• godisslukaren20

hur ska jag motivera min god man till körkort?

Hej. Jag är 21 årig man som har arbetssyssling (ingen anställning) och bor på lss lägenhet. Jag har haft funderingar sedan jag var 16 på att ta körkort men aldrig fått detta förvetkligat på grund av att mina föräldrar hade dålig inkomst som inte räkte till en och de vill inte spara till en men sen flyttade jag till lss lägenhet och hade rörigt med god mans ansökande av bidrag men nu har allt fallit på plats och får circa 3000 kr över efter hyra och räkningar samt kostnaden för maten och hushåll.

Har informerat min god man om att jag vill ta körkort och vi bestämde en möte om det vilket är idag. Problemet är att jag inte vet hur jag ska motivera honom. Jag vill ju ta körkort för arbete, nöje och intressets skull men jag vet inte om setta motiverar honom för han kanske kommer säga att jag bor i stan och att jag kan cykla eller ta buss och tåg. Sen kanske han tror att jag inte kommer klara det på grund av min funktionshinder men jag tror jag kommer klara det för jag har inte riktigt inlärningssvårigheter. Jag känner 2 personer med utvecklingsstörning som lyckats ta körkort

Jag är mycket intresserad av att lära mig köra bil och det skulle ge mig mer frihet om jag lärde mig.

Hur hade ni gjort för att motivera era god man eller förälder?

• Svar på tråden hur ska jag motivera min god man till körkort?
  • zemer
    godisslukaren20 skrev 2017-06-18 21:01:09 följande:

Fast jag har just nu kollat igenom med körkorttillstånd på nätet och jag hittar inget som står att om man har autism så måste man har läkarintyg utan de skriver istället att det finns två sätt att ansöka om körkortstillstånd. Den ena sättet är med läkarintyg och den andra är att man deklarerar sin hälsa och sig själv på en formulär men om man ljuger så kan man bli straffad av lagen.

Kan du länka informationen du hittade som säger att läkarintyg är obiligatorisk för folk med autism?

• kioskvältare
    Birgitta02 skrev 2017-06-14 15:17:05 följande:

Din gode man har inte med att göra vad du vill göra med dina pengar. Vill du ta ut sparpengar från annat konto, så skall överförmyndaren vidtalas (överförmyndarnämnden alltså). I övrigt så ska du ha eget konto som du disponerar helt själv. Din gode man skall inte behandla dig som ett barn. Är du frisk nog att ta körkort så ska du ta körkort. Om hen är besvärlig så tycker jag du skall ringa överförmyndarnämnden och tala med dom. Detta under förutsättning att det inte är några andra problem som hindra att du får ta körkort.

Huvudmannen behöver inte alls vidtala Överförmyndaren för att ta ut sparpengar. Huvudmannen kan ta ut pengar från sina konton bäst han vill från vilket konto han vill.
  • Glinda från Oz
    godisslukaren20 skrev 2017-06-18 21:01:09 följande:

Fast jag har just nu kollat igenom med körkorttillstånd på nätet och jag hittar inget som står att om man har autism så måste man har läkarintyg utan de skriver istället att det finns två sätt att ansöka om körkortstillstånd. Den ena sättet är med läkarintyg och den andra är att man deklarerar sin hälsa och sig själv på en formulär men om man ljuger så kan man bli straffad av lagen.

Kan du länka informationen du hittade som säger att läkarintyg är obiligatorisk för folk med autism?

Här är formuläret du pratar om, på sista sidan kan du läsa informationen som zemer bifogade: www.korkortsportalen.se/Upload/dokument/Blanketter/Foretag/Läkare%20och%20optiker/TSTRK1002-halsodeklaration.pdf
  • Birgitta02
    kioskvältare skrev 2017-06-18 22:29:30 följande:
    Huvudmannen behöver inte alls vidtala Överförmyndaren för att ta ut sparpengar. Huvudmannen kan ta ut pengar från sina konton bäst han vill från vilket konto han vill.
    Det stämmer. Vet inte hur jag tänkte där. Det är en förmyndarspärr på sparkonton. Gentemot gode mannen. God man sätter in på sparkontot, men kan inte ta ut. Det är HAN som måste höra med överförmyndarnämnden.
  • kioskvältare
    Birgitta02 skrev 2017-06-19 10:44:20 följande:
    Det stämmer. Vet inte hur jag tänkte där. Det är en förmyndarspärr på sparkonton. Gentemot gode mannen. God man sätter in på sparkontot, men kan inte ta ut. Det är HAN som måste höra med överförmyndarnämnden.
    Det är sommar och varmt kanske?  
  • Birgitta02
    kioskvältare skrev 2017-06-19 13:31:21 följande:
    Det är sommar och varmt kanske? smile2.gif  
    Typ

• godisslukaren20

[quote=77768923][quote-nick]zemer skrev 2017-06-18 22:23:27 följande:[/quote-nick][/quote]

Fast kan man inte använda diagnos pappret som intyg för detvär ungefär som bevis på att man har autism?

