• OF

    Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?

    Den senaste tiden har jag blivit konfronterad med bilder/bildtexter och filmer som ifrågasätter att människan äter animaliskt. Min reaktion är att gå i försvarsställning att i affekt försvara mitt köttätande. Min sambo hamnade i en liknande situation idag och reagerade ungefär lika dant. Det fick mig att börja undra över varför jag blir så provocerad av att bli ifrågasatt som köttätare.

    Ni som funderat på de etiska aspekterna av djurhålöning, varför har inte ni valt bort att äta kött?

  • Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?
  • EnAnonumius
    Kanttant skrev 2017-06-24 11:44:39 följande:
    God damn, ta det lugnt. Har aldrig påstått att man måste hålla med henne eller anse att hennes forskning är bra. Har inte heller påstått att jag själv tycker det är någon fantastisk och revolutionär forskning.

    "Din åsik" var inte att jag syftade på att hon var en trovärdig forskare. Om du läser inläggen igen så ser du att det personen pratade om i just det inlägget var angående männsikans biologi och nödvändigheten av att äta kött - och det var det jag svarade "Igen, din åsikt" på. För det är en åsikt, som visserligen kan vara backad på olika sätt av forskning. Men det finns också gedigen forskning som visar att det inte alls föreligger sig så i nutid, vilket betyder att man kan vara av en annan åsikt och även backa denna med forskning.

    Sen har jag inflikat med att man absolut kan vara både forskare och aktivist och helt trovärdig, korrekt och duktig på forskning för det. Personen jag skrev med verkade snarare argumentera att det var det som var problemet med denna forskare, och det håller jag inte med om. Kritisera just henne om man vill det, men inte på grunden att hon är även aktivist - för det är inte det i sig som är problemet om hon inte är en

    Som jag redan skrivit, om du läste vad jag faktiskt skrev istället för att bli så upprörd som du verkar bli (ironin btw med tanke på själva TS, haha...) advokerar jag inte för hennes hypotes/teori. Inte heller är jag här för att övertyga dig eller någon annan, framförallt inte om att byta till en vegetarisk kost som du verkar ha fått för dig ("Så du får komma med något vettigare än det där om du skall övertyga mig och säkert många andra i denna tråden. Tills dess så följer jag min sanna mänskliga natur som omnivor.") Jag har redan uppgett att när jag såg TS fråga så kom jag bara att tänka på att jag stötte på detta för ett tag sedan. Lägger ingen övrig värdering i hur gedigen forskninge är, eller hur hon är som person - för jag är personligen inte superintresserad för tillfället. Bara ger materialet till TS som ett möjligt svar på hans fråga, helt upp till honom vad han gör med det.

    Sen behöver man inte hålla med henne alls, men att kalla det pseudovetenskap är inte hel ritktigt heller. Psuedovetenskap är sådant som är helt utan grund, horoskop t.ex., vissa trenddieter med konstiga råd och dyl. Denna forskning är till stor del baserad på kognitiv dissonans, vilket är en välstuderad psykologisk förekomst. Hon har enbart applicerat detta på just köttätande. Igen, man behöver inte hålla med om hennes slutsats, inte alls - men den är byggd på någonting reellt, det är inte helt taget ur luft.

    Puh, det blev mycket det där. Men ta ett chill pill hörru, själv ska jag gå och slappa med en film eftersom det är perfekt filmväder där jag är. Ciao ciao!
    Tja det är dina åsikt..

    Som jag också skrev. En som hävdar att hon forskar och kommer med utlåtande som "hur det normaliseras, rättfärdigas och försvaras" (ja det var du som förmedlade att hon sagt så i ett av dina inlägg) kan man knappast kalla för seriös utan bara en pseudoforskare med en propaganda agenda i botten. Knappast en person som jag skulle hålla som trovärdig. Och än mindre använda som någon slags "trovärdig" auktoritet heller i diskussioner.

    Men som sagt var och en blir saliga på sin fason. Och du har ju rätt till din åsikt.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2017-06-24 14:04:04 följande:
    Kvinna ifråga är inte ens utbildad inom någon naturvetenskap, som biologi, utan är socialpsykolog och forskar kring "tankeprocesser i grupp".

    Dvs hon har inget konkret biologiskt/naturvetenskapligt bakom sin tes utan bara sina egna tankegångar som hon får ihop genom att bortse från naturvetenskapen.

    Att hon länkas in som någon slags "auktoritet" på ämnet är ett typexempel på vad som de facto KAN "provocera" en som äter animalier.
    Ja och det som gör detta märkligt är att folk inte kan se att det är just en form av pseudoforskning. Då människan är ju så mycket mer än bara en "psykologisk tanke process".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2017-06-25 09:52:22 följande:
    Tanken med filmen är förstås att skrämma med värsta möjliga bilder.

