• Sommargrodan

Mammapeng?? Snälla hjälp mig!!

Hej! Jag har precis fått veta att jag är gravid. ( kommer få barn i mars om allt går bra) Min sambo och jag pratar om barn men saken är den att jag börjar nytt jobb i augusti där jag kommer tjäna mycket pengar. Nu tjänar jag ingenting typ plus att jag har obetald semester. ( är ny examinerad ) hur blir det med mammapeng?? De beräknas på de senaste 240 dagarna (8måander) så jag kommer hinna jobba tills det är dags ( om jag mår bra) Min sambo och jag överväger att behålla eller ej. Är egentligen inte rätt tid nu och speciellt om jag får en dålig mammapeng. Vill självklart poängtera att pengar inte är det viktiga!! Men jag hade gärna velat ha en bra inkomst när jag är hemma med bebis.

• Svar på tråden Mammapeng?? Snälla hjälp mig!!
  • Anonym (?)

Vad är frågan? Ingen här kan veta hur du kommer må under graviditeten. Ofta kan mamman jobba länge. Nästan tills det är dags för förlossning

Men ofta så behöver man sjukskrivas pga olika symptom. Ingen här kan veta hur du kommer må om 8 månader.

Grattis till graviditeten. Prata med din sambo.

• Anonym (Gkckr)

Försäkringskassan räknar som huvudregel framåt i tiden om du har en tillsvidaretjänst att gå tillbaka till efter föräldraledighet samt hunnit jobba ett par månader/ provanställning löpt ut.

Då grundas din SGI på lönen från tillsvidaretjänsten.

• Anonym (S)
    Anonym (?) skrev 2017-06-16 11:40:16 följande:

Vad är frågan? Ingen här kan veta hur du kommer må under graviditeten. Ofta kan mamman jobba länge. Nästan tills det är dags för förlossning

Men ofta så behöver man sjukskrivas pga olika symptom. Ingen här kan veta hur du kommer må om 8 månader.

Grattis till graviditeten. Prata med din sambo.

Fast de räknar väl med vad man har TÄNKT att jobba från början?
  • enmamma

Om pengar inte är allt och ni är 2 föräldrar borde det inte vara några bekymmer.

Tex du jobbar så länge det går, ev halvtid sista månaden.

Är hemma 3 mån med babyn heltid.

Ni delar därefter föräldraledigheten så det passar era jobb/studier, amning mm.

• Anonym (Svårt)

Hur ser det ut när han ska vara föräldraledig? Ett alternativ är ju att du är fl de första 2-3 månaderna och han resten. Då kan du ju jobba :) Det är ju viktigt att visa framfötterna när man är nyexaminerad. Om man redan under provanställningen blir gravid, behöver ledigt för bm och ultraljud, ev. är sjukskriver och senare föräldraledig ett år så finns ju risken att provanställningen inte går över till riktig anställning. Då kommer du sedan söka jobb som småbarns förälder med vab osv utan att kunna uppvisa ett gott arbete sedan examen.

Vi har haft många som blivit gravida under provanställningen. Det är svårt att visa vad man går för och göra ett gott intryck och prestera när man mår illa, är sjukligt trött (som många är under graviditeten) har foglossning, behöver ledigt ofta osv. Tyvärr så har det inte gått att ge någon av dessa anställning efter provanställningen. Det går helt enkelt inte att anställa någon som inte har visat sig kunna göra jobbet tillräckligt bra när det samtidigt står 10 andra i kö som kan prestera på topp. Man har inte haft en möjlighet att på allvar se om personen klarar jobbet eller inte.

Om pappan istället är föräldraledig så kan du ju snabbt gå tillbaka och visa att du är duktig på jobbet :)

• jagärjagvemärdu

Vad är det för anställningsform? Är det en tillsvidareanställning har jag för mig att man räknar på det du "skulle ha jobbat". Är det timanställning eller liknande går man tillbaka och tittar. Sen har jag för mig att man beräknar på 6 månader nu och inte 8.

• Annelie 76

Hinner du bara jobba 6 månader så får du lägsta fp ett tag men sen enligt sgi. Kommer inte ihåg hur många dagar. Men om du nyss slutat plugga så är ni väl vana vid att inte ha så mycket pengar, det är lättare att fortsätta leva billigt än att dra ner på levnadsstandarden.
    Sen kan ni lösa det ekonomiskt genom att du inte är hemma så länge om pappan har fp på sgi-nivå. Ju mer du jobbar, ju bättre ekonomi kommer ni ha. Om era arbetsgivare går med på det så är halvtid för er båda ett väldigt bra alternativ, både ekonomiskt, för barnet och för er som par och föräldrar.

Svar på tråden Mammapeng?? Snälla hjälp mig!!