• Anonym (Funderar)

Medicinsk sekreterare - vad tjänar du?

Funderar på att börja läsa igen och då till medicinsk sekreterare. Men blir inte riktigt klok på vad de tjänar?

Skulle du vilja berätta din lön/antal år i yrket/var du jobbar?

Tacksam!

• Svar på tråden Medicinsk sekreterare - vad tjänar du?
  • Anonym (B)
    Anonym (Undrar oxå) skrev 2017-09-01 06:14:44 följande:

Ok tack för "varningen" iallafall

Jag ska läsa i Uppsala på Folkuniversitetet.

Läser du på Nackademin eller ngt annat lärosäte?

Hur ser jobbutsikterna ut i Stockholm? Lön?

I Uppsala skriker de tydligen efter folk men lönerna verkar ju minst sagt variera...

Japp jag läser på nackademin :)

Som jag har förstått det har alla tidigare elever som gick ut i våras fått jobb väldigt lätt, en hade blivit fast anställd redan innan hon var klar. De jag har pratat med har fått runt 25-27 i ingångslön.

Har också hört att de skriker efter folk i Uppsala :) en tidigare elev sa att man ska våga sätta krav vid löneförhandlingen... man får tuffa till sig lite haha, eller ja jag måste det iaf.
  • Anonym (B)

Hörde om en kvinna som fick typ 19 i ingångslön... det är ju totalt oacceptabelt.

• Anonym (Undrar oxå)
    Anonym (B) skrev 2017-09-01 08:26:04 följande:

Japp jag läser på nackademin :)

Som jag har förstått det har alla tidigare elever som gick ut i våras fått jobb väldigt lätt, en hade blivit fast anställd redan innan hon var klar. De jag har pratat med har fått runt 25-27 i ingångslön.

Har också hört att de skriker efter folk i Uppsala :) en tidigare elev sa att man ska våga sätta krav vid löneförhandlingen... man får tuffa till sig lite haha, eller ja jag måste det iaf.

Anonym (B) skrev 2017-09-01 08:26:40 följande:

Hörde om en kvinna som fick typ 19 i ingångslön... det är ju totalt oacceptabelt.

25-27.000 i månaden tycker jag är en rimlig ingångslön, du har helt rätt i att man måste våga vara tuff när man löneförhandlar

Nu är jag runt 40 år och har jobbat i 20 år med annat, det kanske ger ett bättre förhandlingsläge? Hur gammal/ung är du?

Har du fler tips eller varningar inför utbildningen?

Kul att prata med dig btw
  • Lillis

Hej!
    Är det någon som pluggar till medicinsk sekreterare på Frans Schartau i Stockholm?
    Vill skola om mig och ska söka till nästa kursstart och vill gärna veta vad ni har att berätta om både antagning, utbildningen m.m. ????
    Hur har antagningen varit för er alla oavsett vart ni pluggar till medicinsk sekreterare?

• Anonym (Undrar oxå)
    Lillis skrev 2017-09-02 23:07:52 följande:

Hej!

Är det någon som pluggar till medicinsk sekreterare på Frans Schartau i Stockholm?

Vill skola om mig och ska söka till nästa kursstart och vill gärna veta vad ni har att berätta om både antagning, utbildningen m.m. ????

Hur har antagningen varit för er alla oavsett vart ni pluggar till medicinsk sekreterare?

Nu ska jag studera i Uppsala men sökte också och kom in på Nackademins utbildning till medicinsk sekreterare.

Deras antagningsprov var rätt tuffa enligt mig. Antagningsproven bestod av läsförståelse (sammanfatta 3 olika texter) ordförståelse på både engelska och svenska samt gruppintervju där vi var 6 stycken som fick i uppgift att lösa ett hypotetiskt problem (typ att personalen inte trivdes och patienterna inte kände sig sedda) som uppstått på en vårdavdelning.

Folkuniversitetet i Uppsala som jag också sökte, kom in på och ska börja den 18/9 hade mycket lättare inträdesprov, kanske för att det är färre som söker i Uppsala?

Frans Schartau har jag tyvärr ingen erfarenhet av, kanske någon annan i tråden kan svara?
  • blobbis

Jag läser just nu, har snart gått klart termin 1. Försöker höra mig för angående löner för jag blir chockad när man ser vad som skrivs.. Jag arbetar som undersköterska och har en lön på 28500. Sekreterarna på vårt företag ligger mellan ca 28000-32000. Har svårt att se att jag pluggar i 2 år för att gå in på en lägre lön än jag har som undersköterska.. 

• Anonym (Undrar oxå)
    blobbis skrev 2017-12-05 14:19:39 följande:

Jag läser just nu, har snart gått klart termin 1. Försöker höra mig för angående löner för jag blir chockad när man ser vad som skrivs.. Jag arbetar som undersköterska och har en lön på 28500. Sekreterarna på vårt företag ligger mellan ca 28000-32000. Har svårt att se att jag pluggar i 2 år för att gå in på en lägre lön än jag har som undersköterska.. 

Lönesättningen varierar säkert på grund av hur gammal man är och hur mkt arbetslivserfarenhet som finns när man blir färdig, om du är undersköterska och har gedigen erfarenhet av vården går du säkert in på en högre lön än tex en ung människa utan arbetslivserfarenhet.
  • Anonym (Undrar oxå)

Sen tror jag att det gäller att vi alla som går ut utbildningen ska vara riktigt tuffa i löneförhandlingarna för att höja upp våra framtida löner. Att byta jobb då och då kan oxå vara ett sätt att påverka lönen i positiv riktning.

• Mariell8
    Anonym (Funderar) skrev 2017-06-19 12:13:27 följande:

Tycker lönerna ligger skrämmande lågt. Varför är det så?

Kanske för att det inte är en universitetsutbildning (akademisk utbildning) utan är på yrkeshögskola...
  • Anonym (Undrar oxå)
    Mariell8 skrev 2017-12-05 16:35:19 följande:

Kanske för att det inte är en universitetsutbildning (akademisk utbildning) utan är på yrkeshögskola...

Fast det där stämmer ju inte. Finns många yrken som bara kräver gymnasieutbildning där man tjänar mer än tex förskolelärare som har 3 (3,5?) års universitetsutbildning.
  • Anonym (VG)
    Anonym (Undrar oxå) skrev 2017-12-05 18:07:30 följande:
    Fast det där stämmer ju inte. Finns många yrken som bara kräver gymnasieutbildning där man tjänar mer än tex förskolelärare som har 3 (3,5?) års universitetsutbildning.
    De flesta av dessa för utbildningslängd välbetalda yrken är dock mansdominerade. Vilket förmodligen är en troligare förklaring än utbildningsnivån till att med sekr som grupp är relativt lågbetald.

Man kan dock inte jämföra lön rakt av med den som jobbat länge, Då har man erfarenhet, men också en kortare utbildning.
  • Anonym (Ny)

Tjänar man mer om man går via bemanningsföretag? 

Svar på tråden Medicinsk sekreterare - vad tjänar du?