• Tihi

Android here I come men hjälp mig komma igång!

Cr-apple har gjort mig tokig för sista gången nu och kan ta sitt ruttna äpple och dra nånstans.

Jag kommer förmodligen att köpa Galaxy S8 eftersom att den är nyast. Men hur kommer jag igång?

Kan jag ta med mig alla mina foton från iPhonen? Hur isf?

Måste jag skriva om kontakterna? Jag använder inte molntjänster nämligen.

Kan jag ta med mig musiken som sitter i iTunes? Både köpt där och egna importerade cd-skivor?

Måste jag skapa något konto med android eller Samsung eller räcker min gmail-adress?

Kommer jag att kunna sköta en backup lika smidigt som itunes ändå har varit? Hur isf?

Mina sms kan jag förmodligen inte ta med mig? Men hur om det går?

Är största minnet 64 gb bara eller finns det större? Kan man ha ett fysiskt minneskort också där musiken eller ens foton ligger?

Något mer att tänka på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-22 00:03
    När det är dags för nästa android i framtiden hur för man över den gamla mobilen till den nya då så att allt kommer med utan att använda molntjänster? Där är ju itunes smidigt har android något liknande? Hörde att man eventuellt kan blåtanda eller sätta en sladd mellan android och android och få med sig allt, stämmer det?

Är det svårt att föra över sina foton och videos från mobilen till en dator med android? Det vill jag att det ska funka smidigt.

Behövs virusskydd? Finns det något inbyggt isf?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-22 00:34
    Om jag vill koppla in androiden på olika datorer måste man godkänna datorn som med iPhone eller kan man koppla in androiden hejvilt där man vill?

Har android skräp som att man kan se på en karta var ens familj och vänner befinner sig eller slipper man sånt? (Vet att man kan koppla ur det på iPhone.)

Det är många frågor men svara på det du orkar eller vet.

• Svar på tråden Android here I come men hjälp mig komma igång!
  • Aniiee
    Tihi skrev 2017-06-22 19:21:24 följande:

Kom på en viktig sak. Jag har använt en androidtelefon i ett annat land och i den hade jag den enda gmail-adressen jag har och nu tänkte använda igen. Kommer google/gmail/internetspökena/vetefanvem känna igen det och koppla ihop mig med den telefonen jag hade då och komma ihåg appar, sms etc den mobilen laddade ner eller kontakter därifrån eller något annat knas?

Bör jag skaffa en helt ny gmail för säkerhets skull? Det andra landets telefon stängde jag av för två år sen men är tveksam om jag loggade ur gmail ur den och kan inte kolla nu heller. När jag loggar in på gmail-kontot på datorn så är det tomt eftersom att jag har raderat gamla mejl och alla kontakter men appar och sånt vet jag inte hur man ser eller om dom ens finns i mejlkontot? Jag kan ju inte google alls. Jag vill alltså inte att det jag gjorde på den androiden utomlands ska kopplas ihop med den nya här på något sätt.

gå in på google play,logga in med ditt gmail-konto och kolla "mina appar" där. Du kan radera ev. appar du hittar för att börja om från början med samma mail.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • äsch
    Tihi skrev 2017-06-22 19:23:34 följande:
    Det låter ju lovande. Är det en molntjänst eller lokalt på en dator man gör det eller hur funkar det? Hamnar allt i någon Samsung molntjänst? Har du en aning?
    Det är via bluetooth. Inga molntjänster ;)
  • EnAnonumius
    Tihi skrev 2017-06-22 17:50:48 följande:
    Jag blev tvungen att lägga mina svar i citatet. Hoppas det går att läsa och tack för förklaringarna.

Har android någon funktion att allt på telefonen raderas om man trycker in fel kod 10 gånger? Det är ju en jättebra funktion på iphone.
    Jag skall försöka förklara så gott det går.

1 Baka up kontakter.
    Om du sätter in ett micro sd kort så kan du göra en "syncning på micro sd-kortet med dina kontakter om du inte vill synka kontakterna med Gmailen. Jag har valt att synka mina kontakter med gmailen, då får jag in dem direkt i telefonen om jag är tvungen att byta lur.

