• Victoriaa

Någon som kan känna högra njuren med händerna?

Igår 18:39 Uppdatera inlägget Citera Anmäl

Hej! Är rätt smal, har under flera års tid haft en knöl, avlång, höger sida av magen, det känns som den går från under höger revbensbåge ner mot naveln. Kan trycka bak den med ena handen på magen och känna den i ryggen med andra. Låter helt knäppt jag vet. Denna känns bara när jag står upp, om jag ligger ner och trycker under revbensbågen kan jag känna något i ryggen mot underlaget typ. Någon som har samma? Haha

• Svar på tråden Någon som kan känna högra njuren med händerna?
  • EpicNurse

Njuren ligger längre bak mot ryggen, inte i 'magen'.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • viseversa

Kanske läge att kolla upp detta istället för att finna det roande. Hur kan du var så säker på att det är njuren? Dom sitter inte i magen btw.

• EnAnonumius
    Victoriaa skrev 2017-06-21 20:17:28 följande:
    Igår 18:39 Uppdatera inlägget Citera Anmäl
    Hej! Är rätt smal, har under flera års tid haft en knöl, avlång, höger sida av magen, det känns som den går från under höger revbensbåge ner mot naveln. Kan trycka bak den med ena handen på magen och känna den i ryggen med andra. Låter helt knäppt jag vet. Denna känns bara när jag står upp, om jag ligger ner och trycker under revbensbågen kan jag känna något i ryggen mot underlaget typ. Någon som har samma? Haha
    Som de flesta säger. Gå till läkaren.

Nej njurarna sitter på ryggsidan annars så det är knappast njurarna du känner utan det är andra organ i så fall.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (...)

Jag hade precis så tidigare i våras, men det försvann efter några månader så jag hann aldrig våga ta tag i att kolla upp det. Jag fick aldrig ens någon idé om vad det kunde vara trotts att jag la hur många timmar som helst på googlande, så följer tråden då jag fortfarande gärna skulle vilja veta.

• Victoriaa

Jag har kollat upp detta såklart! Det var herr doktor som avvisade mig och sa att det är njuren. Och att är man smal så kan man känna den. Jag har gjort gastroskopi, ultraljud över lever njurar och bukspottkörtel. Man fann en liten cysta på ena njuren och gjorde en röntgen. Ofarligt. Vet inte om ni vill skrämmas med era spring till läkarn istället för att "roa" dig. Jag undrar om någon mer har detta, inget annat

• Victoriaa
    Anonym (...) skrev 2017-06-22 15:41:34 följande:

Jag hade precis så tidigare i våras, men det försvann efter några månader så jag hann aldrig våga ta tag i att kolla upp det. Jag fick aldrig ens någon idé om vad det kunde vara trotts att jag la hur många timmar som helst på googlande, så följer tråden då jag fortfarande gärna skulle vilja veta.

Min har inte försvunnit. Tror att det kan vara någon form av vandrande njure, finns typ ingen info om detta dock. Jag har läst att det främst är högra som lossar från sitt fäste. Jag kan utan problem känna typ allt i min mage, är smal och väldigt mjuk efter mina graviditeter. Kunde du "greppa" den om du tog handen kring midjan? Typ fingrarna fram om tummen bak? det kan jag! Berätta mer, hur hade du det? Om du känner efter noggrant kan du inte känna den alls nu då?
  • Victoriaa
    Victoriaa skrev 2017-06-22 20:35:19 följande:

Jag har kollat upp detta såklart! Det var herr doktor som avvisade mig och sa att det är njuren. Och att är man smal så kan man känna den. Jag har gjort gastroskopi, ultraljud över lever njurar och bukspottkörtel. Man fann en liten cysta på ena njuren och gjorde en röntgen. Ofarligt. Vet inte om ni vill skrämmas med era spring till läkarn istället för att "roa" dig. Jag undrar om någon mer har detta, inget annat

