• jaydess

Eviga frågan, gravid behålla eller ej

Hej allihopa! Ber om råd i min situation. Jag har blivit oplanerat gravid, är väldigt tidig ännu. Jag bor med min sambo, 25 respektive 27 år gamla. Jag pluggar just nu men är klar till mitten av hösten. Min kille har ett fast jobb. Vi har varit tillsammans i 2 år nu.

Min kille är övertygad om att abort är det rätta då han anser att tiden inte riktigt är kommen, och att han vill egentligen vänta nått år till. Anledningen är vår tid tillsammans, som han vill ha längre tid på sig, vi har ännu inte hunnit spara ihop något, då jag har haft ganska låg inkomst under ett års tid. Ska dock börja jobba mer nu i sommar, och gå på en schemarad till hösten.

Jag vet inte vad jag vill.. och varför. Känns fel att ta bort det, är 25 år gammal och känner mig mentalt redo ändå. Dock så håller jag med om den ekonomiska biten, där jag önskar att vi hade mer besparingar.

Jag har bokat en tid för abort, som är någon vecka bort. Dock så känner jag mig så osäker, och min kille vill ha barn och barn med mig. Men inte nu :( känns som att han ger mig inget val.

Jag vet att jag har ett fritt val när det gäller de här, men är inte så pepp på att vara ensamstående. Det är liksom min pojkvän jag vill vara med, förhoppningsvis livet ut. Är inte villig att förlora honom om jag inte klarar att göra abort och vill behålla.

Nu när jag tvekar igen, får han panik och försöker övertala mig.. Det känns som ett dödläge:/

Snälla kan någon komma med råd hur jag ska göra?

• Svar på tråden Eviga frågan, gravid behålla eller ej
  • Snuttis2

Vet du vilken vecka du är i?

Om du är tidigt i graviditeten så ta och boka ett kurator samtal eller liknande innan du planerar aborten!

Det finns inget rätt eller fel i detta men du behöver begrunda noga hur DU känner inför beslutet då du ska leva med det oavsett valet du gör!

Kan du tänka dig bli ensamstående om han bangar?

Kan du fortsätta i relation med honom om han övertalar dig till abort?

Personligen kan jag tycka/säga massor , det enda jag Dock vill att du funderar på är hur du skulle känna ifall du sedan aldrig blir gravid igen?

Skulle det vara okej?

Det finns nämligen inga garantier i livet, är själv en sån som väntade på rätt lägenhet , jobb , buffert osv och när vi båda var redo kom det ingen unge!!!

• Anonym (Ditt val)

Tänk dig vad du skulle känna i frågan om din partner blivit glad över graviditeten istället - hade du velat fortsätta vara gravid då eller gjort abort?

I din situation hade jag också frågat mig: kan jag leva ihop med någon som "drivit igenom" en abort jag inte är säker på att jag vill göra? Jag har gjort val utifrån mitt ex vilja där jag egentligen ville annorlunda, just för att jag ville leva mitt liv med honom. Tyvärr ångrade jag det senare och kände mig bitter. Det tog som du förstår slut, efter många år tillsammans och äktenskap.

• jaydess

Är bara några veckor gången tror jag. Hade förra mensen första dag 12/5.

Tack för dina frågeställningar, får fundera ordentligt helt enkelt :/

• jaydess

Jag hade nog inte gjort en abort om han hade velat behålla det nej..

• 89a

Jag är i nästan samma sist som dig!

Jag är 28, min sambo sen 1 år tillbaka blir 24. För en vecka sen fick vi reda på att jag är gravid oplanerat men med skydd. Han vill ha barn längre fram men kan inte säga när, han tycker att abort är det bästa alternativet. Jag har haft en barnlängtan länge vilket han vet om men vet inte alls hur jag ska göra nu. Älskar min sambo och vi är verkligen lyckliga ihop men är livrädd att detta komma förstöra något som varit så himla bra :(

Svar på tråden Eviga frågan, gravid behålla eller ej