Samma är det med all bakeup. Du kan lägga bakeupen på micro sd-kort.
    Skall du göra bakeup på allt och lägga på din dator så kan du ju Köra med Kies om du vill. Och du behöver inte oroa dig alls för att Samsung får tag i dina uppgifter då du synkar med din dator och inte ett moln.

2)
    Detta med Virusar, jag svarade i din förra tråd om detta.
    Sök du på ApppleStore så kommer du att hitta virusprogram till iPhone också. Så du kan ju fundera på varför man hittar virusprogram på AppelStore till iPhone. Ja man kan söka på AppleStore direkt från en dator.
    Sedan så vad har du fått det i från att det är lättare att få virus på Android egentligen? Man får aldrig "lättare" virusar och skit på Android om man laddar ned från GooglePlay och håller sig till GooglePlay.
    SÅ det är samma styrka på Android som på iPhone, på det området om man håller sig till GoolePlay när man skall ha appar.
    Tihi skrev 2017-06-22 19:23:34 följande:
    Det låter ju lovande. Är det en molntjänst eller lokalt på en dator man gör det eller hur funkar det? Hamnar allt i någon Samsung molntjänst? Har du en aning?
    Nej det är en form av USB sticka, som heter "Smart Switcsh" som följer med Samsung luren i förpackningen, som gör att du kan spara ned viktig data på den. Dock så får du i din iPhone installera kanske en liten app men du kopierar ned det på USB stickan och sedan så sticker du in den Samsungen och så för du över  via stickan.

Jag kan säga så här och "lyssna nu" riktigt noga. Jag formulerar lite om det.
    Du behöver inte med en Android använda dig av molntjänster. Det är helt frivilligt att använda sig av molntjänster. Vill du inte använda moln så skit i det. Inte ens när du migrerar från iPhone till Android så kan du skita i molntjänster om du vill.
    Så jag förstår inte varför du fortsätter att tjata om dessa förbannade moln..

Här är en bra guide. Den är på Engelska men det brukar ju gå ändå då de flesta klara ju av engelska idag och den är lätt. Så du behöver inte använda dig av "moln" alls. bara du har iOS 5 och över i iPhonen.

">

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2017-06-22 20:21:50 följande:
    //walloftext//

ursäkta, men jag kan inte låta bli att garva. Ska du baka telefonen i ugnen eller i micron? Sockerkakssmet eller bulldeg?

förlåt. idag har jag världens sjukaste humor....

(Back up, heter det =P)
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2017-06-22 20:25:08 följande:
    ursäkta, men jag kan inte låta bli att garva. Ska du baka telefonen i ugnen eller i micron? Sockerkakssmet eller bulldeg?

förlåt. idag har jag världens sjukaste humor....

(Back up, heter det =P)
    Ha ha ha ha ha ha självklart gör det detta. Men jag tro fan att det går fram vad som menas ändå av sammanhanget eller hur Fröken Petnoga..

Men jag kanske skall testa min gamla trasiga lur från 90-taletoch baka den i 200 grader Celsius med en skvätt mineralolja.. Flört
  • Tihi
    Aniiee skrev 2017-06-22 19:30:56 följande:
    gå in på google play,logga in med ditt gmail-konto och kolla "mina appar" där. Du kan radera ev. appar du hittar för att börja om från början med samma mail.
    Jag vet att frågan säkert är jättedum men jag har ingen erfarenhet av google så kan jag logga in där direkt från datorn? Vilken adress gör jag det på isf? Behöver jag bara mejladressen och lösenordet till den samma? Om jag nu hittar in där så kan jag bara ta bort apparna och sen är mitt konto nollat och har glömt att det var involverat med en android i ett annat land?
  • Aniiee
    Tihi skrev 2017-06-25 16:27:00 följande:
    Jag vet att frågan säkert är jättedum men jag har ingen erfarenhet av google så kan jag logga in där direkt från datorn? Vilken adress gör jag det på isf? Behöver jag bara mejladressen och lösenordet till den samma? Om jag nu hittar in där så kan jag bara ta bort apparna och sen är mitt konto nollat och har glömt att det var involverat med en android i ett annat land?
    Smidigast är ju, eftersom du har tillgång till mailen, att gå in där (på en dator), klicka på symbolen som ser ut som 3x3 punkter uppe till höger och i menyn som poppar upp klicka på pilen (andra raden i mitten), så kommer du till play, inloggad och klar.

