 13 år så det är en känslig ålder. Sen så är det lite speciellt med bonus o min sambo för de sitter typ ihop. Det är 100 % fokus från båda föräldrarna.

Det har funkat när jag kom in i bilden för jag är liksom gammal och pappa kan behöva en tjej. Nu kom väl verkligheten ikapp och det där med barn var inget som jag tror bonus ens tog med i beräkningen, sånt är väl pappa klar med?

Han får prata med sitt barn om det tycker jag, iaf den dagen då det blir aktuellt.

Det här med utpressning har jag satt ner foten om till min sambo vilket han är helt överens om. Barn ska inte bestämma huruvida föräldrar skaffar barn eller inte, som nån ovan sa. Inte i kärn eller bonusfamiljer.
  • mamaleona

Sen, en liten tanke (av mig med nyfamiljserfarenhet i nästa 15år) - ni vinner ju mest på att ge bonusen TID. Alltför många skiljs, träffar ny, flyttar ihop med ny o e gravida inom 1-2år vilket oftast är alltför fort. Barnen hinner inte med i alla faser, o hinner inte bli "du" med situationen innan den åter ändras. Då blir det tyvärr lätt i längden platt fall. Byggs grunden bra är chansen att det lyckas mycket bättre. Vi hade totalt 5 barn, innan alla hittat sin plats o mädde bra i situationen tog det 5ÅR, då kom vår lilltjej som bonusarna skämt bort o älskar massor, o idag är hon redan tonåring. Så mitt svar är ha inte för bråttom.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Just saying...) skrev 2017-06-11 13:58:23 följande:

Är han typen som redan tassar på tå för sitt första barn nu, är risken stor att det blir sju resor värre med ett gemensamt barn i huset  Mannen kan känna att han  vill  kompensera sitt första barn som bara får ha honom på halvtid, medan det nya barnet får ha honom på heltid.  År sen inte barnet förtjust i tanken på ett syskon, kan det bli ännu värre.
    Jag skulle nog ta en paus i bebisverkstan, och tänka mig för väldigt noga. Alltför många kvinnor sitter där med det gemensamma barnet, och beklagar sig över att mannens tidigare barn alltid går först. Finns många trådar i det ämnet.

Jag har tänkt i samma banor men där är jag inte otrygg eller osäker. Jag kan faktiskt köpa att min sambo lägger extra tid på sitt barn som bor på halvtid, den biten kan jag ändå förstå.

Men han behöver bli bättre på att sätta gränser och ha lite fasta rutiner, oavsett nya barn i hushållet eller inte.
  • Anonym (Ledsen)
    mamaleona skrev 2017-06-11 16:20:32 följande:

Sen, en liten tanke (av mig med nyfamiljserfarenhet i nästa 15år) - ni vinner ju mest på att ge bonusen TID. Alltför många skiljs, träffar ny, flyttar ihop med ny o e gravida inom 1-2år vilket oftast är alltför fort. Barnen hinner inte med i alla faser, o hinner inte bli "du" med situationen innan den åter ändras. Då blir det tyvärr lätt i längden platt fall. Byggs grunden bra är chansen att det lyckas mycket bättre. Vi hade totalt 5 barn, innan alla hittat sin plats o mädde bra i situationen tog det 5ÅR, då kom vår lilltjej som bonusarna skämt bort o älskar massor, o idag är hon redan tonåring. Så mitt svar är ha inte för bråttom.

Jag har varit med i bilden i fyra år och min sambo var singel i tre år efter skilsmässan så det har inte varit nåt stressigt så. Men annars är jag helt med dig där, viktigt att ge alla tid.
  • Anonym (Just saying...)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-06-11 16:26:50 följande:
    Jag har tänkt i samma banor men där är jag inte otrygg eller osäker. Jag kan faktiskt köpa att min sambo lägger extra tid på sitt barn som bor på halvtid, den biten kan jag ändå förstå.

Men han behöver bli bättre på att sätta gränser och ha lite fasta rutiner, oavsett nya barn i hushållet eller inte.
    Vad man hoppas och tror är en sak, men hur det sen blir, är en annan. Det finns inget nytt barn än, så ingen vet.