När de säger när tillståndet är allvarlig. Syftar inte de på grövre autism eller annat psykisk funktionshinder vilket jag inte har?

• godisslukaren20

Någon som också vet vart man kan få tag på någon kunnig läkare som kan utföra läkarintyg om mitt autism och som kan en del om autism och andra funktionshinder? Vad kostar intyget?

Har läst en del spökhistorier på aspergerforum där folk fått avslagen på körkortstillstånd på grund av att deras intyg är skrivna av läkare som inte har kompetens inom autism och asperger. Är detta verkligen stort problem för folk med asperger och autism och bör ja vara orolig?

Tacksam för svar.

• Glinda från Oz
    godisslukaren20 skrev 2017-06-20 00:33:59 följande:

[quote=77768923][quote-nick]zemer skrev 2017-06-18 22:23:27 följande:[/quote-nick]

Fast kan man inte använda diagnos pappret som intyg för detvär ungefär som bevis på att man har autism?

När de säger när tillståndet är allvarlig. Syftar inte de på grövre autism eller annat psykisk funktionshinder vilket jag inte har?

[/quote]

Står det verkligen i din utredning hur du skulle klara av en trafiksituation? Jag skulle tro att det är väldigt ovanligt isåfall. Om du kryssar i rutan för NPF diagnos är det just NPF de menar, andra psykiska sjukdomar/funktionshinder har egna rutor. Läkarintyget är just för att se hur allvarlig din diagnos är i en trafiksituation. Klarar du av att köra kommer det stå i läkarintyget och då får du körkortstillstånd.
  • godisslukaren20
    Glinda från Oz skrev 2017-06-21 01:31:32 följande:

Står det verkligen i din utredning hur du skulle klara av en trafiksituation? Jag skulle tro att det är väldigt ovanligt isåfall. Om du kryssar i rutan för NPF diagnos är det just NPF de menar, andra psykiska sjukdomar/funktionshinder har egna rutor. Läkarintyget är just för att se hur allvarlig din diagnos är i en trafiksituation. Klarar du av att köra kommer det stå i läkarintyget och då får du körkortstillstånd.

[/quote]

Fast vad händer om formuläret inte frågar om jag har autism eller annat npf?. Många personal och en kurator tillsammans med en psykolog som jag kännet ser mig som en försiktig och väldig uppmärksam människa.

Jag har dock ingen ADHD eller annat diagnos som gör mig väldigt stressig.

Är det verkligen en läkare som ska utföra intyget och inte psykiatrin? Det känns lite skumt att en läkare som är inriktad på fysisk hälsa ska skriva en intyg om psykisk funkionshinder istället för en psykolog som är mer inriktad inom den psykiska hälsan skriver det.

Hur skriver de en sådan intyg?
  • godisslukaren20

[quote=77774902][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-06-21 01:31:32 följande:

[/quote]

Står det verkligen i din utredning hur du skulle klara av en trafiksituation?

[/quote]

Förlåt att jag glömde svara på den frågan men psykologen nämnde varken om hur jag skulle klara av att cykla, köra moped, båt eller bil överhuvudtaget men om jag minns så ska hon ha bedömt att min lokaliserings minne är normalbegåvad samt min minne.

Dock är det ett par år sedan och jag har förändrats lite. Säger inte att hela autismen har försvunnit utan att vissa av mina svårigheter har mjuknats upp som ögonkontakt och att vara social.

• Glinda från Oz
    godisslukaren20 skrev 2017-06-21 23:36:21 följande:

Fast vad händer om formuläret inte frågar om jag har autism eller annat npf?. Många personal och en kurator tillsammans med en psykolog som jag kännet ser mig som en försiktig och väldig uppmärksam människa.

Jag har dock ingen ADHD eller annat diagnos som gör mig väldigt stressig.

Är det verkligen en läkare som ska utföra intyget och inte psykiatrin? Det känns lite skumt att en läkare som är inriktad på fysisk hälsa ska skriva en intyg om psykisk funkionshinder istället för en psykolog som är mer inriktad inom den psykiska hälsan skriver det.

Hur skriver de en sådan intyg?

[/quote]

Hur menar du nu? Alla får svara på samma frågor och frågan om NPF diagnoser finns med. Det spelar ingen roll hur du är som person, all måste ha läkarintyg. De på Trafikverket känner ju inte dig, läkarintyget är för att se om du är en lämplig bilförare.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med psykiatrin, de har ju läkare på psykiatrin. En psykolog får inte skriva ett läkarintyg, en psykolog är inte en läkare. När har jag pratat om en läkare som håller på med fysisk hälsa? Det bästa är ju om en psykiatriker skriver intyget.
Svar på tråden hur ska jag motivera min god man till körkort?