• Anonym (ledsen)

Bonus är sjuk, han och mamman är där hela tiden

Vet att jag låter som en elak styvmamma nu, men jag kan inte hjälpa hur jag känner.

Jag är sambo med en man sen några år tillbaka. Han har två barn sen innan 13 år och 16 år. Jag har också två barn, lite yngre 8 år och 10 år, vi har inga gemensamma barn.

För tre veckor sen blev bonusen, 13-åringen svårt sjuk. Det var rätt kritiskt först och hon låg på intensiven i flera dygn. Såklart var min man och hennes mamma där dygnet runt. Nu mår hon bättre men ligger kvar på sjukhuset, på en vanlig barnavdelning. Tyvärr vet man inte om hon kommer att bli helt återställd, och man vet inte heller hur illa det kvarvarande kommer att bli. Vill inte gå in för mycket på detaljer.

Men, nu till mitt dilemma som jag skäms lite för. Min sambo är där hela tiden på sjukhuset. Och han är där men mamman. De är liksom en familj igen, där tillsammans med barnet. Jag tycker att de kan ju vara där växelvis, men han vill vara där så mycket som möjligt och det vill mamman med.

Nästan alltid när jag ringer honom så är hon där och jag hör att de pratat om vardagliga saker, planerat, pratar med vårdpersonal, pratat med bonus. Och det svider så i mig att han är där med exet och att de liksom blev familjen igen. Jag fattar att det kanske måste vara så, men jag klarar bra inte av det. 

Jag har varit där och hälsat på henne på sjukhuset flera gånger och då har mamman varit där också. Och jag känner mig så utanför och bortkopplad. Jag går här hemma ensam med mina barn och han är på sjukhuset med sitt barn och sitt ex. Han kommer hem ibland men åker snabbt tillbaka till sjukhuset igen. 

• Svar på tråden Bonus är sjuk, han och mamman är där hela tiden
  • smulpaj01
    Fånga dagen skrev 2017-06-14 13:49:34 följande:

När man har varit med om nåt så traumatiskt som att nära mista sitt barn, inser man verkligen vad som är viktigast i livet. Om man nu inte visste det innan.

Om min partner på något sätt gett uttryck för svartsjuka,  samtidigt som jag tillsammans med mitt barns pappa, upplever en förälders värsta mardröm, risken att förlora sitt barn, hade vårt förhållande varit över.

Håller med! Att någon som bara är "bonusmamma" inte förstår bättre kan jag eventuellt till viss del förstå då många av dessa inte förstår bättre, men att någon som själv har barn är svartsjuk och krävande i en sån här extremt traumatisk situation är helt befängt och fruktansvärt!
  • Anonym (suck)
    Anonym (Josefina) skrev 2017-06-14 14:27:40 följande:

Väldigt bra för den biologiska mamman och pappan att de nu får en ny chans att komma nära varandra. När deras gemensamma barn är sjukt så inser de vad som är viktigt i livet och återförenar den naturliga familjen och kastar ut inkräktaren (ts). En seger för mänskligheten.

vilket dåligt försök att trolla

själv tycker jag man stöttar och förstår men nu är väl flickan på vanlig avdelning? då byter man väl av oavsett om man är bio/bonus.
  • sextiotalist

Det är inte alls ovanligt att föräldrar, som t.ex förlorat ett barn eller har barn som är svårt sjuka, separerar. Kanske just för att de glömmer av varandra under krisen. Jag är rätt säker på att de som håller ihop efter sådana jobbiga situationer är de som mitt i all kaos, fortfarande ser varandra.

Jag förstår att det är lätt att tappa bort varandra, men risken är att man tappar bort varandra för all framtid.

• Anonym (Hanna)

....Eller så är det de par där ena parten upptäcker att sambon är en svartsjuk egoistisk människa som inte kan stå på egna ben några veckor. Om man levde som vanligt under en kris så skulle det inte vara en kris!

• Anonym (suck)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-06-14 15:59:03 följande:

....Eller så är det de par där ena parten upptäcker att sambon är en svartsjuk egoistisk människa som inte kan stå på egna ben några veckor. Om man levde som vanligt under en kris så skulle det inte vara en kris!

