• Kaktus2017

Flyttat med barn - trivs inte

Hej. Bodde när min 8 åriga dotter föddes centralt med henne och hennes pappa. Pappan ville inte vi så utan ville ha hus utanför stan. Vi flyttade mot min vilja 20 min utanför stan. Jag vantrivdes och relationen va dålig. Efter 2 år separerade vi och jag flyttade åter in undran. Lät dottern gå kvar på dagiset vid pappan trots att hon bodde mest hos mig för att hon trivdes på dagis och ville inte att hon skulle ha kvar tryggheten i dagis . Sedan när hon började skolan ville hon ju gå med sina vänner och hon fick då såklart gå på skolan vid pappa. Det året i ettan så märkte jag ju hur opraktiskt och mycket svårare det va för henne att kunna leka med kompisar den veckan hon va hos mig eftersom vi hade en halvtimma (bilköer ) bilresa hem varje dag. Det blev mycket skjutsande . När jag och min sambo fick barn så blev det ännu mer opraktiskt agg ha en liten bebis med sig när hon skulle fram å tillbaka till skola och vänner. Jag kände länge att vi måste bo närmre skolan ( dels va lägenheten för liten också ) vi köpte efter ett halvår ett hus nära skolan och typ 4 km från hennes pappa. Hon älskar huset och kan leka med sina vänner osv. Min sambo trivs med trädgård och älskar huset. Vi har bott här i 4 mån nu, jag är hemma med bebisen och vantrivs. Jag inser ju såklart att jag måste försöka trivas här. För barnens skull. Trivs inte alls med skogen så nära och avsaknaden av liv, butiker osv osv. Någon som varit i min situation ? Kan man vänja sig , acceptera och trivas ?

• Svar på tråden Flyttat med barn - trivs inte
  • Lena

Finns det inte något mellanting och där ni bor vid en busslinje som går till skolan utan byten så hon kan åka dit själv?

• Kaktus2017

Jo det gör det , har tänkt på det. Men känner mig så himla ego att flytta hela familjen på grund av mig ! Kanske kan vänta några år tills hon är större och kan fixa buss själv osv och inte behöva flytta så tätt inpå. Sedan blandar jag in vad alla andra tycker om att man tar ett sådant beslut

• Lena

Börja ta hänsyn enbart till de som ska bo tillsammans vid en flytt och inte vad andra tänker men glöm inte dig själv.

• Carambolan

Hur länge ska du vara hemma med bebisen? Det blir ju lite extra isolerat när man går hemma mycket mer än vanligt. När du jobbar kommer du kanske ha mer folk och händelser och butiker runt dig till vardags? Jag hade gett huset ett par månader av "vardag" innan jag gav upp.

• daimstrut

Tror det beror mycket på att du går hemma med bebis. När du börjar jobba kommer du inte ha tid att sakna butiker och liv på samma sätt. Du får väl försöka åka in till stan så mycket som möjligt och boka in träffar med vänner där osv. Tycker du ska tänka på din familjs bästa i första hand här och de verkar ju trivas gott! Så får din sambo förstå att du behöver dina dagar när du behöver åka in till lite liv och rörelse och stadsliv.

Försök skaffa dig vänner i närområdet också.
    Häng på öppna förskolan och andra aktiviteter som kan ge dig kontakt med andra föräldrar.

Svar på tråden Flyttat med barn - trivs inte