• Lilla Götet

Vi bråkar om inredning. Hur kommer man överens när man har helt olika stilar?

Min man är minimalist. Han vill ha vita väggar, inga gardiner, inga växter, inga tavlor tja i princip igenting. Jag gillar absolut inte att ha en massa saker och vi har det ganska avskalat hemma, Jag har varit hos många människor och av alla är vi de som har minst saker och möbler. Det är fine men han bråkar om allt hela tiden!! Jag vill ha en lampa i ett fönster där jag tycker halva vardagsrummet blir mörkt och det blir liksom ett bråk. Det går ju inte att kompromissa med någon som aldrig vill ha någonting. Så det känns som om jag alltid kompromissar och han känner likadant. Va fan gör man??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-11 20:44
    Så jag sökte på minimalism på pinterest och vi har alltså mindre saker än alla de pins man får upp på Pinterest. Så illa är det ????????

• Svar på tråden Vi bråkar om inredning. Hur kommer man överens när man har helt olika stilar?
  • MadHatter

Jag kan ju tycka att praktisk behov - som ditt behov av velysning får gå före estetiska önskemål -men förstås att man hänsyn till båda när man väljer lampa. Men har man behov av att se i ett rum måste det gå före önskan om få prylar.

• Lilla Götet

Ja, han är inte orimlig med det praktiska. Men i det här fallet menar han då att jag kan tända taklampan som är extremt skarp medan jag tycker att belysning ska vara mysig och jämn från olika källor inte bara en taklampa. Det här är bara ett exempel.

Ett annat är när jag fick ha en diskussion i 4 veckor om att få sätta upp två krokar för julstjärnor. Hans huvudargument är att det gör permanent overkan på fönsterkarmen för en högtid som är några få veckor på året. Mitt argument var att det var mysigt. Ja du förstår att det tog 4 veckor av diskussioner.

• EmberEyes

Kan ni komma överens om att du inreder vardagsrummet och han sovrummet (t. ex) så får var och en av er helt fria tyglar i det rum ni har ansvar för?

• Almina

Ni kanske får ta hjälp av en inredare... De brukar ju kunna hitta kompromisser och nya lösningar som man kanske inte tänker på själv...

Låter svårlöst om han blir så arg. Tycker han själv alltså att han helt själv ska bestämma över er stil hemma?

• Lilla Götet
    EmberEyes skrev 2017-06-11 21:13:37 följande:

Kan ni komma överens om att du inreder vardagsrummet och han sovrummet (t. ex) så får var och en av er helt fria tyglar i det rum ni har ansvar för?

Ja, det skulle kunna vara något. Han kan inreda vinden. Hahaha

Alltså det låter så löjligt men det är ett verkligt problem. Min bästa vän och hennes kille gjorde slut på grund av detta. Hon alltid varit inredningsintresserad och han kände att han inte fick bestämma något. Jag har ju verkligen tonat ner mycket för hans skull men när man har bestämt sig för något så är det så frustrerande att som vuxen människa inte få sätta upp en lampa i sitt eget hem.
  • Annelie 76
    Lilla Götet skrev 2017-06-11 21:18:53 följande:
    Ja, det skulle kunna vara något. Han kan inreda vinden. Hahaha

Alltså det låter så löjligt men det är ett verkligt problem. Min bästa vän och hennes kille gjorde slut på grund av detta. Hon alltid varit inredningsintresserad och han kände att han inte fick bestämma något. Jag har ju verkligen tonat ner mycket för hans skull men när man har bestämt sig för något så är det så frustrerande att som vuxen människa inte få sätta upp en lampa i sitt eget hem.
    Precis, det är ditt hem också. Inte bara hans. Påminn honom om det och föreslå att ni blir särbos om du inte ens kan få ha en lampa för lite mysigare belysning. Den vettiga kompromissen här är att ni båda kommer överens om en lampa, inte att han förbjuder dig att ha en.
  • Saaapå

Lite klurigt med det :/ själv så lägger jag upp grejer som jag vill ha hemma och manen säger alltid att han tycker att det är snyggt. Om du vill ha lite tips så titta gärna i min blogg, bloggar om inredning till inredningsinspo. Kanske ni hittar något som ni tycker om?:)

aleksandrasulce.blogspot.se/

• Persona

Jag tror ni behöver förstå varandra bättre - har ni pratat igenom varför han vill ha det så tomt - handlar det om miljön att han inte vill konsumera, handlar det om att det är lättare att städa, får han ångest om det finns saker känns det stökigt för honom då? Blir det lättare om han får välja lampan, har han kontrollbehov på andra områden eller är det tvärtom hans tillvaro är rörig och det här är något han kan kontrollera? Hur såg det ut i hans föräldrahem. Var han sådan som barn. Kan ju inte bara handla om "smak" när han är så pass extrem...

Svar på tråden Vi bråkar om inredning. Hur kommer man överens när man har helt olika stilar?