    Om ungarna följer med ut och fångar fisk så blir det ju en helt annan effekt - en naturlig sak som pappa gör och som man lär sig själv.
    Det är samma sak med slakt och jakt, är de med i hela kedjan förstår de att det är en naturlig sak.
  • AnnaSthlm

    Det är extremt oförskämt att öppet kritisera andras livsval på detta sätt. Skulle det vara ok att skicka liknande klipp etc till veganer? Soffpotatisar? Folk som flyger till Thailand på semester? Folk som skaffar många barn? Man kan diskutera det mesta i rätt sammanhang men det är oacceptabelt att kasta livsval i ansiktet på folk.

  • Kanttant
    EnAnonumius skrev 2017-06-25 10:44:47 följande:

    Tja det är dina åsikt..

    Som jag också skrev. En som hävdar att hon forskar och kommer med utlåtande som "hur det normaliseras, rättfärdigas och försvaras" (ja det var du som förmedlade att hon sagt så i ett av dina inlägg) kan man knappast kalla för seriös utan bara en pseudoforskare med en propaganda agenda i botten. Knappast en person som jag skulle hålla som trovärdig. Och än mindre använda som någon slags "trovärdig" auktoritet heller i diskussioner.

    Men som sagt var och en blir saliga på sin fason. Och du har ju rätt till din åsikt.


    Jag citerade hon som är i TedTalket/forskaren. Och du verkar inte förstå vad psuedovetenskap är. Du kan använda vetenskap till aktivism om man så vill, t.ex. kan veganer/vegetarianer använda sig av vetenskapen kring hur pass negativt köttindustrin påverkar klimatet för att advokera för veganism/vegetariaisk kost. Återigen, är inge problem att vara forskare och aktivist samtidigt. Och därför avfärdar jag inte henne enbart på det som du/ni vill göra. Däremot så tar jag inte hennes slutsats av hennes som en sanning för det här är en studie på detta. Det är hon som kommit upp med denna hypotes och än så länge är det inte studerat av fler människor. Men det betyder inte att det är psuedovetenskap, det betyder att det är ny "vetenskap" som måste bedömmas om det ska accepteras som reell vetenskap. Psuedovetenskap skulle innebära att ingen annan forskare kan reproducera hennes forskning - och gör många det men får inre alls samma resultat så kan man förkasta hennes hypotes, eller att hennes forskning inte går att falsifiera. Inget blir psuedovetenskap bara för att du inte håller med om vad forskningen visar eller att du inte finner forskaren trovärdig pga dennes övriga engegemang. Det är inte så det fungerar. Du behöver inte finna henne trovärdig och du behöver inte se hennes forskning som någon sanning (jag gör inte det då forskningen är såpass ny och ej vältestad), men du visar hur lite du förstår av forskningsprocesen när du direkt avfärdar det som psuedovetenskap pga att du inte finner henne trovärdig för hennes aktivism. Det är tvp skilda saker.

    Angående att hon inte utbildad i biologi, ja - för hennes forsking syftar på den psykologiska processen, inte biologin bakom. Var ett tag sedan jag såg/läste vad hon pratade om, men har för mig att det hon syftar på är att vi i nutid inte är beroende av att äta kött/animalier då vi har tillgång till fullgoda alternativ. Hon behöver inte själv ha forskat på det, då finns massor med forskning som stöder just det. Jag är medveten om att ni inte håller med om det alls, men så är det iallfall - det finns många studier som visar att människor kan klara sig utmärkt på en kost utan animalier. Och det är så forskning fungerar, att man kan använda sig av kunskap om tidigare forskning för att bygga sin egen forskning utan att behöva själva utbilda sig och forska inom alla ämnen som ens aktuella forskning stödjer sig på. Återigen, det där var videon till ett TedTalk, de är simpla och ska förföra lyssnaren - inte redogöra för hela processen (som oftast). Vill ni förstå hela den biten och veta exakt vad hon stödjer sina argument/slutsatser på så får ni väl leta upp den faktiska avhandlingen.
  • Kanttant
    EnAnonumius skrev 2017-06-25 10:44:47 följande:

    Tja det är dina åsikt..

    Som jag också skrev. En som hävdar att hon forskar och kommer med utlåtande som "hur det normaliseras, rättfärdigas och försvaras" (ja det var du som förmedlade att hon sagt så i ett av dina inlägg) kan man knappast kalla för seriös utan bara en pseudoforskare med en propaganda agenda i botten. Knappast en person som jag skulle hålla som trovärdig. Och än mindre använda som någon slags "trovärdig" auktoritet heller i diskussioner.

