• Sanzibar

Spola näsan på nyfödd

Vår son på 10 dagar är täpt i näsan och har svårt att amma. Redan på Bab fick vi rådet att spola näsan med saltlösning eller bröstmjölk för att skölja ner snoret i halsen. Med oss hem fick vi en spruta att använda till detta. Men hur hårt ska man spruta?? långsamt pressa in eller riktigt skjuta in mjölken så snabbt som möjligt? Någon som har erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Spola näsan på nyfödd
  • Hurtelurp

När jag har fått det rådet har det varit att droppa in vätska i näsan så att snoret blir rinnigt, inte spola eller skölja som på en vuxen.

• BuoBä

Droppa försiktigt!

De har så smala kanaler. Tänk själv hur otrevligt det skulle kännas att helt oförberedd få en hård stråle upp i näsan...

• Sanzibar

Jag tolkar det som dig Ensammamma86! På BB var det iaf inget droppande som gällde... Men ger du en så snabb dusch som möjligt eller drar du ner tempot lite?

• Fru Ve

Jag brukar inte vara överdrivet försiktig, huvudsaken är att snoret lossnar ju. Bebisen blir lite ledsen just när man spolar men det går snabbt över. Bröstmjölk är bäst tycker jag, min bebis blir också mindre ledsen om jag tar det istället för koksalt.

• Physalis

Jag har använt renässans saltlösning i färdiga små pipetter. Jag har långsamt tryckt ut halva i vardera näsborre. Vattnet ska inte spruta bort snoret utan lösa upp det, så hårt tryck är inte nödvändigt.

Min bebis blev inte ledsen när jag gjorde det. Instruktionerna jag fick på barnakuten var att barnet skulle ligga på rygg med ansiktet tittandes rakt fram i förhållande till kroppen, utan att vinklas varken upp eller ner. På så sätt hamnade inte lösningen i luftvägarna utan ran ner i svalget efter nässpolningen.

Korrekturläser som en kratta
  • Tjarls
    Droppa lite försiktigt bara. Det är inte själva trycket från vätskestrålen som gör att det släpper, utan det är att det blir uppfuktat. Sen är det bara "trycka" ut snoret genom att börja uppe vid näsbenet och fortsätta neråt. När änden på snoret tittar ut går det lätt att dra ut med hjälp av en tops :) Obs! Inte topsa inne i näsan ^^
Svar på tråden Spola näsan på nyfödd