• Aniiee
    Tihi skrev 2017-06-25 16:27:00 följande:
    Kontot skiter totalt i vilka länder du varit i. Apparna är inte knutna till en viss telefon i ett visst land, utan till ditt konto. Så länge du har kontroll över kontot så spelar det totalt 0 roll var du befinner dig, och om du loggar in på något konstigt ställe så skickar google ett mail och frågar om det var du.
  • Tihi
    Aniiee skrev 2017-06-25 19:43:35 följande:
    Smidigast är ju, eftersom du har tillgång till mailen, att gå in där (på en dator), klicka på symbolen som ser ut som 3x3 punkter uppe till höger och i menyn som poppar upp klicka på pilen (andra raden i mitten), så kommer du till play, inloggad och klar.
    Jag hittade in på Play och kunde se mina appar som i din bild. Men när jag skulle försöka radera apparna och tryckte på "hjälp" så stod det att jag skulle radera på enheten. Men jag har ju inte tillgång till enheten?! Går det alltså inte att radera apparna direkt på datorn?
  • EnAnonumius
    Tihi skrev 2017-06-27 17:50:40 följande:
    Jag hittade in på Play och kunde se mina appar som i din bild. Men när jag skulle försöka radera apparna och tryckte på "hjälp" så stod det att jag skulle radera på enheten. Men jag har ju inte tillgång till enheten?! Går det alltså inte att radera apparna direkt på datorn? smile4.gif
    Nej du behöver inte ha den "gamla" android enheten som du hade en gång i tiden. Alltså att radera "på enheten", menas att när du har din nya androidlur så går du in på appen "googel play" som finns förinstallerad androidluren, så raderar du dina appar där ifrån om du inte vill ha dem längre.  Det är ju bundet till ditt konto (google konto) och inte till någon "id" eller speciell "androidlur" i sig.

Du kan till och med ha kvar apparna också utan att det påverkar din nya androidlur, du _kan_ ju få bara en fråga om du vill installera dem på din nya enhet men du kan säga nej till detta.  Du behöver inte "nolla kontot" för att kunna använda en ny androidlur.  Jag har haft så många androilurar nu och jag har alkdrig "nollat kontot" mellan dem, utan bara fått frågan om jag vill "återställa appar" och då har jag fått upp en lista så kan jag "bocka av" alla eller de som jag vet jag inte använder längre men andra kan jag ha kvar då jag använder det fortfarande. 

• Tihi
    EnAnonumius skrev 2017-06-28 00:29:21 följande:
    Nej du behöver inte ha den "gamla" android enheten som du hade en gång i tiden. Alltså att radera "på enheten", menas att när du har din nya androidlur så går du in på appen "googel play" som finns förinstallerad androidluren, så raderar du dina appar där ifrån om du inte vill ha dem längre.  Det är ju bundet till ditt konto (google konto) och inte till någon "id" eller speciell "androidlur" i sig.

Du kan till och med ha kvar apparna också utan att det påverkar din nya androidlur, du _kan_ ju få bara en fråga om du vill installera dem på din nya enhet men du kan säga nej till detta.  Du behöver inte "nolla kontot" för att kunna använda en ny androidlur.  Jag har haft så många androilurar nu och jag har alkdrig "nollat kontot" mellan dem, utan bara fått frågan om jag vill "återställa appar" och då har jag fått upp en lista så kan jag "bocka av" alla eller de som jag vet jag inte använder längre men andra kan jag ha kvar då jag använder det fortfarande. 

Jag förstår. Men _går_ det att ta bort apparna genom datorn så som jag tänkte eller funkar det bara på själva enheterna?
  • EnAnonumius
    Tihi skrev 2017-06-28 19:31:34 följande:
    Jag förstår. Men _går_ det att ta bort apparna genom datorn så som jag tänkte eller funkar det bara på själva enheterna?
    Jag svarade på din fråga samtidigt men i utförligare sätt. Men skall ta det mycket kort och koncist.

Det går _bara_ att radera olika appar via GooglePlay appen i andoridluren (enheten).

