• Anonym (Mamma)

Okej att pussa barn på munnen eller inte?

Tycker ni det är okej och till vilken ålder? Jag tycker att det är okej oavsett och hur länge som helst om det är snabba pussar med stängd mun och barnet själv vill det. Men har förstått att många tycker annorlunda. Ska man låta bli det utomhus? Känns ju jättekonstigt.

• Svar på tråden Okej att pussa barn på munnen eller inte?
  • Påven Johanna II

Jag har pussat mina barn hur mycket som helst och älskat varje puss hur den är varit beskaffad.

• taquine

Beror ju helt på , jag har vuxna barn där dottern gärna ger en puss på munnen medan sonen skulle vara väldigt obekväm. Det är ju sådant man får acceptera.Som små fick jag pussa och krama mycket på dem.

Anonym (Puss o kram) skrev 2017-06-15 12:33:56 följande:

För mig är det inget konstigt alls att pussa sina barn på munnen. Bodde i Brasilien under 10 år, och där är det mycket vanligt att föräldrar och barn ger en puss på munnen. Även när man är vuxen hälsar föräldrar och barn genom en snabb puss på munnen.
    Men i landet Sverige är vi väldigt återhållsamma med fysiska ömhetsbetygelser, och får lätt pedofilvibbar, av sånt som inte alls ses som suspekt, eller onaturligt i resten av världen.

Hmm , min far är från Italien och i hans släkt har det inte förekommit så mycket pussar, därimot i min ursvenska mammas familj;)
    Goodness me
  • Fru Ve

Min mellanson som snart fyller 6 år vill gärna pussa på munnen (med stängd mun). Jag tycker det är OK fortfarande men brukar uppmuntra till att vi pussas på kinden och kramas istället. Tycker det börjar kännas mer naturligt i hans ålder och uppåt. Med 10-åringen blir det mest kramar.

• Anonym (Puss!)

Här pussas det för fullt! Min man och jag pussas och jag pussar på mitt barn och hon på mig. Dock pussar hon inte pappa på munnen för han snusar. Alla ("normala") kärleksförklaringar är välkomna så länge de är ok för alla inblandade. Jag säger också ofta till min dotter att jag älskar henne över allt.

Mina egna föräldrar hade/har väldigt svårt för känslor och har aldrig pussat på mig eller sagt att de älskar mig.

Så lite konstigt egentligen att jag tycker att det är helt naturligt.

• Anonym (Fras)

Inte ok m tanke på att många  har Herpes aven om det ej alltid bryter ut,o kan orsaka hälsoproblem för en del om det bryter ut.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (O)
    Anonym (Hej) skrev 2026-04-14 12:29:16 följande:

Varför skulle det vara fel att ge en hej då puss till sitt eget barn?
    men det finns idrotts föreningar som anmäler folks föräldrar där ute för anklagelser dem inte gör för att dem tycker det är kul 🤩. Man kan inte lita på någon längre.så svar på din fråga ja du fråga en förening?det är dem som stör sig mest.

TS frågade för 9 år sedan.
  • Anonym (Naturvetare)

Virusgruppen heter herpesvirus. Det finns olika sorter som orsakar flera sorters cancer vet vi idag, och de flesta av oss smittas redan som barn.

Man kan pussa på huvudet, pannan, magen, fötterna på små barn. Man behöver inte riskera ge dem en livslång virusinfektion genom att insistera på att pussas på munnen/nära slemhinna och små barn kan inte samtycka heller. Jag tycker ert beteende är en onödig risk och väldigt gränslöst om det inte är ert eget barn.

Min man föddes med herpesvirus eftersom man inte visste bättre när han föddes och födande kvinnor fick inte behandling då om mamman hade aktivt herpesutbrott. Han har haft ganska mycket besvär genom åren, bitvis infektion varannan månad med yttre sår vid mun och i näsa under hela tonåren. Han var väldigt olycklig över det då och trodde aldrig att han skullle få en tjej.

Sen är det för all del väldigt få bebisar i Sverige som får hjärninflammation och hjärnskador av herpes simplex men om vi vill få bort problemet vore det bra att undvika att smitta barn, tänker jag.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (medhåll)
    Anonym (Naturvetare) skrev 2026-04-14 19:36:31 följande:

Virusgruppen heter herpesvirus. Det finns olika sorter som orsakar flera sorters cancer vet vi idag, och de flesta av oss smittas redan som barn.

Man kan pussa på huvudet, pannan, magen, fötterna på små barn. Man behöver inte riskera ge dem en livslång virusinfektion genom att insistera på att pussas på munnen/nära slemhinna och små barn kan inte samtycka heller. Jag tycker ert beteende är en onödig risk och väldigt gränslöst om det inte är ert eget barn.

Min man föddes med herpesvirus eftersom man inte visste bättre när han föddes och födande kvinnor fick inte behandling då om mamman hade aktivt herpesutbrott. Han har haft ganska mycket besvär genom åren, bitvis infektion varannan månad med yttre sår vid mun och i näsa under hela tonåren. Han var väldigt olycklig över det då och trodde aldrig att han skullle få en tjej.

Sen är det för all del väldigt få bebisar i Sverige som får hjärninflammation och hjärnskador av herpes simplex men om vi vill få bort problemet vore det bra att undvika att smitta barn, tänker jag.

Håller med här! Men tycker utöver det att pussar på munnen är något romantiskt, inte något man gör i familjen eller med vänner. Att man inte pussar sina barn på munnen betyder absolut inte att man inte visar kärlek! 
  • Anonym

Nej man pussar inte barn på munnen
    Har tre barn och har aldrig gjort det. 

• Anonym (John)

Har aldrig pussat mina barn på munnen på eget initiativ.  De fick pussa mig på munnen när de var i typ 1 årsåldern bara för att det är så små barn gör. 

Jag pussar alltid mina barn uppe på huvudet eller möjligtvis i pannan eller på kinden. 

Min kompis pussade sin mamma på munnen upp till i alla fall mitten av tonåren. Kanske fortfarande som vuxen. Jag som aldrig pussat min mamma tyckte det var sinnessjukt. 

Svar på tråden Okej att pussa barn på munnen eller inte?