    Men som sagt var och en blir saliga på sin fason. Och du har ju rätt till din åsikt.


    Vill tillägga bara, att inte finna någon trovärdig håller jag helt med om att det är grund att vara ännu mer kritisk mot vad de säger och påstår. Helt klart. Det jag invänder mig mot är att helt avfärda det som "psuedovetenskap" för att man inte finner de trovärdig. Det vore jäkligt farligt för vetenskapen om det var så det gick till. Men absolut, låt de man finner icke-trovärdiga granskas hårdare, det är helt i sin ordning. Och håller inte forskningen måttet så kan den förkastat, men återigen - det kan vi inte göra med denna forskning, för såvitt jag vet är det ingen annan som försökt reproducera hennes resultat. Men betyder också att man inte behöver (eller ens bör) se pp hennes forskning som någon sanning, utan just bara en hypotes - vilket hela tiden var min poäng med att länka den till Ts som svar på hans fråga; ett möjligt svar, alltså en hypotes.
  • Flash Gordon
    EnAnonumius skrev 2017-06-25 11:10:03 följande:
    Ja och det som gör detta märkligt är att folk inte kan se att det är just en form av pseudoforskning. Då människan är ju så mycket mer än bara en "psykologisk tanke process".
    .
    Beror väl på vad vi lägger i begreppet pseudo.

    Socialpsykologi i sig är säkert en (någorlunda) konkret vetenskap.

    Men hennes teorier om vad som är, eller inte är, naturlgt att äta är ju bara humbug.
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2017-06-25 11:13:51 följande:
    Det är samma sak med slakt och jakt, är de med i hela kedjan förstår de att det är en naturlig sak.
    Ja, och det vore förstås en vegan-aktivists värsta mardröm.

    Att ungarna lär sig från början om kretsloppet kring födan.
  • Flash Gordon
    Kanttant skrev 2017-06-25 11:31:46 följande:
      Angående att hon inte utbildad i biologi, ja - för hennes forsking syftar på den psykologiska processen, inte biologin bakom. Var ett tag sedan jag såg/läste vad hon pratade om, men har för mig att det hon syftar på är att vi i nutid inte är beroende av att äta kött/animalier då vi har tillgång till fullgoda alternativ.
    Nä, hennes idé är att det inte rä naturligt att äta animalier.

    Hon bygger sin teori på att de tre (eller fyra) N:en är en påhittad tankeprocess för att "försvara" köttätandet.

    - Naturligt
    - Nödvändigt
    - Normalt

    (- "nice")

    Hon bortser alltså från all biologisk forskning på området.

    Hon bortser helt från hur vi ens kom att bli den art vi är idag.


  • Kanttant
    Flash Gordon skrev 2017-06-25 14:29:35 följande:

    Nä, hennes idé är att det inte rä naturligt att äta animalier.

    Hon bygger sin teori på att de tre (eller fyra) N:en är en påhittad tankeprocess för att "försvara" köttätandet.

    - Naturligt

    - Nödvändigt

    - Normalt

    (- "nice")

    Hon bortser alltså från all biologisk forskning på området.

    Hon bortser helt från hur vi ens kom att bli den art vi är idag.


    Teori skulle jag nog inte påstå att det är riktigt än baserat på en studie, men en hypotes. Och det är inte att hon bygger hypotesen på en påhittad process, hennes forskning har tagit fram dessa tre (möjligen) mönster i den psykologiska processen gällande köttätande vs. att vi samtidigt påstår oss älska djur. Det handlar inte om biologin, det är det du verkar missa. Det handlar inte om hur vi blicit det vi är idag. Hennes forskning fokuserar enbart på att om vi 1. Säger oss älska och värna om djur och 2. Inte behöver äta djur för att må bra idag - varför kan vi rent psykologiskt vara okej med att äta djur och bidra till den djurindustri som existerar idag?

    Sen har hennes forskning vart "explorative", alltså syftet var att försöka hitta mönster och förklaring till det hon undersökte. Det är därför det fortfarande bara är att anse en hypotes, det kvarstår ju att testa hypotesen i flera studier för att kunna falsifiera hypotesen och avisa eller godkänna.
  • EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2017-06-25 14:22:52 följande:
    Beror väl på vad vi lägger i begreppet pseudo.

    Socialpsykologi i sig är säkert en (någorlunda) konkret vetenskap.