Eller för att ta det åt andra hållet.
    Nej det går inte att radera via någon stationär dator genom att gå in på "GooglePlay" via webben.

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2017-06-29 01:31:26 följande:
    Jag svarade på din fråga samtidigt men i utförligare sätt. Men skall ta det mycket kort och koncist.

Det går _bara_ att radera olika appar via GooglePlay appen i andoridluren (enheten).

Eller för att ta det åt andra hållet.
    Nej det går inte att radera via någon stationär dator genom att gå in på "GooglePlay" via webben.

Det går även att radera "gamla appar" som man hade till en gammal enhet, genom den nya enheten. Då som Aniiee påtalade det är knuta till kontot, och inte till olika enheter.

• Tihi

Nu har jag köpt en Galaxy platta. Det är ju massor att ändra i och stänga av och sätta på. Pust! Ni som kan android vad är det jag ska stänga av om jag vill behålla någon som helst integritet? Jag såg Knox nånstans i inställningar där det fanns en av och på knapp för malicious nånting men vet inte om den ska vara av eller på? Jag fattade inte om det var något sorts inbyggt virusskydd? Platstjänster verkar behövas stängas av på hundra olika ställen- stämmer det? Sen undrar jag också när jag öppnar kameran så frågar den om den får spela in ljud och om jag säger nej så stänger den appen och jag kan inte ta ett foto ens en gång? Hur kommer jag runt det?

• EnAnonumius
    Tihi skrev 2017-07-03 15:35:34 följande:
    Nu har jag köpt en Galaxy platta. Det är ju massor att ändra i och stänga av och sätta på. Pust! Ni som kan android vad är det jag ska stänga av om jag vill behålla någon som helst integritet? Jag såg Knox nånstans i inställningar där det fanns en av och på knapp för malicious nånting men vet inte om den ska vara av eller på? Jag fattade inte om det var något sorts inbyggt virusskydd? Platstjänster verkar behövas stängas av på hundra olika ställen- stämmer det? Sen undrar jag också när jag öppnar kameran så frågar den om den får spela in ljud och om jag säger nej så stänger den appen och jag kan inte ta ett foto ens en gång? Hur kommer jag runt det?
    Knox är specifikt för Samsung. Det är något Samsung lägger in i Android.
    Det är deras skydd och den kan du lämna som den är. Gå inte in på avancerade saker med en gång utan. Du behåller integritet och säkerhet även om KNOX är "på". Då den är till för att kryptera filer b.la

Alltså att kameran frågar om den får spela in ljud är ju för att den är även till för att spela in videos med.
    Nekar du kameran att spela in ljud då tar ju appen det som att du inte vill ha den förinstallerade appen utan väljer en annan app för fotografering/videoinspelning, och då släcker ju den ned sig då den kan inte göra sitt jobb som den är tänkt för. 

"Kameraappen" när man använder den för att ta foton spelar ju inte in ljuden då. Men när du använder "kameraappen" för att spela in små filmsnuttar då spelar ju den in ljud med.

Platstjänster behöver inte alls "stängas av på "hundra olika ställen".  Du kan göra en s.k "enhetlig avstängning" också på EN plats.
    Men stänger man av "platstjänster" så kan du ju inte använda GPS navigering (GPS navigering om du skall använda mobilen som GPS när du kör bil), räddningstjänsten kan inte spåra upp din telefon om du skulle behöva hjälp och ringer 112 och du inte vet riktigt vad du är någonstans.

Dessa "hundra platser" man kan stänga av "platstjänster" på är egentligen inne på Inställningar/Program så kan man gå in i enskilda appar och välja på enskild app om de skall använda "platstjänster" eller inte. Så man kan välja vad enskild app skall ha tillgång till och inte ha tillgång till.
  • Tihi
    EnAnonumius skrev 2017-07-03 18:27:30 följande:
    Knox är specifikt för Samsung. Det är något Samsung lägger in i Android.
    Det är deras skydd och den kan du lämna som den är. Gå inte in på avancerade saker med en gång utan. Du behåller integritet och säkerhet även om KNOX är "på". Då den är till för att kryptera filer b.la

Alltså att kameran frågar om den får spela in ljud är ju för att den är även till för att spela in videos med.
    Nekar du kameran att spela in ljud då tar ju appen det som att du inte vill ha den förinstallerade appen utan väljer en annan app för fotografering/videoinspelning, och då släcker ju den ned sig då den kan inte göra sitt jobb som den är tänkt för. 

