• Carin86

Alltså det här med att spara bebisgrejer...

Vi (läs jag) pendlar mycket fram och tillbaka om vi ska ha ett till barn. Just nu lutar det starkt åt nej. Men har hela förrådet fyllt med babyskydd. Barnvagn, säng, Amningskudde och drösvis med kläder OM och i fall det skulle bli ett syskon.

Det i sig är inget problem. Men ni vet att man säger att man ska va försiktig med att prata och köpa saker innan v12 när man är gravid. För tänk om det inte blir nått... (det är en dum rekommendation kan jag tycka men ändå)

Nu blir det liksom som att de där grejjerna i källaren - allt vi skulle behöva- är till en bebis som inte ens finns i tanken eller i önskan.

Hur tänker ni med att spara sakerna om man inte är säker på att man vill ha fler barn. Eller ska man låna ut dem. Eller göra sig av med dem helt och börja på ny kula om man ändrar sig

• Svar på tråden Alltså det här med att spara bebisgrejer...
  • Fru Ve

Så länge man inte är helt säker och om plats finns så varför inte spara tänker jag. Kostar ju en förmögenhet att köpa allt nytt. Kanske sätt en deadline på 5 år eller så. Vill du inte ha fler barn då så gör dig av med det.

• Linnis92

Vi vill inte ha fler barn. Så jag kommer sälja allt till min syster som ska ha barn. Skulle det mot förmodan bli ett barn till - ja då får vi väl börja om då:)

• Linnis92
    Linnis92 skrev 2017-06-13 15:56:28 följande:

Vi vill inte ha fler barn. Så jag kommer sälja allt till min syster som ska ha barn. Skulle det mot förmodan bli ett barn till - ja då får vi väl börja om då:)

Kan tillägga att jag köpt i princip allt begagnat, så har inte lagt några stora summor så skulle det bli ett barn till så kommer vi återigen köpa begagnat
  • Carambolan

Jag brukar lite mentalt tänka att årskostnaden per kvadratmeter hemma hos oss är ungefär 1200 kr. Varje pryl vi lagrar hemma för att den "kan vara bra att ha" måste värderas mot den kostnaden. Oavsett om det handlar om babykläder, gästsäng, sambons hylla full med gamla cd-skivor, etc.

Även om det bara är ett tankeexperiment (vi skulle ju inte flytta till en två kvadratmeter mindre lägenhet om jag slängde barnkläderna) så tycker jag att det hjälper lite i valet och kvalet.

• Dixie

Jag hade såld sakerna och sedan köpt nytt om det blir fler barn, babyskyddet håller ju tex bara 5 år, det kommer vagnar med nya finesser etc!

• Fjäril kär

Jag skulle göra mig av med sakerna, den dagen det i så fall blir aktuellt igen kanske du inte ens vill ha det du sparat. Vissa saker är ju färskvaror också, tex babyskydd.

• GrönaDruvan

Vi sparade i stort sett allt! Ska nu ha en tredje, som jag alltid velat ha, men som inte vart självklart ändå pga vissa omständigheter.
    Våra andra barn är 7 och 8 så vi har sparat det länge!!
    Det vi köpt nytt är babyskydd, madrass, täcke, kudde, nappar, nappflaskor...
    Är så glad att vi sparat allt!! Fina grejer!!

• Fjäril kär

Jag som har tre barn kan ju säga att det är inte mycket man faktiskt återanvänder.

Man vill faktiskt köpa en del nytt, man får nytt av släkt och vänner, vissa kläder används aldrig pga att barnet föds på annan årstid, en del kläder kommer aldrig passa pga annan kroppsform och vikt , en del kommer kännas omodernt och blir det ett annat kön är det mesta kört...

Nåt enstaka plagg i olika storlekar är det som ärvs vidare oftast.

• Fru Ve
    Fjäril kär skrev 2017-06-13 18:17:17 följande:

Jag som har tre barn kan ju säga att det är inte mycket man faktiskt återanvänder.

Man vill faktiskt köpa en del nytt, man får nytt av släkt och vänner, vissa kläder används aldrig pga att barnet föds på annan årstid, en del kläder kommer aldrig passa pga annan kroppsform och vikt , en del kommer kännas omodernt och blir det ett annat kön är det mesta kört...

Nåt enstaka plagg i olika storlekar är det som ärvs vidare oftast.

Jag håller inte riktigt med faktiskt. Nu har ju jag tre söner så allt har passat trean på det viset med färger och så. Men basplagg som bodys och pyjamas används ju oavsett årstid. Jag har mest såna bebiskläder som är "basic". Men är inte speciellt intresserad av kläder heller. Är man sån som gillar att shoppa är det kanske inte så kul med samma kläder åt 3 barn. Åt min trea har jag i alla fall köpt väldigt lite saker och kläder. Har samma vagn, bärsjalar och andra prylar som jag hade till tvåan för fem år sen (mycket som vi hade även till ettan)
  • Carambolan
    Fru Ve skrev 2017-06-13 18:22:28 följande:

Jag håller inte riktigt med faktiskt. Nu har ju jag tre söner så allt har passat trean på det viset med färger och så. Men basplagg som bodys och pyjamas används ju oavsett årstid. Jag har mest såna bebiskläder som är "basic". Men är inte speciellt intresserad av kläder heller. Är man sån som gillar att shoppa är det kanske inte så kul med samma kläder åt 3 barn. Åt min trea har jag i alla fall köpt väldigt lite saker och kläder. Har samma vagn, bärsjalar och andra prylar som jag hade till tvåan för fem år sen (mycket som vi hade även till ettan)

Samma här. Det enda vi köpte nytt till tredje barnet var babyskydd (ettan och tvåan hade samma men sen var det gammalt), några enstaka plagg pga fel säsong mot tidigare barn och så okynnesshoppade jag ett par nya bärsjalar. Allt annat hade vi kvar sedan innan.
  • Fjäril kär
    Fru Ve skrev 2017-06-13 18:22:28 följande:

Beror väl också på åldersskillnaden mellan barnen. Mellan mina två första är det ett år så mycket användes efter varandra men blev då också utslitet. Första barnet var prematurt och alla såna kläder kunde inte tvåan ha som föddes efter Bf och vägde över 4 kg..

Trean föddes åtta år efter tvåan.. Då fanns det inte mycket kvar som var användbart. Syskonvagnen kunde inte användas tex.

Och så har jag alltid känt behovet av att varje barn också har kläder som är sina egna och inte bara ärvda och då blir det en del nytt/secondhand.

Nyttoprylar däremot har jag inget emot att återanvända så länge det är helt och schysst som badbalja, filtar, säng, skötbord, bärsele osv.
Svar på tråden Alltså det här med att spara bebisgrejer...