• Ronyah

HCG

Jag var inne på VUL igår, läkaren sa att det inte fanns nån aktivitet, och kunde garantera att graviditeten avstannat men kroppen inte gjort sitt jobb..
    (jag skulle gått in i V9 8+0 igår)
    Nu ringde hon och sa att mitt värde (hcg) låg på över 9000, ska ta ett nytt BP på fredag. 
    Men kan nån förklara HCG-värdet för mig? 
    Har googlat men förstår inte riktigt svaren..
    Kan jag vara i v3-4 alt. v4-5?
    Är hcg så högt om grav. avstannat?

• Svar på tråden HCG
  • Ronyah

Hittade detta i en annan tråd, enligt denna så ska man kunna va i v6, alt. 7-8 med ett hcg på över 9000.. Eller?? 

Vecka 3: 5 - 50
    Vecka 4: 4 - 426
    Vecka 5: 19 - 7 340
    Vecka 6: 1 080 - 56 500
    Vecka 7-8: 7 650 - 229 000
    Vecka 9-12: 25 700 - 288 000
    Vecka 13-16: 13 300 - 254 000
    Vecka 17-24: 4 060 - 165 400
    Vecka 25-40: 3 640 - 117 000
    Mängden mäts i (hCG i mIU/ml)
  • Anonym (S)

Tyvärr så kan hcg vara högt vid missed abortion, eftersom kroppen inte fattat att fostret slutat växa/absorberats.

Har själv varit med om det. Hade gravidsymptom och positivt hcg, men ultraljudet visade en tom hinnsäck motsvarande vecka 6. Detta var i vecka 9.

• Bimbim79
    Ronyah skrev 2017-06-14 15:40:07 följande:

Hittade detta i en annan tråd, enligt denna så ska man kunna va i v6, alt. 7-8 med ett hcg på över 9000.. Eller?? 

Vecka 3: 5 - 50
    Vecka 4: 4 - 426
    Vecka 5: 19 - 7 340
    Vecka 6: 1 080 - 56 500
    Vecka 7-8: 7 650 - 229 000
    Vecka 9-12: 25 700 - 288 000
    Vecka 13-16: 13 300 - 254 000
    Vecka 17-24: 4 060 - 165 400
    Vecka 25-40: 3 640 - 117 000
    Mängden mäts i (hCG i mIU/ml)
    Ja, fast syns det ingen aktivitet så gör det inte oavsett hcg värde? Kan ju ta ett tag för kroppen att minska värdet i kroppen med. Kan ibland hända att kroppen tror den är gravid men det inte finns nåt där! Hade avvaktat till nytt blpr eventuellt nytt VUL!
  • EpicNurse

Man brukar inte ta hCG om man ser en graviditet för värdet i sig själv säger absolut inget om graviditeten. Man brukar bara ta hCG om man inte ser graviditeten för att se om det bara är för tidigt för att se något eller om graviditeten sitter utanför livmodern. Man ska alltid ta minst 2 prover med 48 timmars intervall för att se om det fördubblas som vid normal, tidig graviditet.

Det man får göra är att mäta fostret och sedan mäta igen efter en vecka och se om det vuxit. Är fostret mer än 6 mm och saknar hjärtaktivitet så kan man säga på en gång att graviditeten stannat av men att missfallet inte satt igång

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • hoppas1

Jag är graavid v 6+ 3. För 8 dagar sedan tog jag ett Hcg prov som låg på 4400, idag dvs efter 8 dagar låg det på 6600. Kan man ha normalt lågt stigande HCG eller betyder det här att det är ett mf eller extrauterin graviditet på gång? 

• Bellelelle
    hoppas1 skrev 2018-07-24 18:13:52 följande:

Jag är graavid v 6+ 3. För 8 dagar sedan tog jag ett Hcg prov som låg på 4400, idag dvs efter 8 dagar låg det på 6600. Kan man ha normalt lågt stigande HCG eller betyder det här att det är ett mf eller extrauterin graviditet på gång? 

Hittade läkaren något i livmodern? Ifall läkaren inte kunde hitta något i livmodern men värdet fortsätter stiga tyder det ju på utomkveds. Vid utomkveds stiger inte hcg långsamt, värdet skall fördubblas på tre dagar (sade min läkare iaf..går just nu igenom ett utomkveds) vid en normal graviditet.
  • hoppas1
    Bellelelle skrev 2018-07-24 19:36:19 följande:
    Hittade läkaren något i livmodern? Ifall läkaren inte kunde hitta något i livmodern men värdet fortsätter stiga tyder det ju på utomkveds. Vid utomkveds stiger inte hcg långsamt, värdet skall fördubblas på tre dagar (sade min läkare iaf..går just nu igenom ett utomkveds) vid en normal graviditet.
    Jag ska på undersökning med ultraljud imorgon. Har tidigare haft en MA i v 7 så jag är lite oroligare än normalt nu. Känner inte heller graviditetssymprom.
  • Bellelelle

Oj, såg att tryckfelsnisse var i farten i mitt förra inlägg. Hcg stiger långsamt vid utomkveds (hade kommit in ett "inte" tidigare)...

Håller tummarna för dej imorgon!

• hoppas1
    Bellelelle skrev 2018-07-25 14:20:16 följande:

Oj, såg att tryckfelsnisse var i farten i mitt förra inlägg. Hcg stiger långsamt vid utomkveds (hade kommit in ett "inte" tidigare)...

Håller tummarna för dej imorgon!

De hittade en graviditet i livmodern men inget foster, de såg hinnsäcken och gulekroppen. Mätte det till 5 v, jag är egentligen i v 6+4. De kommer kolla med UL igen om 9 dagar. Det lutar ju åt att det är ett missfall. Jag är jätteledsen men så maktlös. Det känns så jobbigt när det nu är andra gången i rad som det inträffar. Gynekologen verkade jätte erfaren, snäll och lugn. Hon sa att om jag får missfall så kunde de erbjuda och utreda mig, även om det egentligen ska vara 3 missfall i rad.
  • Bellelelle
    hoppas1 skrev 2018-07-25 15:39:06 följande:

De hittade en graviditet i livmodern men inget foster, de såg hinnsäcken och gulekroppen. Mätte det till 5 v, jag är egentligen i v 6+4. De kommer kolla med UL igen om 9 dagar. Det lutar ju åt att det är ett missfall. Jag är jätteledsen men så maktlös. Det känns så jobbigt när det nu är andra gången i rad som det inträffar. Gynekologen verkade jätte erfaren, snäll och lugn. Hon sa att om jag får missfall så kunde de erbjuda och utreda mig, även om det egentligen ska vara 3 missfall i rad.

Oj nej, jag lider med dig.. Men det finns ju fortfarande en chans att fostret bara är för litet än (har iaf läst om andra i samma sits där det varit så), men jag förstår att det känns jätte jobbigt! Skönt iaf om läkaren var bra, det brukar göra mycket redan det. Jag hoppas det ordnar sig för dig/er! ????
Svar på tråden HCG