En sak till! Jag vet att den ligger mot ryggen, precis bredvid ryggraden, delvis bakom levern, och skyddas av fettlager. Framtill är nederdelen av njuren endast skyddad av tarm och bukhinna, därav kan man känna den OM man är smal. :)
  • EnAnonumius
    Victoriaa skrev 2017-06-22 20:35:19 följande:
    Jag har kollat upp detta såklart! Det var herr doktor som avvisade mig och sa att det är njuren. Och att är man smal så kan man känna den. Jag har gjort gastroskopi, ultraljud över lever njurar och bukspottkörtel. Man fann en liten cysta på ena njuren och gjorde en röntgen. Ofarligt. Vet inte om ni vill skrämmas med era spring till läkarn istället för att "roa" dig. Jag undrar om någon mer har detta, inget annat smile1.gif
    Och du har allvarliga problem med att fatta att du struntade helt i att meddela att du hade varit hos läkaren i din trådstart.
    Hade du gjort detta så hade du sluppit att roa dig med att i efterhand komma med en roa dig själv med kommentar om att folk "rorar sig".  Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Victoriaa
    EnAnonumius skrev 2017-06-22 20:39:30 följande:

Och du har allvarliga problem med att fatta att du struntade helt i att meddela att du hade varit hos läkaren i din trådstart.

Hade du gjort detta så hade du sluppit att roa dig med att i efterhand komma med en roa dig själv med kommentar om att folk "rorar sig". 

Förstår inte riktigt det sista Men allvarliga problem? Jisses vad du tar i. Haha. Tack för tipset, borde skrivit om herr doktor i trådstarten. Tar det till mig. Detta är att jag skulle roa mig var riktat till den person som skrev att jag skulle söka läkare istället för att roa mig. Ha en fin kväll! ;)
  • Victoriaa
    EpicNurse skrev 2017-06-21 21:50:32 följande:

Njuren ligger längre bak mot ryggen, inte i 'magen'.

Sjuksyster, njursmärta yttrar sig både i mage och ländrygg samt sidan. Har ett antal njurbäckeninfektioner i bagaget. I magen sitter njurarna, långt in, men lossar denna från sitt fäste så kan den falla så långt ner som ner til bäckenet Kan man som jag dock, palpera organ både från rygg och mage pga att jag är smal om midjan, och väldigt mjuk är det sannolikt att även njuren kan palperas trots dess egentliga placering. Jag har inga andra symtom. Och diverse undersökningar har uteslutit de ena och de andra. Så yes, njuren kan kännas från magen.
  • EpicNurse
    Victoriaa skrev 2017-06-22 20:49:34 följande:

Sjuksyster, njursmärta yttrar sig både i mage och ländrygg samt sidan. Har ett antal njurbäckeninfektioner i bagaget. I magen sitter njurarna, långt in, men lossar denna från sitt fäste så kan den falla så långt ner som ner til bäckenet Kan man som jag dock, palpera organ både från rygg och mage pga att jag är smal om midjan, och väldigt mjuk är det sannolikt att även njuren kan palperas trots dess egentliga placering. Jag har inga andra symtom. Och diverse undersökningar har uteslutit de ena och de andra. Så yes, njuren kan kännas från magen.

Ja man kan ha ont både i magen och flanken, men nu pratade jag om var njuren sitter, rent anatomiskt, i normala fall.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • JesKed

TACK! för att du skrev om detta!!! 

har i ett par veckor vänt ut och in på min oroliga hjärna för att försöka få svar på exakt det du beskriver. Jag känner förmodligen också min njure på höger sida. Den är glatt, hyfsat hård och rörlig där inne strax under revbenen. Är tunn i kroppen och mjuk (så bra beskrivet Skrattande) efter 4 graviditeter och känner nog både det ena och det andra organet. Har inga andra symptom. Ska till läkaren om 3 veckor (vilket känns som en evighet) och detta lugnade ner mig REJÄLT. 

kram!

Svar på tråden Någon som kan känna högra njuren med händerna?