• stor grön drake

3,5 mån bebis som inte bajsat på över en vecka

Hej.

Jag har en bebis som är 3,5 månader nu. Jag helammar och han har väl aldrig riktigt bajsat mycket (förutom veckorna efter första dosen rota-vaccin) men åtminstonde en gång i veckan har det blivit.

Nu har det dock gått längre. Igår morse var det en vecka sedan han bajsade sist.Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag missade bvc's telefontid igår, och det känns fånigt att åka in till vc för han är nöjd och glad och äter som vanligt.

Han har, och har haft hela livet, problem med luft i magen och gillar inte att prutta (det verkar göra ont) men det är en väldigt liten del av dagen han är ledsen för det.

Jag hittar ingen info om detta någonstans. Bara att så länge man ammar är allt mellan varje måltid till en gång i veckan normalt. Men ingen.info om vad man ska göra om barnet helammas och det går mer än så. Pratade med bvc sist men de sa samma och då hade det inte gått mer än en vecka ännu.

Så, någon som vet vad jag ska göra eller vart jag borde vända mig?

• Svar på tråden 3,5 mån bebis som inte bajsat på över en vecka
  • Paxton

Det är ingen fara men om du vill kan du prova att ge lite avsvalnat kamomillte på en tesked. Min son brukar få kanske tre teskedar och då bajsar han oftast inom en timme eller dagen efter och då brukar det bli riktigt välfyllda blöjor. Annars tror jag att upp till tio dagar är ok om babyn inte bajsar så länge den mår bra för övrigt. Prova också att massera magen lite.

• Linnis92

Du kan vänta ut det lite mer. Min dotter bajsade inte på två veckor i den åldern. Snabbanalyserna bebis i mammagruppen bajsade först efter 3 veckor

• KaeJ

Hej, när jag helammande dottern så bajsade hon var 10:e till var 14:e dag. Hon verkade aldrig lida av det. Helt normalt enligt enligt bvc. Nu är hon fyra och bajsat 1-2ggr per dag.

När sonen helammades kunde han bajsa 5-10ggr per dag. Helt normalt det med enligt bvc.

• stor grön drake

Ja, min stora bajsade varje gång han åt och ibland oftare, så detta är helt främmande för mig

• KaeJ

Tyckte det var rätt bekvämt, om man får va sån, hehe

Gick ju inte åt så mycket blöjor heller.

Men förstår din oro. Jag tänkte som du, att vad är detta om sonen när han bajsade konstant.

• Poppy75

Det är normalt att det går upp till tre veckor emellan för helammande bebisar fick jag höra.

• narie24

Avvakta lite till. Var med om liknande med sonen. Efter 1,5 började han tappa matlusten, ville inte äta och verkade inte sig lik. Då åkte vi in men precis efter läkaren undersökt och klämt så kom allt ut haha.

• Fru Ve

Ja oroa dig inte. Så länge du bara ammar och han inte får något annat, och han verkar må bra så kan du avvakta flera dagar till åtminstone. Ring BVC på måndag kanske om det inte hänt något till dess? Du får iofs säkert bara lugnande besked därifrån också. Min 3,5 månaders bajsar var 4-5 dag men det har nog gått någon vecka emellan för oss också ibland. 

• stor grön drake

Imorse kom det bajs. Att man kan tycka att det är något att fira han fyllde två blöjor på rad så nu håller han sig väll en vecka igen. Vi bytte d-droppar för några dagar sedan, så hoppas på att denna sort hjälper magen lite då det är gefilus droppar med d-vitamin egentligen

• Dr M

Barn som helammar och inte verkar missnöjda behöver inte bajsa på upp till 10 dagar. Det förekommer i princip inte förstoppning hos helammande. Det händer dock hos en del med flaskmatning tyvärr. Verkar barnet missnöjt bör man prata med BVC eller om det är helg/kväll 1177.

Svar på tråden 3,5 mån bebis som inte bajsat på över en vecka