TBE-vaccinera sitt barn? Ja eller nej?
Vad säger ni? Ska man låta sitt barn vaccineras mot TBE eller är riskerna för stora för komplikationer?
Är inte så insatt men blir ofta frågad om jag ska göra det eller inte.
/Sanna
Vad säger ni? Ska man låta sitt barn vaccineras mot TBE eller är riskerna för stora för komplikationer?
/Sanna
/Sanna
För oss som bor i högriskområde och vistas mycket i naturen har det varit helt självklart att vaccinera hela familjen.
Bor eller vistas ni i högriskområde så säger jag ja. Min mans morbror fick TBE och borrelia samtidigt för två år sen. Han blev riktigt dålig, förlorade förmågan att skriva bland annat och var påverkad i månader efteråt. Han är så vitt jag vet återställd idag men både jag och min man vaccinerade oss illa kvickt efter det.
Det beror på var ni bor och var ni vistas på semestrarna, men är ni någonstans i närheten av riskområdena så ska ni definitivt vaccinera!
Min mamma har en kompis som fick TBE. Hon spenderade 4 månader på intensiven, ytterligare 3 månader på sjukhus och sedan två års rehab. Hon är fortfarande inte helt återställd 20 år senare.
Vi bor i Örebro. Vilka är konsekvenserna man hör talas om då? Av vaccinet?
Vi bor i Örebro och jag har vaccinerat mina två 3åringar
(och mig själv).
Inga biverkningar!
Vi bor i Örebro. Vilka är konsekvenserna man hör talas om då? Av vaccinet?
Vi har vaccinerat både oss och barnen så snart de var gamla nog. Men så bor vi i ett av riskområdena och har ett rådjursstråk genom vår trädgård vilket innebär att det kryllar av fästingar hos oss. Bara de senaste två dagarna har vi plockat tre fästingar på barnen