• Anonym (TS)

Dödsfall - skicka blommor hem eller till begravningen?

En bekant har gått bort i cancer, alldeles för ung. Han och jag var kollegor på en tidigare arbetsplats. Vi jobbade där samtidigt ca 2 år.

Jag är bekant med hans fru genom hennes jobb.

Vi har inte på något sätt umgåtts privat. Deras barn är i lågstadieåldern.

Nu tänkte jag skicka en blomma. Skickar man hem till frun och barnet? Eller skickar man till begravningen? Jag har inte möjlighet att gå på begravningen.

Vad är mest korrekt? Vill ju göra något.

• Svar på tråden Dödsfall - skicka blommor hem eller till begravningen?
  • Anonym (TS)

Eller så skickar jag en gåva till cancerfonden. Men samma fråga där, hem el till begravningen?

• Lena

Är det mer än en vecka till begravningen skicka en hälsning hem till dem.

• Anonym (***))

Jag hade skickat blommorna hem, jag själv skulle uppskatta det mer. Samma sak med gåvan.

• Anonym (Jo)

Hade uppskattat att få blommor hemskickade. 

• Anonym (TS)

Tack för svar! Blir hem. Sorgligt detta, även om man inte stod nära. Har barn i samma ålder, 7 år. Min unge har två friska föräldrar. Deras unge har en död pappa. Så fort situationer kan förändras :(

• Anonym (xx)

Jag hade skickat en blomma hem och en gåva till begravningen.

• Anonym (Erfaren)

När min partner gick bort skicka de flesta blommor hem till mig och barnen. De närmsta (många!) skickade även till begravningen.

Begravningen brukar vara inom 1 månad och det var på något vis skönt att ha hemmet fullt med blommor under den perioden. Men, för mig blev det extremt mycket blommor. Inte för att det var för mycket men jag funderade faktiskt på om inte alla de pengarna kunde gått till något "bättre". Med det sagt så blev den ändå en rejäl slant till Cancerfonden ändå!

• Anonym (***))
    Anonym (Erfaren) skrev 2017-06-16 20:42:47 följande:

När min partner gick bort skicka de flesta blommor hem till mig och barnen. De närmsta (många!) skickade även till begravningen.

Begravningen brukar vara inom 1 månad och det var på något vis skönt att ha hemmet fullt med blommor under den perioden. Men, för mig blev det extremt mycket blommor. Inte för att det var för mycket men jag funderade faktiskt på om inte alla de pengarna kunde gått till något "bättre". Med det sagt så blev den ändå en rejäl slant till Cancerfonden ändå!

Konstigt att de närmaste skickade blommor. De närmaste stöttar väl på annat sätt, och hör av sig på annat sätt. Det är inget jag känner igen.
  • Anonym (Visat deltagande)
    Anonym (***)) skrev 2017-06-17 13:42:01 följande:
    Konstigt att de närmaste skickade blommor. De närmaste stöttar väl på annat sätt, och hör av sig på annat sätt. Det är inget jag känner igen.
    När min bror mycket tragiskt gick bort i en olycka, var det ju inte bara hans sambo och hans barn, som var närmast anhörig. Utan också föräldrar som mist sitt barn, vi som mist ett syskon.. Vi sörjde precis som sambon, och var precis lika chockade, för vi stod varandra mycket nära. Vi skickade inga blommor till henne för att beklaga sorgen. Vi var ju i sorg själva.  Skicka blommor hem gör väl de som inte tillhör den närmaste kretsen, för att visa sitt deltagande. Det är i alla fall min erfarenhet. Däremot så stöttade vi alla varandra, var tillsammans hela tiden, och hjälptes åt med allt praktiskt.
Svar på tråden Dödsfall - skicka blommor hem eller till begravningen?