när slutar det vara en kris då? den värsta krisen är ju över och barnet är ju på vanlig avdelning
    fast självklart vill ju föräldrarna vara hos barnet så mycket de kan ändå men nu finns ju inga hinder att man byter av sinsemellan hur ska de annars orka

och som nämnt mamman har ju inga problem med att involvera sin partner
  • Anonym (Josefina)
    Anonym (suck) skrev 2017-06-14 16:33:28 följande:
    när slutar det vara en kris då? den värsta krisen är ju över och barnet är ju på vanlig avdelning
    fast självklart vill ju föräldrarna vara hos barnet så mycket de kan ändå men nu finns ju inga hinder att man byter av sinsemellan hur ska de annars orka

och som nämnt mamman har ju inga problem med att involvera sin partner
    Dom stöder såklart sitt biologiska barn och har nu kommit till insyn att separationen var ett misstag från början. Ts kan lämna nycklarna på köksbordet och allt löste sig till det bästa.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Josefina) skrev 2017-06-14 16:39:14 följande:
    Dom stöder såklart sitt biologiska barn och har nu kommit till insyn att separationen var ett misstag från början. Ts kan lämna nycklarna på köksbordet och allt löste sig till det bästa.
    Vilken fantasivärld lever du i? Undrar vad du gått igenom som fått dig att bli så bitter
  • Anonym (suck)

Väldigt bra för den biologiska mamman och pappan att de nu får en ny chans att komma nära varandra. När deras gemensamma barn är sjukt så inser de vad som är viktigt i livet och återförenar den naturliga familjen och kastar ut inkräktaren (ts). En seger för mänskligheten.

Gud vad löjligt..

Du är antagligen en kille som låtsas vara en tjej och försöker provocera fram reaktioner i trådar på Familjeliv, båda dina inlägg i tråden är ju lika fjantiga och uppenbart trollande, lägg ner, bara lägg ner, du har ju gjort bort dig totalt.

• Anonym (Samma)
    Precis det hände mig i julas. Min dåvarande partners och hans exfrus dotter insjuknande och de spenderade båda mycket tid tillsammans. I januari berättade han för mig att de funnit varandra igen. Han använde t o m exakt din formulering. De hade insett vad som var viktigt i livet. Att deras tidigare meningsskiljaktigheter var små och fåniga. Han flyttade bums in med henne. Min värld rasade. Det tog väl två månader dock till de små grejerna hade vuxit sig stora och det tog slut igen. Han ville flytta ihop med mig igen, men aldrig i livet. Han bor hos sin mamma nu tror jag.
  • Anonym (Josefina)
    Anonym (suck) skrev 2017-06-14 17:04:37 följande:
    Gud vad löjligt..

Du är antagligen en kille som låtsas vara en tjej och försöker provocera fram reaktioner i trådar på Familjeliv, båda dina inlägg i tråden är ju lika fjantiga och uppenbart trollande, lägg ner, bara lägg ner, du har ju gjort bort dig totalt.
    Du verkar nog vara den som är bitter och lättkränkt här. Är det kanske så att du själv känner dig osäker som styvmamma? Läs inlägget av Samma så kanske du inser att jag har rätt istället.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Josefina) skrev 2017-06-14 18:39:16 följande:
    Du verkar nog vara den som är bitter och lättkränkt här. Är det kanske så att du själv känner dig osäker som styvmamma? Läs inlägget av Samma så kanske du inser att jag har rätt istället.
    Nja, fast det höll ju inte mellan dem.
  • Anonym (Josefina)
    Anonym (Samma) skrev 2017-06-14 18:57:13 följande:
    Nja, fast det höll ju inte mellan dem.
    Jaja, men händelseförloppet är samma.
  • Fånga dagen
    update skrev 2017-06-14 13:53:42 följande:
    Men om din partner skulle fortsätta utesluta dig även när den kritiska perioden går över?

Rädslan kommer ju alltid finnas kvar hos föräldrarna men livet måste ju gp vidare och bli så normalt som möjligt igen, om inte annat för barnet, då går inte hela tiden att skjuta allt och andra åt sidan utan man måste klara av att hantera allt i sitt liv och där ingår barn, partners, jobb, bostad osv osv

Jag reagera som en del andra också äver att mamman till barnet inte har problemmed att involvera sin partner så det är ju hos ts man problemet ligger, just nu är det förståeligt men inte i längden.
    Jag vet inte hur ts och mannens relation såg ut innan hans dotter insjuknade. Hade de ett nära och lyckligt förhållande, med god kommunikation, eller var relationen ansträngd av nån anledning? Hade ts visat svartsjuka innan? Vem vet?

En förutsättning för att kunna ta sig igenom de svårigheter och traumatiska händelser livet kan utsätta oss för, är väl att man har en stark kärleksfull relation som grund.
    Finns det brister i relationen, eller dåligt med det kitt som ska hålla oss samman,, är det stor risk att förhållandet kapsejsar, för det inte klarar av några större påfrestningar, eftersom det står på för lös grund.

Om min partner skulle fortsätta att utesluta mig, även efter den värsta krisen är över, skulle det säga mig att något är väldigt fel i vårt förhållande.

• Regndamen
    Anonym (Josefina) skrev 2017-06-14 19:49:40 följande:

Jaja, men händelseförloppet är samma.

De kommer bli tillsammans igen och sen dumpa varandra igen?
Svar på tråden Bonus är sjuk, han och mamman är där hela tiden