• qaswas122

Hur få betalt under resa? Personlig assistent

Hej!

I augusti ska jag och en annan assistent resa iväg med vår brukare. Har inte fått "valet" att hänga med utan det har bara tagits förgivet, vilket jag kan förstå och inte har något emot.

Nu till saken. Vår brukare menar att vi bara ska få betalt varannan dag, och att den som får betalt är den som i första hand hjälper till. Men vi vet också att vi måste vara beredda att hoppa in och även hänga med på aktiviteter de dagar vi inte har betalt. Vi bor tillsammans med brukaren på hotell dessutom.

Tycker inte att detta känns helt rätt men jag vet inte heller hur det ska gå till. Vill inte skapa några konflikter med brukaren då det enligt henne är såhär.

• Svar på tråden Hur få betalt under resa? Personlig assistent
  • Dixie

Om ni inte får betalt är ni väl fria att göra vad ni vill på er lediga dag?

• Anonym (fack)

Kolla med ditt fackförbund! Är du anställd direkt av brukaren eller av någon firma/kommun?

• John22

Låter orimligt att ni i princip ska ha "jour" men inte få betalt för det, ens när ni rycker in och jobbar.

Hela systemet med personliga assistenter är för övrigt helt sjukt. Ofta flera heltidstjänster för att ta hand om en enda person, för att inte tala om allt mygel med närstående som tar hand om sina egna barn och dylikt mot ersättning.

• Lena

Någon typ av ersättning bör ni ha men inte normal timlön antagligen.

• Anonym (Rut)

Jag är PA. Om jag tvingades vara på annan ort pga mitt jobb så skulle jag kräva en anpassad jourersättning den tid jag inte var i antiv tjänst, typ 1/3 av normal timlön.

Skulle man schemalägga mig på en resa utan att ens ha blivit tillfrågade hade jag i och för sig sagt upp mig. Ömsesidig respekt är viktigt för mig.

Oftast står det att villkoren ska sättas som en uppgörelse mellan arbetsgivaren och den anställde inför varje resa, då finns det alltså inga tydliga regler. Och de kan inte planera in dig på en resa utan att ens ha frågat dig. Såvida det inte står specifikt i avtalet att går med på det upplägget, då kanske de skulle få göra så.

Låter som att du och den andra assistenten borde komma med ett förslag tillsammans. Säg att det skulle kännas lättast att komma överens på så sätt än att behöva fråga facket om hjälp.

• Anonym (ersättning ja)

Ja du bör få färdtidsersättning, samt traktamente, och självklart tillfrågas om att följa med. Är du jour ska du fåt betalt för det också. Dessutom bör du ta reda på att du är försäkrad via din brukare, dvs denne bör stå för din reseförsäkring.

Svar på tråden Hur få betalt under resa? Personlig assistent