    Men hennes teorier om vad som är, eller inte är, naturlgt att äta är ju bara humbug.
    Socialpsykologisk i sig är ju en seriösa vetenskap annars. Det säger jag aldrig emot.

    Men det är den individuella kvinnan "forskaren" som jag anser sysslar med  pseudo då hon medveten bortser från det naturliga i sina försöka att sätta stämplar på omnivorerna. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kanttant
    EnAnonumius skrev 2017-06-25 17:06:02 följande:

    Socialpsykologisk i sig är ju en seriösa vetenskap annars. Det säger jag aldrig emot.

    Men det är den individuella kvinnan "forskaren" som jag anser sysslar med  pseudo då hon medveten bortser från det naturliga i sina försöka att sätta stämplar på omnivorerna. 


    Det enda som är uppenbart är att du inte förstår vad psuedovetenskap innebär.
  • EnAnonumius
    Kanttant skrev 2017-06-25 15:58:33 följande:
    Teori skulle jag nog inte påstå att det är riktigt än baserat på en studie, men en hypotes. Och det är inte att hon bygger hypotesen på en påhittad process, hennes forskning har tagit fram dessa tre (möjligen) mönster i den psykologiska processen gällande köttätande vs. att vi samtidigt påstår oss älska djur. Det handlar inte om biologin, det är det du verkar missa. Det handlar inte om hur vi blicit det vi är idag. Hennes forskning fokuserar enbart på att om vi 1. Säger oss älska och värna om djur och 2. Inte behöver äta djur för att må bra idag - varför kan vi rent psykologiskt vara okej med att äta djur och bidra till den djurindustri som existerar idag?
    Varför kan inte folk  1 begripa att det ena måste inte innesluta/utesluta det andra och 2 att självvalda herbivorer begripa att det finns folk som faktisk aldrig kan av hälsosjäl äta rent vegansk mat.

    Märkligt att det inte görs forskning bland veganerna själva om deras självrättfärdigande på skuldbeläggande och förminskande av omnivorerna.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kanttant
    EnAnonumius skrev 2017-06-25 17:16:35 följande:

    Varför kan inte folk  1 begripa att det ena måste inte innesluta/utesluta det andra och 2 att självvalda herbivorer begripa att det finns folk som faktisk aldrig kan av hälsosjäl äta rent vegansk mat.

    Märkligt att det inte görs forskning bland veganerna själva om deras självrättfärdigande på skuldbeläggande och förminskande av omnivorerna.


    Utgångspunkten är ju inte undantagen av människor som inte kan leva på en vegetarisk kost. Undantag finns alltid, det var väl ändå inte det som var poängen.

    I övrigt vet jag inte vad du försöker få fram här. Varför stör det dig om en person väljer att undersöka detta? Hon fann att det var en observation som var intressant - att synen på djur varier (vilka som ska ätas, vilka som är vänner) - alltså har det i sig noll med biologi att göra, hon är endast intresserad av den psykolgiska processen av att vi äter vissa djur och är vänner med andra djur, eller att vi äter djur som vi också betraktar som vänner. Det är hela premissen för hennes studie, har svårt att förstå varför du har så stort problem med det
  • Flash Gordon
    Kanttant skrev 2017-06-25 15:58:33 följande:
      Det handlar inte om biologin, det är det du verkar missa.
    Säger man att det är "ett påhittat argument" att köttätande är naturligt så blandar man in biologin i det vare sig man vill det eller inte.
  • EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2017-06-26 10:06:52 följande:
    Säger man att det är "ett påhittat argument" att köttätande är naturligt så blandar man in biologin i det vare sig man vill det eller inte.
    Precis.. 
     
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Kanttant skrev 2017-06-25 17:12:09 följande:
    Det enda som är uppenbart är att du inte förstår vad psuedovetenskap innebär.
    Verkligen?

    Det bara bevisar att du vägrar att acceptera att man kan använda det som ett form av skälls ord med på forskare som medvetet blundar för en rad faktorer för att kunna rättfärdiga sin forskning. Som Den "forskaren" du länkade till. Hon mediet fimpar ju de biologiska faktorerna om människan för att kunna göra sin "avhandling". Det är uppenbart att du inte har fatta detta att jag sitter och gör det.

    Så hoppas att man slipper höra mer direkta lögner från dig om att jag inte vet vad pseudoforskning är.. Jag kan redan nu säga till dig att fortsätter du att upprepa ett felaktigt påstående om mig så kommer det aldrig att bli sant hur gärna du än vill det.

    Skall vi fortsätta att diskutera innehållet i varandras inlägg eller skall DU fortsätta att klampa in och diskutera mig som person? 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?