• Sommargrodan

Graviditet! Hur går det till nu?

Hej! Gravid med första, v 4 hihi. (hoppas allt går bra) hur går vi till väga? Ska kontakta barnmorskan på måndag och göra test igen, eller är det för tidigt ? Har bara gjort hemma nyss. Hur blir det sen? När gör man ultraljud? Hur ofta? Hjälp en oerfaren :D tack!

• Svar på tråden Graviditet! Hur går det till nu?
  • Virrepannan

Ring bm så guidar de utifrån det läget ni är i. Grattis, hoppas det håller i sig :)

• enanna

Du behöver inte ta ett skilt test hos bm, räcker med det du gjort hemma. Du får en tid för inskrivning efter några veckor och sedan löper besöken därifrån. Runt vecka tjugo görs det (vanligen) enda ultraljudet. Stort grattis!

• Ellie

Grattis!
    Du kan ringa till MVC på måndag om du vill och få en tid för ett första besök. Vanligt är att man kommer dit kring v 7-10. Gör fler test om du vill, men var det tydligt positivt så behövs det inte mer än ett test. När du väl kommer till barnmorskan så kommer du få mer information om ultraljud osv. Det brukar göras först kring v 18-19 har jag för mig (om man inte gör KUB-test kring v 12).
    Det du kan göra nu om du inte redan gör det är att äta extra folsyra. Du kan också läsa på livsmedelsverkets hemsida om råd angående vad man bör undvika att äta som gravid. Du har ca 36 veckor på dig att lära dig vara gravid :)

• Sommargrodan

Tack! :) jag oroar mig lite att det ska vara något "avikande" att allt inte skulle stå rätt till med bebisen. Har ingen anledning till oro egentligen mer än att jag är sjuk i sköldkörteln. ( ska kolla värdet i veckan) men kan man alltså få göra ett kubtest redan i v 12?

• enanna

Kubtest beror på var du bor, vissa områden erbjuder alla, på andra ställen är det bara efter en viss ålder som man erbjuds det. Du hittar säkert genom att googla vad som gäller i ditt område :)

• carolinheiner

www.1177.se/Halland/Tema/Gravid/Graviditeten/
    Här
    Kan du läsa om vad som händer under graviditeten å hos bm.
    Varje graviditet har ja ringt första vardagen efter plusset å fått en hälsotid i v 6 -8 ca. Sen inskrivning i v 12-14 å runt dom v gör man även kub om de ska göras. Sen e de rul rutinultraljud i v 18-20. Å sen är de besök hos bm i v 24-25.. sen har ja knte mer erfarenhet att dela med mig med :) har fått två barn extremt tidigt å inte hunnit längre än v 26+0 :)

• Annelie 76
    Sommargrodan skrev 2017-06-17 06:47:18 följande:

Tack! :) jag oroar mig lite att det ska vara något "avikande" att allt inte skulle stå rätt till med bebisen. Har ingen anledning till oro egentligen mer än att jag är sjuk i sköldkörteln. ( ska kolla värdet i veckan) men kan man alltså få göra ett kubtest redan i v 12?

Ring på måndag för att få tid till inskrivning och tala om att du har hypotyreos. Du kommer behöva ta extra prover och justera Levaxinet några gånger. Det är främst i början som det behövs extra medicin så det är viktigt att de får veta.
  • CFly

Jag bara undrar helt hypotetiskt vad skulle hända om man aldrig hör av sig till vården när man är gravid. Man fortsätter på egen hand och sen föder på egen hand ett barn. 

Då skulle ingen veta om barnet heller. 

• Annelie 76
    CFly skrev 2017-07-07 17:18:13 följande:

Jag bara undrar helt hypotetiskt vad skulle hända om man aldrig hör av sig till vården när man är gravid. Man fortsätter på egen hand och sen föder på egen hand ett barn. 

Nej. Barnet blir aldrig registrerat och blir papperslöst. Inget personnummer, ingen skolgång osv. Man kan inte vara föräldraledig och får inget barnbidrag. Barnet skulle officiellt inte existera.
  • Estor
    CFly skrev 2017-07-07 17:18:13 följande:

Mödravården är frivillig :) men skulle rekommendera o föda på sjukhus.
Svar på tråden Graviditet! Hur går det till nu?