• Ooops

Midsommar plockmat! Hjälp?

Jag behöver lite tips. På fredag ska vi visst på ett slags knytis. Vi ska ut på en utflykt och alla ska med sig ngt att äta. Men vad?! Jag kommer inte på ngt alls, helt tom i bollen. Vad kan jag ta med, det ska passa små barn och gamla tanter :) Tar tacksamt emot alla tips.

• Svar på tråden Midsommar plockmat! Hjälp?
  • Ooops

Tack för alla svar! Det ska inte vara midsommarmat, det ska vara lite annat smått och gott.

• Ooops

Tack för alla svar! Det ska inte vara midsommarmat, det ska vara lite annat smått och gott.

• Themis

Ett vackert brytbröd?

www.ica.se/recept/brytbrod-med-parmesanost-534236/

Jag brukar bara lägga bakplåtspapper i en gammal gjutjärnspanna och baka av det i den, men ta annars en springform (24 cm).

Jag har torkad mortlad basilika och ibland lite vitlök i mitt brytbröd om folk gillar det och penslar med smält riktigt smör innan bakning, det funkar lika bra som ägg.

Orkar man inte baka så är några paket med grissini-brödpinnar och ett foccacciabröd från Ica rätt tacksamt att doppa i olika såser. 

Köp några små burkar från Zeta med soltorkad tomatcrème och pesto, och gör vitlöksdipp genom att blanda mixa 2 dl lätt creme fraiche med salt, lite vitpeppar och 2 pressade klyftor vitlök+ någon droppe Tabasco om man har.

Ta 2 dl lätt creme fraiche till och blanda med Ajvar relish och salt efter smak för en paprikasås.

Kalla marinerade kycklingspett eller kallnad ugnsbakad lax går bra ihop med turkisk yoghurt smaksatt med bara limesaft, också lätt att göra.

En burk med örtkryddad Apetina fetaost är sällan fel, eller så häller man bara ner den i en fransk potatissallad, kanske med midsommarstuk:

mittkok.expressen.se/recept/potatissallad-med-kryddgront/

Gillar folk oliver så ta med en burk blandade.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Arboga

Det verkar lite konstigt att det inte är lite uppdelat, typ vissa ska fixa småplock, vissa nåt köttigt eller fisk, vissa nåt sött.
    Hade det inte varit enklare?

• Ooops
    Arboga skrev 2017-06-21 22:06:51 följande:

Det verkar lite konstigt att det inte är lite uppdelat, typ vissa ska fixa småplock, vissa nåt köttigt eller fisk, vissa nåt sött.

Hade det inte varit enklare?

Jo, men detta ska bara vara till lättare lunch, riktig middag fixas på kvällen. Men jag håller ned dig, hade varit lättare om man delat upp mer. Men det blir en pastasallad! :)
  • kvarnfot

varför inte sill och potatis som det flesta vill ha på midsommar?

• Ooops
    kvarnfot skrev 2017-06-22 08:22:21 följande:

varför inte sill och potatis som det flesta vill ha på midsommar?

Det ska vi äta på kvällen, detta är till lunch. Jag var nog otydlig.
  • kvarnfot
    Ooops skrev 2017-06-22 09:49:11 följande:
    Det ska vi äta på kvällen, detta är till lunch. Jag var nog otydlig.
    Haha ni har vänt på det lite.... Det flesta brukar ju ha sill och potatis till lunch för att sedan grilla till middag.
  • K med lilla E
    fluu skrev 2017-06-20 19:45:14 följande:

Wrap med olika fyllningar är ju en enkel grej som passar de flesta.

Och om man gör dom som rullar så kan man ju lätt skiva dem och lägga i en låda. 
Svar på tråden Midsommar plockmat! Hjälp?