Nyfödd stoppar fingrar i ögonen
Min bebis på 1 vecka har upprepade gånger stoppat in fingrar i ögonen. Alltså in under ögonlocken, och håller kvar. ???? Har han ingen känsel i ögonen?? Nån som upplevt samma sak?
Min bebis på 1 vecka har upprepade gånger stoppat in fingrar i ögonen. Alltså in under ögonlocken, och håller kvar. ???? Har han ingen känsel i ögonen?? Nån som upplevt samma sak?
Så små barn har ingen kontroll på sina rörelser. Sätt babystrumpor på fränderna för att skydda ansikte och ögon mot rivmärken. Och nej det gör inte så ont att stoppa fingret under ögonlocket. Testa själv. Dock kanske inte så bra att låta bebisen göra det då den som sagt inte gör det medvetet och kanske kan råka riva sig i ögat.
Visst har de ingen kontroll och river sig överallt. Men ingen av mina tre barn har stoppat fingrar under ögonlocken. Det borde ju vara så obehagligt att de stoppar rent reflexmässigt. Men jag kanske bara haft tur med mina barn.
Kommer ihåg att jag såg något program om en flicka som inte kunde känna smärta (cipa? norrbottnisk ärftlig smärtokänslighet?) och fick ha simglasögon på sig för att inte pilla sönder ögonen. Men dels är den/de tillstånden extremt ovanliga och dels så tror jag inte att det skulle kunna märkas så tidigt. Så det känns ju väldigt osannolikt.
Hoppas iaf hon slutar pilla sig där snart. Kör på tunna vantar sålänge. Hm har bra.