Jag hoppas uppriktigt att du inte kommer att få dina förhoppningar och drömmar grusade, och att du känner din partner så väl som du tror, om allt skulle ställas på sin spets.  Men alla är ju oskyldiga tills motsatsen bevisas. Önskar dig lycka till! Solig
  • 99 nior
    Anonym (Gå vidare) skrev 2017-06-11 14:50:06 följande:
    Du skriver ju att du är rädd att han inte kommer vilja ha barn längre pga bonus. Då är du ju inte alls speciellt högt prioriterad. Om du är orolig för att han väljer bort ett barn med dig, väljer att inte uppfylla dina drömmar pga sitt barn så måste du ju ha en ganska tråkig historia i ert förhållande. Vad händer om du blir gravid och bonus vägrar vara hos er? Ska ni tvinga bonus? Ska pappan lägga all sin tid på att fjäska på bonus? Ska bonus få bo hos sin mamma heltid? Kommer pappan då skita i sitt äldre barn eller kommer han spendera sin lediga tid hos exet för att umgås med sin dotter? Detta är inget ovanligt. Massor trådar är skrivna av kvinnor som skaffat barn i din sits och sedan mår otroligt dåligt.

Det är inte samma som i en kärnfamilj. Min man har aldrig haft något ex som han tassar runt för. Dom barnen vi har är våra och vi båda har valt dom och älskar dom lika mycket. Barnen har båda sina föräldrar lika mycket, ingen flyttar runt och ingen behöver tassa runt för någon. Äldre syskonet behöver inte ha en sämre livssituation än det yngre (livssituationen blir sämre när man får flytta runt, inte kan bo med båda sina föräldrar osv). Ingen i vår familj blir tvingad att bo med någon som man älskar mindre eller blir älskar mindre av. Bonusbarn har ofta en skitsvår och väldigt stressad livssituation.
    Och om ni skiljer er eller det blir dödsfall i familjen?

Det gäller att hitta en balans vare sig det är ni eller bonusfamilj
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Just saying...) skrev 2017-06-11 17:11:47 följande:
    Vad man hoppas och tror är en sak, men hur det sen blir, är en annan. Det finns inget nytt barn än, så ingen vet.

Jag hoppas uppriktigt att du inte kommer att få dina förhoppningar och drömmar grusade, och att du känner din partner så väl som du tror, om allt skulle ställas på sin spets.  Men alla är ju oskyldiga tills motsatsen bevisas. Önskar dig lycka till! Solig
    Det finns inga garantier alls här i livet. Visst...det är bara att inse att den dagen vi får barn ihop så kommer hela balansen i relationen att förändras. I värsta fall så blir det lite jag o mitt barn sen tidigare VS jag och min lilla bebis.

Har pratat med sambon om alla mina farhågor, han säger bara att hans högsta dröm i livet är att ha ett barn till med kvinnan i hans liv. Tror att vi reder ut det med bonus, gäller bara att vi inte reagerar på det.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-06-11 16:12:51 följande:
    Bonus är snart 13 år så det är en känslig ålder. Sen så är det lite speciellt med bonus o min sambo för de sitter typ ihop. Det är 100 % fokus från båda föräldrarna.

Det har funkat när jag kom in i bilden för jag är liksom gammal och pappa kan behöva en tjej. Nu kom väl verkligheten ikapp och det där med barn var inget som jag tror bonus ens tog med i beräkningen, sånt är väl pappa klar med?

Han får prata med sitt barn om det tycker jag, iaf den dagen då det blir aktuellt.

Det här med utpressning har jag satt ner foten om till min sambo vilket han är helt överens om. Barn ska inte bestämma huruvida föräldrar skaffar barn eller inte, som nån ovan sa. Inte i kärn eller bonusfamiljer.
    Om bonus är 13 så är det helt naturligt att han inte vill att ni ska skaffa barn. Förstår du hur piiiinsamt det skulle vara? Då skulle ju folk fatta att ni (som nästan är pensionärer) fortfarande har sex. Otroligt pinsamt!
Svar på tråden Bonus har sagt att vi inte får skaffa barn.