"Kameraappen" när man använder den för att ta foton spelar ju inte in ljuden då. Men när du använder "kameraappen" för att spela in små filmsnuttar då spelar ju den in ljud med.

Platstjänster behöver inte alls "stängas av på "hundra olika ställen".  Du kan göra en s.k "enhetlig avstängning" också på EN plats.
    Men stänger man av "platstjänster" så kan du ju inte använda GPS navigering (GPS navigering om du skall använda mobilen som GPS när du kör bil), räddningstjänsten kan inte spåra upp din telefon om du skulle behöva hjälp och ringer 112 och du inte vet riktigt vad du är någonstans.

Dessa "hundra platser" man kan stänga av "platstjänster" på är egentligen inne på Inställningar/Program så kan man gå in i enskilda appar och välja på enskild app om de skall använda "platstjänster" eller inte. Så man kan välja vad enskild app skall ha tillgång till och inte ha tillgång till.
    Så jag ska ha på Knox? Den levererades i av-läge. Men det är inget virusskydd?

Då trycker jag att ljud är okej nästa gång på kameran för jag tänker inte ladda ner en tredjepartskamera.

Jag trodde att jag hade stängt av Platstjänster för hela plattan/samtliga saker på en gång men sen när jag var in under varje app/program så stod det att Platstjänster var på. Jag stängde av under varje app men det hade inte behövts eller? Jag vill alltså inte ha några platstjänster på nånstans. Var ser jag att Platstjänster är av för hela plattan?

• EnAnonumius
    Tihi skrev 2017-07-03 21:34:00 följande:
    Så jag ska ha på Knox? Den levererades i av-läge. Men det är inget virusskydd?

Då trycker jag att ljud är okej nästa gång på kameran för jag tänker inte ladda ner en tredjepartskamera.

Jag trodde att jag hade stängt av Platstjänster för hela plattan/samtliga saker på en gång men sen när jag var in under varje app/program så stod det att Platstjänster var på. Jag stängde av under varje app men det hade inte behövts eller? Jag vill alltså inte ha några platstjänster på nånstans. Var ser jag att Platstjänster är av för hela plattan?

Javisst levereras Knox i av läge. Det är ju för att du själv skall välja om den skall vara av eller på. Nej Knox är inte direkt något virus skydd. Det är en system för att b.la kryptera, skapa säkerhet mellan profiler om du vill ha mer än en profil på din mobil. 
    Men som jag har påpekat förut. Du har inte mer risker att få virus på Android så länge du laddar ned program från Google Play.
    Och minns man kan hitta Viruskydds appar på Apple Store med. 
    Jag vet att jag har sagt det förut, men jag kan aldrig understryka detta ofta nog. Då många faller i fällan och tror myten med att "det är mer risk" för virus på Android än för iPhone. För den vanliga genomsnittliga användaren så är risken helt minimal faktiskt. Och du tycks ju vilja var den vanliga genomsnittliga användaren.

Platstjänster avstängning. Då var det den biten kvar.
    Att stänga av den går att göra på två sätt.

Metod 1)
    Du går in på Inställningar--> Anslutning  scrolla sedan nedåt tills du hittar "Plats".. Skjut "knappen" till vänster så blir "Plats" globalt avstängd.

Metod 2)
    Alternativt så tittar du i Statusbaren och dra ned den och stänger av plats "den vägen" genom att trycka på den upponed vända "droppen".

Men som sagt. Tänk på när du ringer 112 så kan det var vettigt att ha "plats" på, i fall du har svårt att veta din exakta plats när du ringer. Det händer ju i bland att man kan få ringa från okända platser och behöver deras hjälp. Så det är ju underlättande att för räddningstjänst om "platstjänster" är på när du ringer dem. Snabbare att få hjälp den vägen om det är akut och du befinner dig kanske på en plats du inte känner så bra själv.

Svar på tråden Android here I come men hjälp mig komma igång!